Oliver blir troligen kvar i WRC2 men med vilken bil(?), ”Ouninpohja” framröstad som tuffaste sträckan, ”Safari” på väg mot mål och 16 anmälda till ”Rally Sweden Historic”.

Precis som jag hävdat hela tiden är det mest troligt att Oliver Solberg fortsätter i WRC2. M-Sport-spåret känns allt kallare och istället misstänker jag att valet står mellan Skoda och Toyota Rally2.

Hastigheten och upplevelsen finns definitivt i WRC2 och jag vill försöka bli världsmästare. Så enkelt är det, berättade Oliver för brittiska Rallyfish och Eric Johnson.

Foto: Toksport

Ännu har inte Oliver signerat något kontrakt men erkänner i samma intervju, att ”saker börjar ta form”.

-Det kommer inte att vara WRC, bekräftade han för Rallyfish. 

Jag har fått några erbjudanden, men det ser ut som att jag kommer att tävla i WRC2 2024!

Spekuleras mycket i vem som ska ansvara för Toyota Gazoo Racings medverkan i WRC2. De som nämns är nuvarande Skoda-teamet Toksport med bas i Tyskland och Printsport i Lievestuore ett hyggligt långt, men ändå ett stenkast från Jyväskylä där TGR håller till. 

I dag är det dock Skoda som gäller för Printsport som en bit upp i Finland genomför vintertester. Bevis  detta finns på teamets egen sida…

*

Rallybloggen ”Powerslide” har haft en omröstning om vilka specialsträckor i WRC som är både tävlande och fans absoluta favoriter. Idag presenterades ”Topp 5” och allra mest röster gick till Rally Finlands ”Ouninpohja”. En sträcka som kördes första gången 1966 men då under annat namn, året efter dök dock namnet ”Ouninpohja”upp som ger rallyfans världen över ståpäls.

Foto. Red Bull Content Pool

Övriga som rankas som de fem bästa är som tvåa Rallye Monte Carlos klassiker, ”Col De Turini” (bilden) tätt följd av tyska och svintuffa (fråga Petter Solberg) ”Panzerplatte”.

Foto: Tommy Svensson

”Monte får med två sträckor och på fjärde plats hamnar ”Sisteron” medan ”Whaanga Coast” i Rally New Zealand placeras som femma. 

*

East African Safari Classic Rally” är ute på näst sista etappen innan målgång i morgon. SS20 håller på att avslutas och fortsatt är det italienaren Eugenio Amos som leder med sin Porsche, tio minuter före Baldev Chager även Porsche för honom. Trea är Emile Breittmayer före Kris Rosenberger och Jourdan Serderidis. Bäst med blågul flagga är Michel Holmqvist/Emil Axelsson påelfte plats med David von Schinkel/Fredrik van der Esch halvtimmen efter. Längre ner kämpar kartläsande PG Andersson och Evgeniy Kireev på utan möjlighet att avancera mot översta toppen.

*

Anmälan för Rally Sweden Historic är nu öppnad och så här långt har 16 förare plockat ut 15 900 kronor från bankkontot för att få starta. För den summan får man runt tio mil Västerbottniska sträckor. 

Foto: Tommy Svensson

Sju av de 16 anmälda kör Volvo 240 och en Fiat 124 Abarth blir nog endast en våt dröm, medan den mest sydliga av de anmälda är Skillingaryds-duon Peter Lundgren/Johan Emilsson med Volvo PV.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *