Abiteboul basar nu över all motorsport hos Hyundai, Munster får full säsong (?) hos M-Sport, bara sex förare kör fullt i WRC 2024, nytt poängsystem ”litt for komplisert” menar Mikkelsen, Klara A. utvecklades mer därtill och en 1000-Kadett visar racing på riktigt.

Om det är Hyundai Motorsport eller Cyril Abiteboul som fick en tidig julklapp är svårt att avgöra, men idag presenterades deras idag ansvarige för WRC-teamet som ny chef för hela avdelningen för motorsport. Raskt marscherat bara ett år efter han kom till Alzenau och nu överta rollen från Sean Kim som då anställde honom.

 

Foto: Hyundai Motorsport

Abitebouls nya jobb innebär att han tar på sig nya ansvarsområden när det gäller Hyundais motorsportplaner  in i framtiden. Detta innebär också att det förändras på flera plan inom organisationen.

 – Vi har tydliga mål i de kategorier där vi tävlar. Vi har också i uppdrag att omvandla Hyundai Motorsport för att återspegla utvecklingen av Hyundai Motor Company och för att fortsätta att vara en relevant plattform för varumärket N och produkterna, förklarade Abiteboul som kom från F1 och Renault i ett pressmeddelande.

Vi vet att det finns arbete att göra, men vi har ett team med hängivna, begåvade och mångkulturella individer som jag kommer att sträva efter att vägleda med samma värderingar av respekt och förtroende som Sean gjorde under sin tid!

Känns stabilt att man väljer en ”rallykille” för jobbet när det enligt källor finns krafter inom Hyundai som hellre sett ännu mer satsning på racing. Sean Kim fortsätter inom koncernen men med nya arbetsuppgifter.

*

Fortfarande har inte M-Sport Ford avslöjat vem som ska göra flest inhopp i ”Puma 2” vid sidan av Adrien Fourmaux som allt mer pekas ut som klar för full säsong.  Enligt belgiska ”La Derniere Heure” ligger Gregoire Munster från Luxemburg bäst till och belgarna hävdar även att det i så fall handlar om full säsong.

Foto: M-Sport Ford

Med muskler i form av ”Gentleman driver” Jourdan Serderidis och pappa Bernhard Munster med sitt ”BA Autosport” känns det som att det kan komma välbehövligt ekonomiskt tillskott till Mr. Wilsons team. Stämmer uppgifterna så blir det en fin födelsedagspresent/julklapp då Gregoire fyller 25 år den 24 december. Samma källa skriver också att Pierre-Louis Loubet lämnar och istället är klar med Toyota Yaris GR Rally2 men utan att ange team.

*

2024 finns det bara sex kanske till och med fem, förare som tävlar om VM-titeln i Rally1. Hyundais Ott Tänak och Thierry Neuville medan Toyota kommer med Elfyn Evans (bilden) och Takamoto Katsuta. M-Sport med Fourmaux och då Munster om allt stämmer.

Foto: Tommy Svensson

De som fortsatt hävdar att WRC-klassen är hyperintressant måste se saker som jag missar. Sex förare gör upp om VM samtidigt som World RX hånades för att dom när säsongen började, bestod av ”futtiga” åtta förare ändå två mer än i WRC. Dessutom något som är anmärkningsvärt, ingen finsk förare kör full säsong då både Kalle Rovanperä och Esapekka Lappi enbart kör utvalda tävlingar.

Foto. Red Bull Content Pool

*

 Har skrivit det tidigare och menar att WRC (kanske hela rallysporten?) behöver ett rejält omtag om den fortsatt ska vara intressant. Att traggla på med samma smala topp både med bilar och förare, tror jag är skjuta sig själv i foten, sedan må Rovanperä tycka tvärtom. Nästa stopp för ingenjörerna bakom ”Rally-VM” är satt till 2025 och då är det tänkt att nyheter ska presenteras, till vilket jag är mer än litet skeptisk. Känns mer som att FIA och promotorn bara gör lite kosmetiska ändringar som när man nu byter poängsystem. 2024 blir det poäng både för placeringen på lördagen och efter sista sträckan på söndagen. På lördagen blir det poäng i fallande skala 18–15-13-10-8-6-4-3-2-1. En förutsättning är dock att den tävlande fullföljer rallyt, bryter man sista dagen blir noll poäng. Dessutom blir det en separat kvalificering där alla resultat från söndagen  för de sju snabbaste enligt följande 7-6-5-4-3-2-1. Ett system som klurats ut för att förhindra taktisk körning mot slutet av rallyt för att säkra friska däck på ”power stage”. Samtidigt tas dessa ”PS-poäng” bort för WRC2 såvida man inte lyckas slå en flock Rally1-bilar. Poängsystemet gäller bara Rally1 övriga WRC-klasser får även i fortsättningen samma mer lättbegripliga system som tidigare. 

Foto. Hyundai Motorsport

Vet inte om det har klurats så där jättemycket av poängarkitekterna, tycker istället att det verkar dj-ligt rörigt. När jag så läser norska ”Parc Fermes” intervju med Andreas Mikkelsen känns det som att nya Hyundai-föraren delar min åsikt, ”som synes det hele blir litt for komplisert”. Han förstår tanken men menar att systemet är för krångligt 

Å begynne å forklare dette her til noen som ikke kan rally inn og ut, rally er allerede en komplisert sport, også skal du legge på det poengsystemet i tillegg så begynner det å bli avansert, säger Mikkelsen til Parc Ferme.

*

När World RX summerar årets säsong så menas det att SMK Hörby-stjärnan Klara Andersson i sin andra säsong verkligen lyckades och mer därtill. World RX skriver, ”Det blev kanske ingen stor rubrik med henne efter en pallplats men Andersson visade mycket större stabilitet när hon fortsatte att närma sig sina rutinerade konkurrenter.”. 

Som avslutning nämns att Klara blev historisk i Hongkong-finalen, ”den första kvinnliga föraren någonsin som toppat ett heat i World RX”.  

*

Idag kom en julkapp i min brevlåda i form av Svenska Opel-klubbens almanack för 2024. Redan i januari började snålvattnet rinna med en bild på något så ovanligt som en Opel Kadett 1100 Rally. Bilen kom 1967 som föregångare till versionen med 1900 motor och i dag lär inte många ”elvahundra Kadetter” finnas kvar. Så klart var den i silver med svarta linjer. Därefter fylls det på månad för månad på med olika läckra modeller (varför skriver jag läckra, alla Oplar är ju detta) men i september blev det tvärnit.

Månaden pryds med hallänningen Dan Henningssons Opel Kadett för 1000-cupen. Bilen är i Chamonixweißmed färgkod R-415 något som för mig är välkänt då min första Kadett var just i den här kulören.  Detta är ju också racing på riktigt så får STCC/Porsche/V8-gänget och övriga säga vad dom vill. Att Henningsson ligger före (troligen på väg mot seger) ett helt koppel ilsket vrålande två-takts Saabar, en Renault Floride och sist en Austin A40 Futura känns bara helt naturligt, ”Rüsselsheim besitzt” som man sedan gammalt säger i Tyskland…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *