Jakobsson satsar på Asfalt SM med PoloR5, kommunen stöttar Lima MS, Madsen årets ”Rallykører”, Loeb får svårt att försvara Monteseger, två svåra olyckor med rallybilar och söndagens adventsfirande…

Lite oväntat namn som fjärde förare i nya GK Door Team, SMK Nyköpings Micael Jakobsson. Med detta blir det två Nyköpingsbor i teamet där ”Chribbe” Haglund, stark man bakom det nybildade teamet är den andre. Jakobsson körde hem ett SM-silver i Grupp N för fem år sedan och för honom blir huvudmålet Asfalt SM.Foto: GK Door Team

– Målsättningen är att ta en SM-medalj åtminstone på asfalt eftersom det är ett underlag som passar mig, förklarar Micael som debuterade i rally så sent som 2015. 

Bilen blir en Polo R5 som han kommer att dela med en ännu inte annonserad förare i GK Door Team Sweden som får småländska Nellie Karlsson vid sin sida.

Den andre kommer att köra klassiska Rally-SM, medan jag håller till godo med sprinten på grus och asfalt, avslutar Micael.

*

Idag gick antalet anmälda till Rally Lima upp till 100 ekipage ”and still counting” och att maxtaket på 150 ekipage inte kommer att nås känns faktiskt overkligt.  Fullt startfält ger förutom den boost det alltid ger arrangören när ens tävling är populär, även extra klirr i kassan. Nu tror jag inte detta är målet i sig för Sune Rickardsson och hans kamrater men ändå trevligt att få ”lön för mödan”. Nu kommer även ett extra tillskott från Malung-Sälens kommun till Lima MS i form av ekonomiskt stöd med 200 000 kronor.

Foto: Malung-Sälen Kommun

Vi har stöttat Lima MS i flera år, för vi tycker det är viktigt. Alla sådana här arrangemang är viktiga för våra näringar och det sätter oss på kartan, säger Hans Unander, socialdemokratiskt kommunalråd och ordförande i kommunstyrelsen.

Tidigare har kommunen stötta med bidrag för att kunna dra el till klubbens anläggning i Torgås där en tanken var att klubben skulle bli en  del av Rally Sweden. Nu blev det inte så utan man drog istället till Västerbotten vilket Unanader beklagar.

Jättetråkigt att inte VM-tävlingen kom till oss här i Malung-Sälen!

Istället ersätter Rally Lima som tidigare hette LBC-Ruschen vilket gör honom nöjd.

LBC-Ruschen är vida känd runt om i landet och drar besökare till vår kommun på ett bra och effektivt sätt. Klubben är välskött och har många ungdomar engagerade. Då vill också vi stötta.

Tävlingsledare Rickardsson är förstås glad och stolt över samarbetet med kommunen.

Det är otroligt mycket jobb med att arrangera en SM-deltävling och det drar med sig stora kostnader. Att vi då har kommunen med oss som stöttande partner är livsviktigt för en mindre klubb i en så liten ort som Lima.

*

Vinner man alla tävlingar man ställer upp i då kan det knappat bli någon överraskning att som följd av detta få ta emot ”Rallykørerpokalen”.

Foto: Jocum Tord Larsen

Jag talar så klart om Kenneth Madsen som i hop med Mette Felthaus vann allt i ”Dansk Super Rally” och av Dansk Rally Club utsetts till mottagare av deras pokal som instiftades för 68 år sedan. 2022 blev första året som Madsen satt i en bil med kraft nog för totalsegrar, Glad Sports Peugeot 208 T16 R5 och då kom också segrarna. Lite kul är att näst bäst i Dansk Super Rally var lillebror Jacob som körde Glad Sports Peugeot Rally4 och som trea slutade Ib Kragh, Hyundai Rally2.

*

Än går M-Sport och Malcolm Wilson lite på moln efter att ha lyckats få Ott Tänak att återvända till Dovenby Hall. Att detta inte blev billigt förstår alla vilket nu också ställer krav på att resten av teamet kräver mindre av den redan ansträngda budgeten. I år vann Sebastien Loeb WRC-premiären Rallye Monte Carlo men dessvärre verkar det som att han får svårt att försvara segern till nästa år. Teamchef Richard Millener vill väldigt gärna se Loeb i en Puma men ser problem, dock har man inte gett upp hoppet innan anmälan stänger på fredag. Att det blir Tänak som M-Sport Ford kommer att satsa på 2023 är uppenbart.

Foto: M-Sport Ford

Hur mycket vi än vill ha med Seb så är det ändå Ott som måste få det mesta av våra resurser, menar Millener i en intervju med Autosport. 

Pierre-Louis Loubet debut med Neuvilles f.d notläsare Nicolas Gilsoul blev inte så lyckad som tänkt.  I franska Rallye National Hivernal du Devoluy körde paret med en Fiesta Rally2 men fick bryta efter tekniska problem. I nästa vecka planeras också möte med Gus Greensmith om hans framtid i M-Sport Ford. Då är redan anmälan stängd till Monte men det kan så klart vara så, att man anmäler först och frågar sen…

*

En tragisk olycka inträffade i helgen där 53-åriga italienska kartläsaren Barbara Incerti dödades i Rally del Veneto Storico. Hennes man och tillika förare av parets Peugeot 205 Nicola Cassinadri, skadades allvarligt.  Det var på andra sträckan av rallyt som var en del av landets historiska mästerskap som paret åkte av vägen utför ett högt stup. På sträckan fanns två ambulanser som snabbt var på plats  och gjorde upplivningsförsök på kartläsaren men dock utan resultat medan förare fördes till sjukhus utan livshotande skador. Rallyt avbröts omedelbart.

Foto:Okänd

Även i Spanien inträffade en svår olycka i Rally Contratas Souto Cangas del Narcea men lyckligtvis inte med samma tragiska utgång. En hemmaförare med en Peugeot tappade kontrollen varpå bilen åkte in i en betongvägg. Vid kraschen tog bilen också eld men som dessbättre brandkåren med hjälp av åskådare fick stopp på. Arrangören konstaterade också att alla säkerhetsåtgärder fungerade som tänkt och likaså bilens säkerhetssystem, vilket gjorde utgången relativt lycklig.

*

Tredje advent gick i motorklubbens spår och inte alls i glöggens som en del misstänkte. Utdelning av julkort till de boende längs TV-Svängens sträckor stod på programmet.

Foto: Tommy Svensson

Med många minusgrader och grusväg med tunt snölager så var min tidigare nytvättade bil inte längre så presentabel efter fullgjort uppdrag… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *