Rykten placerar Greensmith hos Toyota, Oliver testade nya Skoda Rally2, inga Monte-tester, ERC samarbetar med Tom K., BRC seedar startfälten och varför ingen App. K-klass?

I dag dök upp ett rykte som jag inte hade koll på, att Gus Greensmith skulle vara på gång som förare i Toyotas fjärde Yaris Rally1. Inte med full säsong utan som komplement till Sebastien Ogier som aviserat att han även 2023 väljer att köra utvalda tävlingar.

Foto: M-Sport Ford WRT

Hela året har Gus varit lite föremål för kritik över sina klena resultat men där också tekniska problem med Puman ställt till det. Att britten dessutom har ekonomiska muskler genom pappa Greensmith gör att ryktet inte bara kan viftas bort…

*

Under några dagar har Toksport WRT befunnit sig på vägarna kring franska staden Gap där ofta Rallye Monte Carlo utgår ifrån. Inte enbart test då man även såg till att Nikolay Gryazin kunde ta nya Skoda Fabia RS Rally2 till seger två  av två starter i närbelägna Rallye National Hivernal du Dévoluy. Förutom ryssen har även Kris Meeke, Emil Lindholm och  Marco Bulacia plågat Skodan på teststräckorna.Foto: Okänd

Idag dök även lite hemligt Oliver Solberg upp för att känna på nya Skodan och att bilen är ett lockande alternativ om det blir WRC2 för Oliver, är nog tämligen självklart. Familjens egen Polo R5 är i rätta händer (t.ex Olivers) fortfarande en vinnare men trots allt är den snart fem år gammal. Även om produktionen officiellt är nedlagd pågår en del utvecklingsarbete fortfarande, men inget som går att jämföra med det som sker i Tjeckien och Mlada Boleslav. Nu är Skoda inget nytt för Oliver som körde för Skoda Motorsport 2020 i både WRC2 och ERC där årsbästa blev en sjunde plats totalt i Monza.

Foto: Tommy Svensson

I Gap fanns DirtFish som lyckades få en kommentar från Oliver som menade att Skodan var väldigt bra. Att han kände sig hemma förklarades också.

  Jag känner killarna på Toksport och många av folket hos Škoda. Alltid väldigt, väldigt professionella!

*

Väldigt tyst kring WRC-teamens förberedelser inför Rallye Monte Carlo om en dryg månad. Att det inte hörs något från Ott Tänak är inget märkligt då han gjort klart att för honom är det familjen som prioriteras. I veckan som gick kände han på sin nya Puma på sträckorna i Greystoke och det får räcka menade Ott. I en intervju menade han att det ger mer att komma i psykisk balans med sin familj och cancersjuka hustru än att köra rallybil. Men inte heller de andra WRC-teamen syns i Alperna där det normalt sett är hektiskt i december för att göra grovjobb inför premiären. Närmare rallystart är det mer finlir som teamen brukar ägna sig åt men inte i år. Istället är det de från 2023 nya testreglerna som ställer till det. För ett tre-bilsteam minskar antalet testdagar från 30 till 21 medan team med bara två bilar får 14 dagar. Däremot är det helt fritt att lägga testdagarna på vem, var och när. Skulle ett team satsa hårt på en förare och ge honom maximalt med tid, säg tio dagar för att täcka in allt som kan mötas i form av väder och underlag då lämnar detta bara elva dagar kvar. Dessa dagar ska då räcka till de andra förarna i resten av VM-seriens tolv tävlingar…

Foto: Tommy Svensson

Just för Monte krävs normalt massor av test med fyra däckalternativ, vinter, vinter med dubb, soft slicks och super soft slicks. Sträckorna i sin tur besår av torr, halvfuktig och våt asfalt. Dessa ska fungera på snö, slask och is och det förrädiska med is under snö…

*

Nog igen tvekan utan att ERC-promotorn håller tummarna för att Tom Kristensson ska lösa budgeten och köra hela EM-serien till nästa år. På hemsidan slår man nu ett slag för Tom genom en tävling.

Vi har tillsammans med ”the Swede” bestämt oss för att ge bort en del av hans ”merchandise” och där en ”lucky winner” får enTom Kristensson Motorsport t-shirt plus keps, förklaras det på hemsidan.

Enkla regler, klicka på ERC instagram och comment on this post with the correct answer. Senast den 31 december måste man ha svarat på frågan  vilken klass Tom tävlade i under 2022. 

*

2023 blir en säsong med en hel del nya grepp åtminstone  inom Södra BF. Bland annat kommer någon DM-tävling att köras utan noter något som tidigare var ett krav. Anledningen är enkel då man beslutat att försöka hålla serien inom distriktet, undantaget är Ljungbys ”Midsommardansen” den 6 maj. För att då få ihop en komplett serie tvingas man därför även att ta med två ”sprintar” som också avslutar DM-året i rally. Nytt blir också att Bilsport Rallycup även ingår i en av DM-tävlingarna, Asarums omdiskuterade ”Rally Karlshamn” den 22 april. Omdiskuterad då den datumkrockar med grannen Älmhults MK:s ”Silverratten”.

Foto: Kristian Lindberg

Både BRC och DM i samma tävlingar kan innebära en del icke oöverstigliga problem bland annat för årets vinnare David Lindström som måste välja mellan BRC eller egna distriktets DM-tävling.

Vi vill från cupledningens sida ha möjligheten att för den specifika tävlingen ha möjligheten att möta önskemål från Södra BF angående startordning, klassindelning om det behövs för att genomföra tävlingen med bästa resultat för alla parter, ett gott samarbete helt enkelt, förklaras från cupledningen i BRC.

Här kommer också en nyhet för nästa år, man inför seedning istället för att lotta startordningen och för detta har en ”seedningsansvarig” utsetts. Cupens förhoppning med nytänket är att slippa.

1: Ikappkörningar pga. olika tempo.

2: Tjat om extra minut från tävlande till funktionärer och tävlingsledning.  

3: Få bort tidsluckorna mellan klasserna så tävlingarna tar mindre tid.

Foto: Tommy Svensson

*

Nytt i DM är att 4WD till nästa år inte får någon ”egen DM-klass” utan deras DM-poäng räknas på totallistan. Övriga klasser är ”Trimmat, ”Standard A och B”. Personligen kan jag tycka att det är lite synd att inte Appendix K har något mästerskap att tävla om. Mellan tummen och pekfingret tror jag att där finns minst lika många Appendix K-bilar i distriktet som 4WD…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *