Safari avslutat med von Schinkel som bästa svensk, Backström kör BMW i SM, Tidemand utslagen i kvartsfinal, SSR lär knappast upprepa det som hände för tio år sedan och runt 50 år sedan jag hämtade min ”Fabrikare”…

Då kan PG Andersson och övriga i East African Safari Classic Rally börja fundera på julfirandet efter att de 42 som var kvar rallyt, gick mål i förmiddags. Allra gladast misstänker jag att vinnaren Eugenio Amos/Ceci Paolo var som gick med med Tuthill Porschen, tio minuter före hemmaåkaren Baldev Chager/Garth Dawe även dom med Porsche. Kris Rosenberger höll tredje platsen men mot slutet blev det nästan halvtimmen upp till Amos. WRC-profilen Jourdan Serderidis/Gregoire Munster fick mot slutet av rallyt problem och tappade tid vilket gjorde att det bara blev 21:a plats med Porschen

Foto: Privat

Bästa svenskar blev David von Schinkel/Frederik von der Esch med en åttonde plats. Före detta var Michael Holmquist/Emil Axelsson bäst, men föll under avslutningen ner till 11:e plats. PG och Evgeniy Kireev hade det tufft efter den svåra inledningen men tog sig ändå upp till 18:e plats. 

*

Idag presenterade i Rally SM nya ”Rallyteam Raceparts” sin andra förare/co-driver för 2024.  Det blev publikfavoriten i den BP-lackade Volvo PV:n, Adam Backström med co-driver Robin Nyström.

PV:n får dock vila och istället kommer Adam och ständige kartläsaren Robin med en BMW Compact för 2WD-klassen. Då blir den stora frågan vem som vinner publikens gunst,  blir det Adam  eller ”youtubern” med ”Gula Faran” Tim Liljegren?

*

Foto: Okänd

Pontus Tidemand nådde inte hela vägen i italienska ”Adriatic Champions Race – Bettega Tribute” utan fick stanna vid kvartsfinal. Här slogs han ut av slutlige vinnaren i en Hyundai i20 Rally2, Andrea Nucita. I finalen slog Nucita Skoda-föraren Bostjan Avbelj från Slovenien.

*

Ingen har väl missat min skepsis mot att tunna Rally1 är huvudklass i WRC. Får många motargument och där de flesta hävdar att det måste vara häftigast bilar i VM:s toppklass. Mina argument om att de är för få för att göra det hela spännande till skillnad från Rally2, där det ofta är minst halvdussinet riktiga segerkandidater viftas bara bort. 

Foto: Skoda Motorsport

Nu är vi som kämpar för Rally2 inte ensamma och då stöder jag mig på den omröstning som nu är på ”X”. Fyra olika val finns och en ”utvecklad” Rally2-klass har så här långt fått ihop över hälften av rösterna, 52,7 procent. ”Värstingarna” har bara 34,1 medan dagens Rally2 endast gillas av 10,9 procent av röstarna. Sista alternativet ”Others” har endast samlat 2,3 procent. 

*

I går gick ”SSR Weekend” ut med klargörande information om vad som händer i ”Millebygden” den 9-11 maj. Att man självmant valde att ”pausa” sitt SM-deltagande framgår också.

Men jag tror knappast att det ens i  den vildaste fantasin, fanns en tanke på att Rally SM skulle lägga en deltävling samtidigt. Senast SSR saknade SM-status var 2014 och nu planerades det för en upprepning av det upplägg som då genomfördes med ”SSR Asfaltsprint” dagen före ”SSR”. Här fanns snudd på 70 anmälda och jag var faktiskt en av dessa. Den minnesgode minns kanske också den lömska häcken som hoppade ut framför ”Silver-VOC:en”?

Dagen efter var det SSR med snudd på 200 anmälda och där Hässleholms Stoffe Nilsson/Jesper Johansson körde hem segern före Joachim Grahn/Rickard Nilsson. Någon upprepning av detta, varken med Stoffe Nilsson  som vinnare eller 200 anmälda lär inte sker den 11 maj. 

Foto: Tommy Svensson

Oavsett om man ”håller på” SM-laget i Nyköping eller MAS-laget utanför Älmhult, så är inte den här typen av datumkrockar något som gagnar sporten. Tvärtom finns här nog bara förlorare…

*

Tack för för alla gratulationer på min födelsedag och jag började faktiskt att besvara alla grattis. Men utan skryt hade jag haft dagen räddad om jag skulle tackat alla personligen så därför gör jag så här, ingen nämnd ingen glömd. Lyfter ändå fram en hälsning från den stora ”Saab-Lovern” i Karlshamn, Göran Karlsson. Göran som jag tävlade mot på 70-talet, prydde hälsningen med en bild på sin extremt fina Saab V4 med original 1700-motor, mycket ovanlig.

Foto: Göran Karlsson

Detta fick mig att minnas tillbaka nästan på dagen för 50 år sedan. Då åkte jag och några kompisar till Trollhättan för att hämta ut ”HAM 369”, en splitterny ”T-Saab” från fabriken. Ett häftigt snöväder drog fram över landet denna dag, så när vi långt om länge nådde fram till Saab var allt täckt av ett flera decimeter tjockt snötäcke. När pappersexercisen var avklarad fick jag nycklarna och damen på kontoret pekade genom fönstret ungefär ut var min bil var uppställd. Jag och en av kompisarna (de andra hade redan åkt hem) pulsade runt i snön och det var till att borsta av snö för att ens kunna se färgen på bilarna. Till slut hittade vi bilen och de röda nummerskyltarna som började med PA (Trollhättan) var oerhört statushöjande, skruvades dit. Efter ett par startförsök gick tyvärr V4:an igång. Tyvärr för alla som har lite erfarenhet, vet att en Saab alltid parkeras med backväxeln ilagd för att få ut nyckeln. När då motorn gick igång hjälpte det föga att jag hade frikopplingen nertryckt, utan bilen tog ett skutt rakt bakåt. En lika ny Saab 99 blev nu bromskloss vilket en stor buckla i högerdörren vittnade om.  Kopplingen på den ”Indisk Gule” hade ”rostat fast” under väntetiden på fabriksgården. Ekonomin på den tiden var ungefär som nu till och med kanske lite svajigare, så det var med darrande ben jag gick tillbaka till kontoret för att bekänna min synd. Jag såg framför mig en räkning på ny 99-dörr på flera tusen kronor, men så blev det inte.

Inga problem, sa tjejen bakom disken.

Detta händer ofta. Tack för att du sa till, så får jag meddela dom på leveransavdelningen att det behövs en ny dörr. 

Foto: Okänd

Behöver jag förklara att en stor sten föll från bröstet och resten av dagen förflöt utan problem. Någon rallybil av HAM 369 blev det aldrig, istället köpte jag en lätt rostangripen 67:a som byggdes om till klassen ”Standard B”. Fick leva med ”lilla rutan” men i gengäld lackerades bilen ”Indisk Gul”, precis som Stig och Pers Fabriksbilar.

*

PS. Som jag skrev igår på Facebook, drabbades jag av en tung förkylning dagen för födelsedagen. Har planat ut lite, men för att ni ska förstå vidden, så är detta något jag inte ens önskar ska drabba ens ägare till gröna Volvo










Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *