Røkland först i ERC, Meeke positiv för 2016, Åhlin har planer, Blomberg i nya R5-Mirage och vilken tavla!

BloggRöklandÅrets Junior-ERC fyra Steve Røkland blev den förste att anmäla sig till premiären av 2016 FIA European Rally Championship, Rally Liepāja. Vid sin sida i Peugeot 208 R2:an har han Patrik Barth för att sköta notläsandet på lettiska ” ice and snow-coated high-speed stages”. Rallyt körs helgen före Rally Sweden, alltså den 5-7 februari.

*
Just nu pågår testerna för fult inför Rally Sweden och mitt Twitter-konto är fullt av både bilder och videos med olika WRC-bilar i full frihet på snöfyllda vägar med höga vallar. Verkar som det mesta av testerna sker i Jämtland som bjuder på rena julkortsvädret.
En som är i full gång är Kris Meeke i Citroën-backade Abu Dhabi Total World Rally Team. Nästa säsong blir som bekant lite avhugget för nordirländaren med bara tio tävlingar, men detta ser han enbart som en fördel enligt ett snack med wrc.com.
Med nästa års kalender med Kina som ny tävling blir dt knappt tid att andas för de övriga teamen, augusti till november, menar Meeke.
Precis den tid då det är som mest kritiskt att utveckla vinnarbil för 2017!
Med detta vill Meeke ha sagt att Citroën har en fördel gentemot konkurenterna som måste utveckla ny bil samtidigt som man tävlar allra mest intensivt. Dessutom inbillar jag mig att ett sådant här lite ”lay back-år” som Kris ändå får 206, utan stora krav på placeringar kan vara ren balsam för självförtroendet. Jag blir inte ett dugg förvånad om han tar medalj vid årets slut, trots att han kör fyra tävlingar mindre än resten av gänget…

*
BloggPaddonHayden Paddon har även han varit i ”Norrland” och testat nya Hyundai WRC i20 som ska premiärköras av ”The Kiwi” i Rally Sweden. Till premiären Rally Monte Carlo i 21-24 januari är det förra generationen som gäller för Hyundai men i Värmland är det dags att visa om man gjort ”hemläxan” ordentligt. Då sätter han också på sig törs jag redan skriva ”WRC:s häftigaste hjälm” en helkromad sak. Att Paddon trivs här är helt klart om man kollar alla hans kommentarer på Twitter, som till exempel.
” What is there not to love about rallying on snow……using the snow banks ???”.


BloggÖstbergÄven M-Sport är på gång för snötest men har först prioriterat Monte-tester  vilket blir spännande inte minst för unge fransmannen Eric Camilli med extremt begränsad erfarenhet av sträckorna i Värmland/Norge, mig veterligen har han aldrig besökt rallyt. Med enbart åtta tävlingar utanför Frankrike under karriären är han ett minst sagt oskrivet kort i årets WRC. Malcolm Wilson gillar att ”gambla” men frågan är om han inte behöver mer än ett ess i rockärmen för att ro hem potten? Ett tungt ansvar vilar onekligen på Mads Östberg och Ola Floene


BloggÅhlin kopia 9I dag har Värmlands Folkblad en intressant artikel av Johan Hedlund där han känner värmlänningen Fredrik Åhlin lite på pulsen inför 2016. Riktigt hur året kommer att se ut har inte Fredrik ännu klart för sig, men menar att det ser ljust ut även om detaljer återstår. Om allt klaffar blir det också start i Rally Sweden precis som 2015.
Jag jobbar för det och det ser väldigt bra ut. Men jag kan inte säga att det är klart än, berättar Fredrik för VF.BloggÅhlin
Bilen blir en ny Ford Fiesta R5 med vilken han hoppas kunna utmana i WRC2-klassen.
Blir det en start vill jag vara med och konkurrera om pallplatserna. Det är klart att jag alltid siktar på att vinna, men jag vet att det är tufft mot Skodagrabbarna.
Han berättar att det finns tre olika alternativ, WRC2, ERC eller kanske nystartade Brittiska Mästerskapet, allt beror på hur stor budget han lyckas få ihop. WRC2 är så klart mest intressant men medger Fredrik, ERC och Brittiska mästerskapet skulle man kunna kombinera. Ett alternativ, men det finns andra.
Det kan bli så att jag kör brittiska mästerskapet och utvalda tävlingar i EM eller VM vid sidan av det!
Att det kan bli starter i UK verkar inte helt osannolikt då huvudsponsorn Leo Vegas där har en växande marknad.

*
BloggBlombergMer ”R5-nytt” och den här gången är det Trollhätte-åkaren Robert Blomberg som i par med Lars Andersson (en gång notläsare åt Ola Wingren i ”Silver-Grisen”) byter ut årets Mitsubishi mot en helt ny värsting. Robert och Lars skriver, ” Vi fyrar av en tidig nyårsraket. 2016 kommer vi köra en Mitsubishi Mirage R5. Planen är att tävla utomlands nästa år. Mer information kommer.”.
Onekligen spännande med den svenskbyggda R5:an och det är nog inte bara jag som är spänd på vilka fler som tänker sig sin rallyframtid i en Weng-bil

*
Ramona Karlsson drog in 27 000 kronor till Musikhjälpen där hennes Ramona RX i hop med Melker Kayaks auktionerade ut en värmländsk upplevelsepaddling med Ramona som guide.
Helt fantastiskt, menar Ramona
Stort tack till mina samarbetspartners som gjorde denna värdefulla insamling möjlig;  Melker Kayaks, Primus, 24h Meals, Friluftsfrämjandet, Kajaksidan.se, GreenTip, Citroen, Neil Pryde, Motherland, Outside, Bergans of Norway och Altitude Zero!

*
BloggToyotaKul att se att Toyota nu jobbar hårt för att få bort ”gubbe med hatt” och ”miljömulle-profilen” på sina bilar. Nytt WRC-projekt och nu presenterar den japanska biljättens tävlingsavdelning Gazoo Racing konceptbilen S-FR i en racing­version, som visas på specialbilsmässan Tokyo Auto Salon i mitten av januari 2016. En lätt, kompakt och drygt fyra meter lång sportbil med motorn fram och drivning bak, ett välkänt och bra recept titta bara på Volvo 940.
Ingenjörerna har utvecklat Toyota där körglädje (sorry 940 där slutade jämförelsen) och enkelhet prioriterats. Bilen som visas upp i Tokyo är klar för banan med breda skärmbreddare, stora luftintag på ovansidan av motorhuven, kolfiberförstärkta vingar och spoilers fram och bak samt en rejäl diffuser.
Låter nästan som något för ”nya Grupp H”?

*
BloggMantaVad är Rembrandts målning ”Nattvakten” eller Leonardo da Vincis ”Mona Lisa” mot det som Janne Lorentzon knåpat ihop hemma i datorn och skickat mig som försenad julklapp. Janne skriver, ”Hallå Tommy !!
Du gillar ju allt som heter Opel, vad passar då bäst till dig ? Jo, en tavla på kontoret, bara att printa ut och hänga upp.”.
Tack för detta och enklare kan det ju inte bli att få lite fason på redaktionen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *