Från WRC-Skoda till ?, britterna agerar, Sääw vill ha ”kraftsträcka” och ingen ”räkmacka” att arrangera rally!

Dagens gladaste nyhet måste vara att BloggRamonaRamona Karlsson bjuder in till presskonferens där hon tänker avslöja vad hon ska köra efter WRC-Skodan. På onsdag den 2 april släpps nyheten på Stockholmsmässan och så här långt är hon väldigt hemlighetsfull. I inbjudan står bara, ”Nu inför säsongstarten bjuder hon in för att meddela nästa steg i sin satsning, som hon kommer att göra tillsammans med en känd svensk motorsportsprofil. Detta är en satsning som ingen kvinnlig förare tidigare har gjort.”. Lite längre ner kommer ”Hela teamet inklusive tävlingsbilen kommer att finnas på plats tillsammans med Ramona. Presskonferensen leds av motorsportsprofilen Patrik ”Budda” Ljungkvist. Efteråt finns möjlighet till enskilda intervjuer och fotografering.”.
Till att börja med Ramona så måste jag meddela att jag tyvärr inte kan närvara, nyhetschefen har säkert samtidigt något stort ”scoop” på gång i Sibbhultstrakten. Hoppas dock att du mejlar mig om satsningen?
Sedan kittlar så klart ”nyfikenhetsnerven” fruktansvärt, men vi kan väl vara överens om att det blir rallycross som tidigare berättats. Men vad för bil och serie är så klart väldigt svårt att tippa men jag tror nog att det blir någon serie på hemmaplan, alltså SM eller ihop med STCC. Bilen är så klart en 4WD-värsting och en lågoddsare i mitt huvud är ytterligare en Fiesta signerad Anderas Ericsson och Olsbergs/MSE. En mellanoddsare kan vara Skoda ihop med Team Hedström och så högoddsaren men egentligen ändå den jag mest tror på. Ramona sitter i en Polo R eller något annat ”Folkvagnsaktigt” 2014. På onsdag klockan 14.00 vet vi om jag tippat rätt…

*
MSA, brittiska Motor Sports Association smider medan järnet är varmt och vill ”mota Olle i grind” och rädda rallysporten innan det har gått allt för långt mot avgrunden. De senaste fem åren har tjugo procent färre britter löst ut sin licens medan det bara minskat med fem procent i antal tävlingar. MSA erkänner att det körs allt för många tävlingar vilket ses som en bidragande orsak till dagens problem. Som jämförelse kan man då nämna Södra BF:s RS-DM som omfattar tretton deltävlingar. I mina ögon minst fem för många och en liten, men ändock varningsklocka kan man se söndagens premiär i Hörby som bara lockat 48 startande. Min teori är att det finns förare som inte har tid eller ekonomi för att köra så många tävlingar. Jag själv till exempel och här är det inte det ena eller det andra, utan båda skälen som passar in…
Nu planerar MSA att stötta klubbar med professionell hjälp i jobbet med att locka både media och sponsorer, när får vi se samma handlingskraft från SBF?
Vidare vill man sprida ut tävlingarna både över tid och lokalisering vilket ”could produce a less stressful and more successful rally scene in the UK”. Blir nästan tårögd, detta har jag tjatat om i åratal, lyssnar någon? Knappast, istället så körs det i år åtta helger med SSRC/DM på lördagen och RS-DM på söndagen inget som gagnar en mindre ”stressful” rallysäsong precis. Själv undrar jag hur man som arrangör tänker när man går in och lägger sin tävling samma helg som det redan körs en annan i närområdet. Måste finnas något som jag missat?
Nu är så klart problemet än större i ”UK” där man i år gett tävlignstillstånd för 900 tävlingar. Niohundra, inget jag kallar ”less stressful”!

*
Skrev igår om ”klasshysterin” och där helgens RS-premiär bjöd in till sexton klasser. Än värre är det i Kong Christian Race i slutet av april med tjugotre klasser. Inlägget fick SM-profilen Per-Arne SääwBloggSääw att reagera och han skriver bland annat, ”… såg i Kongen att det var 23 klasser (börjar bli löjligt) helt ofattbart och helt fel utveckling. Jag backar av i flera tävlingar som var sugen på när man får startnummer 30-40 eller 50. I min värld fattar jag inte att en C-förare kan åka före en A-förare, det var ju detta man kämpade och slet för, att komma upp och åka först i fältet. Jag vet flera som inte anmäler sig till tävlingarna p.g.a. detta.
I SM tycker jag att dom ska köra sista sträckan som dom gör i VM Power Stage med extra poäng. Tittade på några SM-tävlignar förra året med bedrövligt tempo på sista sträckan. Då finns det alltid extra poäng att kämpa om. Ta Östersund t.ex. om jag hade fått tre extra poäng för vinsten på sista sträckan då då hade jag tagit in detta på Jerker……
För in detta från nästa tävling, vi måste kunna ta snabba beslut som gynnar sporten jag ser inget som helst problem att ändra på detta omgående.


Hälsningar Pelle Sääv”.
Håller med i allt du skriver Pelle och med ditt inflytande borde väl du och dina ”hang arounds” kunna blidka SM-arrangörerna att införa ”power stage” omgående. Jag stöttar, om det nu skulle ha någon som helst betydelse för beslutet?

*
Overallen är nerplockad från vinden, hjälmen och HANS-skyddet är packat så nu väntar jag bara på att Todde och den gula 940:an ska hämta upp mig i morgon 06.50 ”sharp”. Ska bli kul!
Arrangerande Trelleborgs MK hälsar alla välkomna och har även skickat medkarta för dig som tänker agera publik på Falsterbofältet. Lite fakta: Tävlingsplats är gamla Skjutfältet i Falsterbo.
Tävlingen är 12,5 km lång och består av två specialsträckor på 12 km och körs som ett varvlopp där varje varv är cirka 3 km långt.
Första sträckan startar 11.00 och andra beräknas starta 13.00. 56 ekipage är anmälda. Blir dock lite orolig när Anders Anderholm i Trelleborgs MK rankar favoriterna, ” Jag tror att någon av följande kommer att stå som slutsegrare: Nr 20 Thord Johansson, nr 22 Mats Andersson, nr 29 Joachim Gran eller nr 30 Magnus Hägg.”. Anders måste ha missat vem Todde har i högerstolen…

*
Nu har nya ”Förbundskaptenen” Magnus Lampert ihop med Mats Thorszelius presenterat ”juniorlandslaget” i rally.
Jag ser fram emot att kunna få jobba med de som satsar på rally och hoppas på att i mitt arbete kunna tillföra lite rutin. Efter första lägret tycker jag att det var kul att se att gruppen ser det som en möjlighet att utvecklas tillsammans och inte ser det som konkurrens inom laget, säger Thorszelius.
Följande förare ingår: Philip Haag, Vara – Jim Järpe, Borlänge, Mattias Olsson, Kil – Sophia Karlsson, Nykvarn, Mattias Adielsson, Torslanda – Patrik Barth,Torsby, Robin Friberg, Ludvika – Stefan Gustavsson, Ludvika, Emil Bergkvist, Torsåker – Sofie Lundmark, Umeå och Gustav Thorsell, Uppsala.

*
Dagen har annars gått åt till förberedelser inför söndagens Express-Specialen. Vi fem glada ”semesterfirare” ägnade dagen åt att köra ut material till de fem specialproven (egentligen bara fyra då Anders Månsson ensam skötte det femte i Linderöd). Inget speciellt glamoröst jobb men det ska göras och efter fem timmars kånkande på koner, tyngder, grindar och bräder kunde BloggSMKDaniel Wikström, Lars Servin, Rolf Nilsson och Markus Andersson ihop med bloggaren själv pusta ut. Då återstår för Daniel och Markus med assistans från några ytterligare händer att på lördag ”bygga banan”. Vem var det som påstod att arrangera rally var enkelt och snudd på ”räkmacka”? Inte vi fem åtminstone, men på söndag klockan 10.00 hoppas vi på belöningen från  alla er ”glada” rallyåkare…

3 svar på “Från WRC-Skoda till ?, britterna agerar, Sääw vill ha ”kraftsträcka” och ingen ”räkmacka” att arrangera rally!

  1. Hej,
    Håller med Pelle vad är vitsen med att vara A-förare längre?vem och varför har de ändrat detta systemet? Samma med att Klassikerna ska start sist ibland.Vart ska man köpa typ en ny frambalk till en Volvo 142 när inte bara en traktor kan gå i spåren.
    Nej mitt förslag är. Gör om till som det engång var o gör rätt.
    Go kväll

  2. Tjena Tommy,
    Startordningen i Södras BF är sådan att A-förarna alltid går ut först, sedan kommer det att vara rullande startordning inom tex A-förarna så att alla bilklasser har möjlighet att starta först.
    Jag håller med om att A-förare skall starta först men man kan inte förvänta sig att sin bilklass alltid skall starta först!!
    I Simrishamns tävling kommer tex A-förare 4wd säkert ha startnr runt 80 pga antal startande!
    Jag tycker att de senaste åren har man skämt ut oss rallytävlande med sträckor som är jämna och fina som motorvägar vilket jag anser är fel, man ska kunna köra på alla underlag även uppkörda vägar, dessutom kommer sämre vägar sänka hastigheten vilket är bra för säkerheten.

    Vi ses imorgon! Ska jag ta med en av barnens blöjor till dig 😉

    Mvh
    Rickard Nilsson

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *