Ryktet stärks om Tidemand till Skoda, vinter till helgen(?) och finnarna säkra, dubb räddar liv!

BloggSkoda kopia 2Gårdagens snackis, inte bara här hemma utan även på de större rallyscenerna ute i Europa var ryktet att Pontus Tidemand skulle vara klar för Skoda Motorsport. Till Värmlands Folkblad säger huvudpersonen att detta skulle varit trevligt om det vore helt klart.
– Jag hoppas köra i Portugal. Det stämmer, men allt är inte klart. Så långt fram ligger jag inte i min planering, säger Tidemand till VF.
Kan vara en slump eller om man har mer ”konspiratoriska” tankar är det just i Portugal som Skoda ska premiärköra den nya R5-Fabian. Att ERC-vinnaren 2014 Esapekka Lappi kör en av bilarna är väl tämligen säkert men vem sitter i en eventuell andra bil? Tjeckisk och tysk media är säkra på att det är en svensk vid namn Tidemand.
Det vet jag ingenting om, svarar Tidemand kortfattat till påstridiga VF.
Skulle alla motorsajter vara helt fel ute?
– Vi har varit i kontakt med Skoda, men mer än så är det inte!
Som svältfödd svensk hopas man så klart på att talesättet ”ingen rök utan eld” stämmer och att Pontus äntligen får den stora chans han är så väl värd.

*
BloggVincentIgår var det lite tårtkalas hos ERC när man firade att den 60:e föraren anmält sig till årets ”Rally-EM”. Det blev den talangfulle belgaren Vincent Verschueren som anmälde sig till serien och som nu gör ERC-debut i hemmatävlingen Geko Ypres Rallye i juni. Vincent kör en ny Citroén DS3 R5 och med denna ligger han just nu tvåa i Belgiska Mästerskapet. I ”BM” är just Ypres årets största och viktigaste tävling och när den så sammanfaller med ERC blev det naturligt att hoppa in även där menar Victors teamchef Gaby Goudezeune.
Just nu förhandlar vi med ytterligare sponsorer och om det går bra för Victor i Ypres är tanken att fortsätta i ERC med åtminstone Barum Rallye och Rallye du Valais.
Det hela ska man se som en förberedelse inför ett fullt ERC-program för Victor 2016.

*
I helgen som gick var det SGA-möte i Stockholm för de rallyanknutna och bland dessa fanns så klart Tommy Vestlund från Nedre Norra BF. Tommy engagerade sig i ”Östersundsfallet” vilket självklart kom upp på bordet vid mötet. Riktigt vad man kom fram till är ännu inte officiellt men på FB skriver Tommy,” Det kommer att ändras. Hur exakt reglerna skrivs är inte klart. Blir iaf regrouping inför Powerstage, ändring vid stopp där man tvingas lämna bilen för att rensa vägen. Jag ville ha så man får straff om man INTE gör vad man kan, men får nog ge mig på att det är svårt att bevisa å finns alltid gränsfall.”.
Det är nog ingen som inte menar att reglerna måste bli betydligt tydligare vid stopp på sträcka utan personskada. Är också helt övertygad om att Tommy och hans kollegor kommer fram till en betydligt bättre lösning än dagens…

*
Just nu går både jag, mina RS-kompisar och alla som tänkt att få lite grusträning på Hovdala på lördag i spänning. Anledningen är att vårvädret lagom till helgen ska bytas mot vinterväder. På lördag lovar de elaka meteorologerna snöblandat regn och 2-4 plusgrader. På söndag har detta dragit förbi mend istället lovar man fyra minusgrader på söndag förmiddag. Blöt lördag som följs av minusgrader dagen efter, känns inte optimalt för en asfalttävling som Express-Specialen i Hörby.
Inte nog med att vädret är lite så där, nu har även ryktet tydligen gjort gällande att inte alla som vill fick lov att köra i Hässleholms MK:s ”träning” på lördag. Träningsledaren Anders Åberg dementerar dock, ”Det florerar tydligen rykten om att folk ska ha blivit bortgallrade etc… stämmer inte. Alla som anmält sig i tid är med.
Finns det någon FÖRARE tillhörande HLMK, Kristianstad MK eller SMK Hörby som vill efteranmäla sig så har vi plats till någon till! Vi tar dock inte emot förare från någon annan klubb (oavsett kartläsarens klubbtillhörighet) som efteranmäld.
Med Vänlig Hälsning Anders Åberg”.

*
Med anledning av mitt inlägg i början av veckan där jag än en gång beskrev funktionärsbristen har flitige forumskribenten Tommy Sjödin hört av sig, inlägget är nerkortat, ”Jag tycker att ungdomar behandlas för illa av SV Bilsportförbundet,
Nu vill jag gå ut med en Varning till Er Ungdomar som har ambitionen att bli något inom motorsport förutom Förare/Kartläsare, dvs funktionärer. Ni kommer att var motarbetade från dag 1 och försök för all del inte skaffa Er eller klassa upp några licenser och definitivt i A Licens Tävlingsledare/Tekniker de är förbehållna ”Rullatorgängen”.
Önskar Ni samla meriter för att få en viss behörighet, ställ för Guds skull inte upp på 2 dagars eller liknade.
SBF drev på årsmötet 2010 vision 2015 dvs mer ungdomar i styrelser och i organisationsleden de närmaste 5 åren. Vad har hänt därefter, inte mycket. Funktionärslandslaget som SBF har låter ju fint o märkvärdigt, men ger det någon fördel, Nej. Tänk om moroten vore att Du fick B eller A Licens efter avslutad kurs. Ni behövs ju och fort som bara den, och livet börjar ju först när Du fått lappen i näven.
Snittåldern på funktionärer ligger säkert på 60 + så funktionärer är en bristvara och borde premieras snarast, men så är det inte, tvärsom skall det stävjas. Ungdomar kan väl inget, jag NN som varit med sen 1800 kallt osv jag kan allt, men har inte varit på kurs och utbildat mig de senaste 20 åren för det behövs inte osv. Jo jo känns det igen.
SBFs Vision 2020 borde vara byt ut 50% av alla så att det blir någon föryngring i leden.
Med vänliga hälsningar/Best regards Tommy Sjödin”.
Nu har jag ingen anledning att betvivla Tommys verklighet, däremot är den inte samma som jag lever i. Är part i målet då jag är en av de ur det som Tommy kallar ”Rullatorgänget” men kan absolut inte minnas att det någon gång i min egen klubb hänt att någon ungdom hindrats att utveckla sig som funktionär. Att direkt efter en teoretisk kurs utfärda en A-licens känns dock inte helt optimalt. För mig är kunskap ihop med tid och erfarenhet det som är viktiga hörnpelare hos en funktionär. Att ta den trappan i ett enda kliv nej, till detta är jag skeptisk.
Min erfarenhet är istället att ungdomar inte alla långt därifrån, är mindre uthålliga och vill ha allt direkt. Att följa Tommys råd att byta ut hälften ab ”gubbar och tanterna” med rutin och erfarenhet vore i mina ögon att göra sporten en riktig björntjänst. Jag kan säga direkt att min styrelseplats, sekreteraruppdrag, ansvarig för annons/tävlingsprogram/PR och sponsorer med mera, med mera är jag beredd att lämna över på studs till någon yngre förmåga. Finns ett problem och det problemet är inte att hålla ordning på kön av sugna ungdomar!

*
Min idé om att återuppliva lagtävlingen i rally fick omedelbart positivt gensvar. Dock verkar detta att ha plockat bort den delen av sporten vara isolerat till de sydligare delarna av landet. Per-Arne Ljung skriver, ” Förstår inte vad du menar med “dags för lagtävlan”. Här i Nedre Norras Förbundsmästerskap tävlas det för fullt i lag och har alltid gjorts vad jag vet.
Inget att fundera på, sätt igång bara!”.
Även från Skaraborg kom samma reaktion, ” Mega Rally Cup (Skaraborg och norra  Halland) kör med lagtävlan och där får vinnaren hålla i årsmötet.”.
Med detta skickar jag över stafettpinnen till SGA i Södra och Småland, blås liv i lagtävlandet igen. SMK Hörby är beredda att genomföra det i TV-Svängen den 30 augusti någon annan som hoppar på tåget?

*
I sista minuten men lika aktuellt till hösten, lite om vinterdäck. Idag presenterades en stor studie utförd av Finlands Tekniska Forskningscentral, VTT som granskat alla trafikolyckor med dödlig utgång i landet mellan åren 1997 och 2012. Endast dödsolyckor som är rent halkrelaterade med person- eller skåpbilar har varit inblandade har tagits med. Totalt baseras statistiken på 958 dödsolyckor under den 15 år långa perioden. Studien drar slutsatsen att olyckorna skulle vara 83 procent färre om bilar utrustade med friktionsdäck (dubbfria däck) i stället hade varit utrustade med dubbdäck. Skulle dubbdäcken bytas ut mot dubbfritt skulle i stället antalet olyckor med dödlig utgång öka med i genomsnitt nio olyckor varje år.
Det framgår också att de flesta som kör med dubbfria vinterdäck är mer erfarna bilförare än de som kör med dubbdäck (tack för den Televerket, 6000 mil om året innebär att jag som väljer dubb är oerfaren….). De dubbfria uppmärksammar inte hur väglaget ser ut i tillräcklig utsträckning enligt undersökningen. Men visar också andra förbluffande fakta, bilförare med dubbfria vinterdäck kör oftare över 20 km/t för fort samt berusade.110110 Olycka vid Torsebro. Bild: Annica Jönsson

Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres säger att båda däcktypen har sina för- och nackdelar. Med dubbfria vinterdäck kan man köra tidigare på hösten och längre på våren och de rullar tystare. Men fortfarande är det endast dubbdäck som bäst jämnar ut olika väglag, även om friktionen på vägbanan varierar.
– Skiftande förhållanden kan överraska bilföraren med dubbfria vinterdäck till exempel vid en vägkorsning där det är vanligt med svartis och hårdpackad snö. Även om dubbfria vinterdäck annars ger bra vintergrepp så kan de överraska när friktionen varierar, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
Friktionen är inte lika bra överallt och skillnaden märks tydligt med dubbfria vinterdäck. För att få bra friktion behövs ett visst antal bilar med dubbdäck som ruggar upp vägbanan!
Undrar hur många tester, undersökningar och fakta som krävs för att dubbhatare/miljötalibaner/Trafikverket ska inse att dom har fel?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *