Sainz till Peugeot och Dakar Rallyt, Adielsson kör ”in France”, Tobias Brink till rallycross och för många rallyklasser?

Lite förvånad blev jag över att tvåfaldige WRC-mästaren Carlos Sainz annonserade att han ska köra BloggSainzPeugeot i Dakar Rallyt 2015. En tävling som han tidigare vunnit med Volkswagen och med vilken jag förstått han hade väldigt tjocka band med. Inte minst efter allt utvecklingsarbete han gjort med WRC-Polon. Nu verkar detta inte hindra utan spanjoren ställer upp med en Peugeot CEO Maxime Picat. I pressmeddelandet säger man att detta blir Peugeots första start i ” äventyret” på tjugofem år då man konverterade Grupp B 205:an till ökenracer sedan klassen förbjudits i Rally-VM. Det var inget svårt beslut att köra Peugeot enligt Carlos.
Jag vet hur passionerade de är för motorsport, vet dessutom att när Peugeot beslutar sig för en satsning så är det ”all in”.
– Dessutom var erbjudandet för bra för att tacka nej…

*
Det blev Frankrike istället för England för Mattias Adielsson sedan Rally North Wales ställts in. Nu blir det istället start i Frankrike och tävlingen Rallye Terre des Causses den 5-6 april och ingår i både Franska Mästerskapen och den Franska Peugeot cupen.
Vår tanke har hela tiden varit att köra tävlingar både i England och Frankrike under året, så vi behöver inte gå ifrån vår plan och strategi i och med den inställda tävlingen, säger Mattias Adielsson.
Rallye Terre des Causses avgörs på 15 specialsträckor som tillsammans mäter 20 mil. Det är fem unika sträckor som körs två eller tre gånger. Att sträckorna körs flera gånger ser Adielsson som en stor fördel.
Vi kommer bara att få åka sträckorna en gång innan tävlingen för att skriva våra noter och då måste vi åka med tävlingsbilen. Det här är helt nya förutsättningar mot vad jag är van vid så det gäller att verkligen vara koncentrerad.
Göteborgaren är dock medveten om att det är en tuff uppgift som väntar.
Fransmän är otroligt duktiga på att köra rally och vi ska inte glömma att Rally-VM har dominerats av fransmän det senaste decenniet!

*
Finska framtidslöftet Esapekka Lappi har ett stort favoritryck på sina unga axlar som favorit i helgens Akropolisrallyt.
Man vill alltid vinna men viktigare är att hitta en fin känsla och känna rätt ”speed” på sträckorna. Det är så man får de bästa resultaten, inte full gas direkt…
Lappis analys verkar stämma, åtminstone i Grekland. Under rallyts 23 gånger har samma förare som varit snabbast på första sträckan även stått som slutlig vinnare bara tre gånger. Didier Auriol 1992, Colin McRae 1996 och Sébastien Loeb 2005.
Första sträckan är Aghios Ioannis, totalt 21,8 kilometer lång på dålig grekisk asfalt. En sträcka där alltså Lappi inte har minsta målsättning att vara snabbast…

*
Idag säger vi grattis till italienska rallyesset Sandro Munari som fyller 74 år. Munari körde både Lancia och Fiat i Rally-VM där han blev ”världsmästare” genom att vinna ”FIA Cup for Rally Drivers” 1977 i en Lancia Stratos. Samma år som han satte sista segern i sitt hat trick med Monte Carlo vinster, vann 75-76-77. En svit som höll fram till att Tommi Mäkinen klev in på scenen 2002.
Tror aldrig att Munari körde Svenska Rallyt men minns ändå hur vi på den tiden hånade ”asfaltsnissen” för att han bara ”vågade” köra asfalt. Vi hade väl dålig koll på att BloggMunariMonte Carlo ofta kördes på is och snö. Droppen var såklart 1976 när han snöt segern framför Björn Waldegård i Monte, då visste våra hånfulla kommentarer inga gränser.
– Ligga glänsa på asfalt kan du, men kom upp och få lite grus under bakhjulen så får vi se hur tuff du är?
Till mitt försvar får jag väl säga att vi var lika unga som dumma…

*
En riktig knall som jag själv inte hade en aning om kom i dag när Tobias Brink släppte bomben att det blir rallycross efter sabbatsåret från Camaro Cup. 25-åringen från Eslöv, är alltså klar för nya rallycrossklassen Supercar Lites som ingår i STCC:s nya satsning RallyX. Tobias blev mästare i Camaro Cup 2012 och byter nu alltså spår totalt.
– Rallycross blir något helt nytt för mig, säger Tobias.
Jag ser det som en stor utmaning, och det med respekt. Som tävlingsmänniska vill man alltid vinna och jag ställer inte upp i 2014 års säsong för att endast delta. Samtidigt måste jag se detta året som ett utvecklingsår, både för min egen del och för teamet.
BloggbrinkInte bara ny bil utan även ny sponsor, Mekonomen är borta och Brink Motorsport går in i satsningen tillsammans med verkstadskedjan MECA. Brorsan Ted Brink tar efter en säsong i V8 Thunder Cars på sig rollen som teamchef för Brink Motorsport.
Vintern har varit lång men nu skiner solen över Skåne och premiären står runt hörnet. Det kommer vara full fart under försäsongen för att förberedda oss inför denna nya utmaning, säger Ted.

*
På söndag är det premiär i RS-DM med SMK Hörbys Express-Specialen och kan inte utan fundera över följande. Totalt sexton tävlingsklasser bjöds in och av dessa kom där anmälningar till elva. Av dessa elva är där sedan fem klasser med en enda deltagare. Det man då kan konstatera är enkelt, behövs det verkligen så här många klasser? Inte nog med detta, finns ju även krafter som vill att vi ska köra i ännu fler klasser. Målsättningen verkar vara en klass/bil och förare så att alla kan vinna någonstans…
Förr, fram till 1973 hade SBF ett tekniskt regelverk som styrde vilka bilar man tävlade med. Man köpte då en bil som passade in antingen i Grupp 1 eller Grupp 2. I första kategorin innebar detta i princip en Opel Rally Kadett om man var sugen på att vinna. Eller om man som jag själv mest körde för skoj, då dög även en Saab V4 med runt trettio hästar mindre. I Grupp 2 (trimmat) var det samma bilar plus BMW, Volvo 142 och Ford Escort. Lite hårddraget, nu för tiden köper man bil först därefter begär man att det ska fixas en tävlingsklass, så att jag med automatik får en vinnarbil!
Rätt eller fel, ingen aning…

 

2 svar på “Sainz till Peugeot och Dakar Rallyt, Adielsson kör ”in France”, Tobias Brink till rallycross och för många rallyklasser?

  1. I Småland är det bara 2klasser en under 1600cc en över 1600cc då ska jag köra mot Volvo 240 i DM hur kul är det??

    1. Hej Thomas.
      Som du vet har ju alltid Smålands BF haft ett helt ”eget tänk” kring Appendix K,. Det är ju inte svårt att förstå att just detta är ett bra exempel på hur man INTE ska ha en klassindelning…
      Ändrar dock inte min inställning, det är för många klasser se på ”Kongen”, totalt 23 klasser!
      MVH
      Tommy
      PS. Lycka till i Simrishamn.DS

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *