Jäktar med nya WRC regler, Colin Mc Rae vann bästa ”Focus-moment”, Ewy ”memorable” och designa en rallybil!

Nu inser till och med FIA eller rättare sagt World Rally Championship Commission att man måste skynda på reglerna för ”nya WRC” som är planerat att dra igång 2017. Ordförande Carlos Barossa verkar ha fått någon form av påstötning från Toyota som verkar komma allt närmre en WRC-satsning.
-Toyota väntar, knackar på dörren och vill in, menar Barossa.
Det japanerna väntar på är det nya tekniska regelverket, inget man är ensamma om enligt ordföranden.
Nya fabrikanter vill komma med i WRC men självklart måste dom först få veta vad som väntar 2017!
Vi måste och det ska vi också se till, besluta om hur ”VM-bilen” ska se ut om tre år…
Nästa helg träffas de inblandade i Portugal och där hoppas Barossa att första plankan i det nya regelbygget spikas fast. Pekar än en gång på att det jäktar.
Fabrikanterna måste få tid att bygga nya bilar därför kan vi inte vänta med beslut till nästa år som en del föreslagit!

*
Unge ryssen BloggRyssVasily Gryazin som chockade en del i Östersund Winter Rally där han länge låg och högg på slutlige totalsegraren Jerker Axelsson. När R5-Fiestan blev ”2WD” föll han dock tillbaka. Näst stopp för Vasily är i helgens ERC-tävling Akropolisrallyt i Grekland där han ligger trea efter de två första tävlingarna. Samma Fiesta men ny co-driver, Dmitry Chumak lämnar plats för ”farsans gamle kartis” Dmitry Eremeev.
Av vissa orsaker kan Chumak inte längre jobba med oss så i fortsättningen blir det Eremeev som sköter notläsandet, berättar Vasily.
– Känner honom sedan lång tid tillbaka då han startade sin karriär i min pappa Stanislaws bil, dessutom har han åkt i Grekland förut vilket är en stor fördel!

*
När wrc.com drog i gång en omröstning om WRC-Focusens fem ”highlights” genom åren var det för Ford åtminstone lite oväntat att det blev Colin McRaes jättekrasch i 2001 års upplaga av WRC Rally Wales som de allra flesta röstade på. På berömda Rhondda sträckan i Wales sabbade skotten alla chanser att ta sin andra VM-titel när Focusen blev luftburen. Kraschen fick över en tredjedel av rösterna och man hade alltså fem olika ”Focus-moments” att välja på. Tvåa var Marcus Grönholms seger i Nya Zeeland och trea Fordsegern i Safari-Rallyt 1999. På fjärde plats, ny avåkning, den här gången Jari-Matti Latvalas hemska upplevelse i Portugal 2009 och sist av de fem från 2006 när Ford vann Märkes-VM.
Colin McRae har tidigare beskrivit ”vinnaren” så här.BloggColin
Två kurvor, en höger och en vänster, mycket snabba, femmans och sexans växel, runt 150km/t. Gjorde en ”cut” i vänstern som jag sedan missbedömde och ställde upp bilen för att även ”cuta” högern, berättade Colin efteråt.
– Troligtvis kom jag minst två decimeter för långt in mot vad jag skulle gjort normalt och där var ”a big hole in the grass” som flippade över bilen…
Hårdhudade co-drivern Nicky Grist tillade.
Minns att vi studsade på vägen över på taket och sedan högt upp i luften. Därefter var det väg, träd,himmel,väg,träd, himmel och jag sa för mig själv, Gode Gud var och när kommer vi att landa?
Som sagt alla sätt att vinna är bra men detta var kanske i tuffaste laget, handlade ju bara om en omröstning på nätet…

*
Läste på en brittisk hemsida att man saknar tjejer i WRC. De noterar att det är över trettio år sedan en kvinna senast vann en WRC-tävling och detta var Michele Motuon. Fyra segrar tog fransyskan ihop med Fabrizia Pons, alla med Audi quattron. San Remo 1981 och året därpå vann paret i Portugal, Grekland och Brasilien. Det som var kul i artikeln och som gav mig lite gåshud var att man plockade framBloggEwy Ewy Rosquists seger i Argentina 1962 som ”the most memorable outright major rally wins by a woman by Ewy Rosqvist and co-driver Ursula Wirth winning the 1962 Argentinian long distance rally, the Gran Premio Internacional Standard Supermovil YPF, in a Mercedes-Benz 220 SE”. Tycker detta är så häftigt på engelska att jag inte översätter, hoppas ni fattar ändå. En skånska, skolad i en Volvo PV som ”most memorable moment”, stort!

*
Måste säga att jag är imponerad över hur South Swedish Rally tacklat sin ”nergradering” från Rally-SM. Senaste nyheten är att alla skolelever i årskurs tre i Tingsryds kommun inbjuds till en teckningstävling med uppgift att ”designa en rallybil”. Det vinnande bidraget ska sedan överföras på en riktig rallybil som ska gå som ”maskot” under South Swedish Rally Weekend. En VW Golf rallybil har köpts in och ska vara tävlingens maskot men än så länge återstår lite arbete innan den är tävlingsklar, bland annat designen. Teckningstävlingen pågår under tiden 1 till 11 april och det är upp till eleverna hur Golfen ska se ut.
– Eleverna får två teckningar som ska färgläggas, en från sidan och en på fram/baksida, och det är bara fantasin som sätter gränser.
Vinnaren får en pokal till det egna klassrum, South Swedish Rally bjuder på vinnartårta och ett rallyprogram för hela rallyweekenden.
Den elev som vinner får dessutom åka med i rallybilen på asfaltssprinten tillsammans med Wäxjö MS nya stjärna Erik Telehagen, säger Anders Karlsson ”eventchef”.
Nu är det kanske inte så lätt för en nioåring att komma på hur en snygg rallybil ska designas? Därför erbjuder jag gärna två tips, BloggSilverBloggRörhlSilver-VOC:en är ju ”alltid en vinnare” och Walther Rörhls Monte-Carlo Ascona skäms aldrig för sig. Som sagt ”make your pick” och bli en vinnare, enklare än så här kan det ju inte bli för en tredjeklassare…

6 svar på “Jäktar med nya WRC regler, Colin Mc Rae vann bästa ”Focus-moment”, Ewy ”memorable” och designa en rallybil!

    1. Hej.
      En Golf, hur tänkte du nu? Anledningen är nog att Oplar inte nöjer sig med någon sorts ”mascotroll”, de vill köras i skarpt läge…
      MVH
      Tommy

  1. Det låter som en enkel teckningstävling att vinna. Bara till att designa bilen grön. Nån mer optimal färg finns inte på en rallybil! 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *