Lima uppmanar till betalning, ny småländsk röst hos Thunström, Rally Sweden tvingas till ändring, F1-Kovalainen siktar högt på hemmaplan och Østberg sneglar mot ERC!

Runt 110 namn så här långt i listan över anmälda till Rally Lima den 4 februari vilket lär göra både Lima MS och promotorn Svenska Rallymästerskapen nöjda och belåtna. Att man inte ska komma upp i maxantalet deltagare som är 150 bilar, känns snudd på overkligt istället lär det behövas gallring bland alla åksugna. Detta sker enligt inbjudan, ”.Gallring enligt Mästerskapsregler SM Rally. SM/JSM har företräde”. Tar inte gift på det, men frågan är om gallring ens förekommit i SM-sammanhang i modern tid, så detta kan bli en ny erfarenhet.  Första kravet för att komma i fråga för tävling i Lima är att anmälan är korrekt och att anmälningsavgiften är betald förklarar idag arrangerande Lima MS.

Förare med SM-poäng från 2022 har företräde och kommer inte att gallras bort, förklaras det med tillägget.

Nu är det vida känt att Lima lockar väldigt många andra än SM-åkarna, både etablerade och nya rallyförare. Därför har många redan anmält sig men detta räcker inte! 

Det som krävs är att man även betalar 7500 kronor för seniorer och 6500 kronor för juniorer (till och med det kalenderår föraren fyller 24 år). Vill en tävlande även slippa arrangörsreklam är det dubbel avgift som gäller. Att SM-premiären ställs in känns långsökt, åtminstone inte på grund av antalet anmälda. Inte heller vädret brukar spöka i ”snösäkra Lima” men om så ändå sker återbetalas halva avgiften.

Den risken är minimal, för ambitionen är hög för att SM-premiären ska kunna genomföras på finfina vintervägar väster och öster om Lima!

Foto. Lollo

Skummade igenom namnen som redan anmält sig och såg att Thomas Thunström, Ludvika MS byter en smålänning i Skodans högerstol mot en annan. Ut kliver Jörgen Lindahl som bortsett från säsongen 2020 kamperat ihop med Thomas i tio år. Ersätter gör Kevin Athley som tidigare skött notläsandet i Hässleholms Johan ”Kalle” Greens Toyota Corolla. Debut för den nya konstellationen skedde i årets Rally Arvika där dock det roliga tog slut redan på sträcka fyra… 

*

Årets Rally Sweden kantades före start av diverse problem med tillstånd på sträckorna och där lokalbefolkningen i vissa fall satte sig på tvären. Att arrangören underskattade motståndet i det rentäta området stod tämligen klart men till slut lyckades man ändå få inhop en fungerande bansträckning.

Foto: Rally Sweden/McKlein

Inför tävlingen i februari har inte liknade problem hörts utanför korridorerna i Umeå, inte förrän i dag vill säga. Då avslöjar projektledare Stefan Djerf i en radiointervju att en sträcka har fått stryka på foten. Anledningen är att man inte lyckats hitta en acceptabel lösning med markägarna som ägnar sig åt renskötsel. Det är 27 kilometer långa ”Kamsjön” som skulle gått som sträcka tio på lördagen och så ytterligare en gång senare på eftermiddagen. Om man ska tro Djerf innebär inte saken något speciellt utan en ny sträcka i närområdet ersätter, vilket gör att även tidsschemat förblir intakt. Dock ställer jag mig frågan hur man löser detta med Länsstyrelsen som enligt regelverket  kräver fyra månaders framförhållning för att behandla tillstånd. Var tillstånd redan sökt i höstas eller är LS i Västerbotten snällare än i resten av landet…

*

Foto: Privat

I år blev f.d F1-åkaren Heikki Kovalainen japansk rallymästare med Skoda Rally2. Nu vill 41-åringen även mäta sina krafter på hemmaplan och planerar för full säsong i Finska Mästerskapet. I Skodan sätter Heikki radio/tv-programledare Janni Hussi och paret kör för Secto Automotive Lab. Tidigare har hon även åkte några tävlingar med Sami Pajari men nu blir det mer allvar. I premiären Arctic Rally Lapland om exakt en månad har dock Jussi förhinder och ersättas av minst sagt rutinerade Miikka Antilla. Målsättningen för säsongen är till en början lite blygsam förklaras det vid gårdagens mediakonferens.

Topp sex första året, till 2024 ska vi slåss om medaljer och året efter är det seger som räknas!

Trots sitt ursprung är rally på grus och snö inget Heikki har erfarenhet av och på hemmaplan har det bara blivit en enda start för sju år sedan. I samma team kör även Kimi Räikkönens 17-årige son Justus,

*

Verkar som att ERC 2023 blir en rallyprofil rikare och då handlar det om Mads Østberg som till DirtFish berättar att han är är sugen Rally-EM. WRC för nästa år har han lagt åt sidan, åtminstone ingen full säsong förklarar Mads. Tidigare har han kört flera av de tävlingar som ingår i ERC vilket så klart är ett plus. Men största anledningen till fokusskiftet är hans familjesituation. Foto: Tommy Svensson

Efter skilsmässan i fjol är läget annorlunda med en son som har högsta prioritet och att kombinera detta med WRC menar Mads i intervjun, är nästan omöjligt. 

Då passar ERC mycket bättre i mitt liv för tillfället!

Mads förklarar även att han ser att ERC blir en bättre och bättre produkt med samma promotor som i WRC. Av de åtta rallyna i serien har Mads endast missat två, Rally di Roma och Barum Czech Rally Zlin. Med andra ord kan Tom Kristensson få ännu tuffare motstånd framöver…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *