Rovanperä vill inte ha Rally2 som huvudklass, Fiesta Rally3 får egen klass i ERC, Kruse söker folk till SM, Kristoffersson med Volvo i Norge, mer WRC-rykten, den störste av dom alla för en MFF:are har lämnat oss, så även EMK:s egen ”järnlady” och nu visas även BMW för STCC.

Att ha Rally2 som huvudklass i WRC är inget som Kalle Rovanperä ställer upp på, tvärtom är han väldigt kritisk till att ta bort Rally1-klassen. Dessutom har han stöd av dagens ”alla tre” fabrikanter som inte heller de vill ta bort klassen. Plötsligt verkade det inte så angeläget att göra rally på VM-nivå billigare, något som trion annars ofta trycker på. Till DirtFish förklarar Rovanperä lite i mina ögon helt verklighetsfrånvänt, att det behövs fler fabrikanter som satsar på rally. Med gigantiska kostnader för att köra Rally-bil i VM lär detta vara en ouppnåelig dröm. 

Foto: Tommy Svensson

Förhoppningsvis är det ändå kostnaderna som håller tillbaka tänkbara nya fabrikanter och så länge de ligger kvar på dagens eller än värre, morgondagens nivåer lär det bli svårt att fylla på med nya bilar. Om det inte är kostnaderna så är det ännu allvarligare, för då måste man i bilfabrikernas styrelserum uppleva WRC som ointressant. Kalle utvecklar sitt resonemang med att Rally2 är ”både snabbt och trevligt men jämfört med Rally1 är de i en annan värld.”. Kalle har såklart även testat nya Toyota Yaris GR Rally2 vilken han betraktade som snygg och att han njöt av att köra bilen. Intervjun avslutades med.

Men om vi verkligen ville ha [dom som toppklass i WRC] skulle vi behöva öka kraften och showen från bilen. När du är i skogen behöver du verkligen känna att rallybilen kommer. Jag är inte övertygad om att Rally2 skulle vara rätt val – kanske Rally2 på steroider.

Här menar jag att Kalle har helt fel, men så klart när Rally1 går ut först i WRC, så känns Rally2 därbakom lite klent. Men om man tar ERC eller SM med för den delen, så har jag aldrig upplevt att publiken lider av att se ”slöa” Rally2/R5:or.  Nu snackar han så klart för sin egen sjuka mormor, men ska sporten ha en framtid (och kanske få med fler tillverkare) är det nog tillnyktring och strypta pengakranar som är ett måste. Gammal som jag är minns jag tillbaka när det fanns fler än tre VM-team och samtidigt minst halvdussinet riktiga segerkandidater, ”back in the good old days”…

Foto: Tommy Svensson

M-Sport Poland som både bygger Ford Fiesta Rally3 och driver Junior-WRC tar nu ett steg ytterligare för att bredda verksamheten. 2024 kommer man även ha en egen klass i ERC för Ford Fiesta Rally3. ”Fiesta Rally3 Trophy” kommer att köras i fem deltävlingar där första priset är en fullt finansierad start i 2024 ”WRC Central European Rally”. Serien syftar till att bana väg från nationell till internationell tävling och är öppen för förare i alla åldrar och nivåer av erfarenhet. Bilarna kommer att köras på Pirelli-däck och med Gulf-bensin i tankarna. Båda företagen erbjuder dessutom rabatterade paket för serien. Till skillnad från J-WRC så är det fritt att använda bil från eget team eller hyra bil av M-Sport Poland.

Foto. Tommy Svensson

”Rally Hungary”, som byter från asfalt till grus 2024, öppnar den inledande Fiesta Rally3 Trophy-säsongen 12-14 april. ”Rally Estonia” (5-7 juli), ”Rally di Roma Capitale” (26-28 juli), ”Barum Czech Rally Zlín” (16-18 augusti) och final i Polen och ”Rally Silesia” (11-13 oktober) följer.Tråkigt nog finns inte ”Royal Rally of Scandinavia” med i listan över tävlingar som får besök av ”Fiesta-trean”. I år lyckades irländaren William Creighton (bilden) bäst här med ”3:an” som efter omstart även blev 32:a totalt.

*

Med en månad kvar till SM-start i ”Hälsingerallyt” går nu SBF och styrgruppen för Rally SM ut med ”lediga jobb”. ”Som ett viktigt led i förankringen av Styrgruppens arbete med att utveckla Rally-SM hos de aktiva tävlande söker vi nu 1-2 personer som vill och kan driva ett Team- / Tävlande-råd.”.

Vi välkomnar förslag på personer som har den erfarenhet, det kontaktnät och den organisationsförmåga som krävs för att driva ett råd som samlar aktiva tävlande i Rally-SM och på ett representativt sätt säkerställer att deras intressen tas tillvara i arbetet med att utveckla Rally-SM, förklarar Jonas Kruse, sammanhållande länk i Rally SM.

Arbetet i Team / Tävlanderådet sker ideellt och i dialog med Styrgruppen, rådets sammansättning kan variera över tid och skall utformas så tävlande på alla nivåer inom SM representeras.

Maila ditt förslag till Styrgruppen via: jonas.kruse@sbf.se och du får gärna rekommendera dig själv…

*

Kristoffersson men inte Johan den här gången utan pappa Tommy blev en av de sista anmälda till norska ”Lygnasætersprinten”.

Foto: TERJE TYTLANDSVIK

Den 28 december tar Tommy med kartläsare Per Andersson den ljusblå Volvo 142:an över gränsen för att köra de fyra sträckorna som NMK Hadeland letat upp. I klassen utmanas Tommy av bland annat Eyvind Brynildsen/Jørn Listerud som kör Ford Escort. Eyvinds pappa Per Brynildsen kör den Golf GTI som sonen i bland rattar i klassikersammanhang. 

*

I SM-premiären ”Hälsingerallyt” är det mycket lite ”momentum” vad gäller antalet anmälda. Nästan direkt när man öppnade kom direkt SM-sugna namn men som nu avstannat. Idag är där nio anmälda men ingen ko på isen, först den 7 januari stänger anmälan.

*

På tal om att anmälan stänger, så gör man detta hos Automobile Club de Monaco för WRC-premiären 2024, ”Rallye Monte Carlo” redan nu på fredag den 22 december. Sedan dröjer det till den 6 januari innan ”Entry List” släpps för den 92:a upplagan av ”Monte” 22-28 januari. 

Då måste alla pusselbitar vara på plats för de som vill vara med från början och det är främst i WRC2 som där i dag finns luckor. I Rally1-klassen (WRC) är det enbart vem som får rollen som den officiella föraren hos M-Sport Ford som är öppen. De flesta rykten pekar på Adrien Fourmaux i den rollen och skickar samtidigt in Pierre-Louis Loubet i en av Toyotas nya Rally2-Yarisar. 

Vet inte hur många olika källor jag sett som spekulerat i vem som ska ta hand om Toyotas WRC2-tävlande. Finska ”Printsport” känns som hetast men även Ott Tänaks ”RedGrey-team” nämns som tänkbar samarbetspartner för Toyota. Idag har man där Hyundai i20 och Ford Fiesta Rally2 i garaget hemma i Harjumaa en bit utanför Tallin. Även franska racing/rally-föraren Stephane Sarazzin lär vara med i diskussionen som en kraft för att ge nya Toyotan segrar. En som säkerligen är kapabel till detta är finska talangen Roope Korhonen som av källor i hemlandet sägs till hundra procent vara klar för Toyota. Enda som inte är klart ska vara, i vilket av teamen han får plats. Även Mikko Heikkilä lär få några tävlingar med Yaris Rally2 om ryktena stämmer. Hos Hyundai i Alzenau var man inte alls nöjd med hur teamet 2C Compétition hanterade förtroendet man fick när Emil Lindholm i förra månaden provade några tävlingar Frankrike. Detta får nu konsekvenser och 2024 är planen att Rally2-tävlandet framöver sker i Hyundai Motorsportsegen regi.

*

Just nu pågår tester inför Rally Sweden för både Toyota och Hyundai. Dessa sker i Finland och där Ott Tänak redan konstaterat att Hyundai i20 Rally1 numera är en mycket bättre bil än när han lämnade efter andra platsen i Rally Japan 2022… 

Foto: Okänd

*

Idag nåddes vi av beskedet att den för oss MFF:are störste av dom alla, Bosse gått bort i en ålder av 79-år. Att lägga till Larsson känns helt onödigt, för alla vet vem som menas när man säger Bosse, i alla fall i den här landsändan. Försöker få in honom i bilsammanhang och kom då att tänka på när han kom till Stuttgart första gången för sin proffssejour 1966 som varade i tre år. I Stuttgart handlar mycket om Mercedes och självklart var det i en sådan som VfB Stuttgart ville se sin nya stjärna. Klubbdirektören frågade Bosse vilken modell han önskade köra?

Jag vill inte ha Mercedes, jag vill ha en Volvo Amazon, svarade han på bred Malmöitiska.

Trots att det är över 50 år sedan Bosse spelade sin sista match för Stuttgart lever hans minne kvar. Direkt efter att han gått bort berättade de tyska tidningarna den tråkiga nyheten. 

*

Även i Eskilstuna MK är det sorg sedan klubbens egen järnlady Anita Pentell avlidit. Efter en tid av flera sjukdomar somnade hon in i sin egen säng enligt egen önskan berättar Pierre Skytt och fortsätter.

Foto: Pierre Skytt

Historierna om Anitas 58 år långa karriär i Eskilstuna MK är otaliga. Många hävdar att utan Anita hade Eskilstuna MK inte funnits idag. Det är nog delvis sant för det är få som hade den drivkraft som Anita hade. Att ställa in en tävling fanns inte på kartan för Anita. Så sent som på 2010 talet när EMK kannan hade en slinga med sträckor som var av toppklass men för få startande för att gå runt ordnade EMK med Anita i spetsen sponsorstöd som täckte upp, och klubben kunde klara ekonomin. Att orka arrangera ett rally på torsdagen, ett på lördagen och sedan arrangera Folkrace helgen efter med en 110 ekipage var också bevis på Anitas envishet och driv. Ingenting var någonsin omöjligt. ”Vi fixar det”, ”det ordnar vi”, var ständiga utryck av Anita. Det märks att dom nya killar och tjejer som tagit ledartröjan i klubben på senare tid lärt sig av Anita, att ordna och fixa till lösningar på smidigast möjliga sätt. Att tävla själv var aldrig aktuellt för Anita, mer än att köra något KM på isen i Sundbyholm där hon vann nån gång på 70-talet. Vad det var som drev henne så många år svarade hon själv i en tidigare intervju, ”att det är mötet med alla glada människor”. Så många rally och folkraceförare i Sverige har haft sitt första möte i sporten genom Anita. Anita blev 78 år och sörjs närmast av sonen Janne, dottern Anna barnbarn och barnbarnsbarn. Anita du har verkligen varit en klippa i EMK och kommer att saknas stort av oss alla. På bilden av ett tidningsurklipp från 70-talet där EMK hade besök av Köpings Lillebror Nasenius och delar av styrelsen, med Raul Skytt, Örjan Karlsson, Anita Pentell serverar kaffe och Jan Nordahl efter en lyckad överenskommelse i distriktet.”.

*

Brink Motorsport var tidigt ute med att visa sin Tesla inför 2024 och nu har täcket dragits av den första färdigproducerade BMW i4 i tävlingsutförande inför STCC 2024. 

Vi visade Tesla Model 3 och CUPRA Born tidigare i år och nu är vi mycket stolta över att kunna visa upp BMW i4 som ytterligare en pusselbit inför STCC 2024, säger Micke Bern, vd för STCC.

Exion Racing kommer att tävla i STCC 2024 med BMW-bilar och Värnamo-teamet planerar att avslöja sin design under våren. Totalt kommer fyra olika bilmodeller att representeras i STCC 2024 i form av CUPRA Born, BMW i4, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *