Rally Sweden får ökat stöd, Stig-Rune till Veiby, sugen på en Opel Adam och när kartisen burkade!

BloggTimoHärligt att läsa detta med att Karlstads Kommun planerar att utöka stödet till andra deltävlingen i WRC 2016, Rally Sweden. När rallyt flyttar tillbaka från Hagfors till Karlstad höjer man också stödet från 1,625 miljoner till två millar jämnt. Motiveringen till höjningen är att ”det ökade fokus på Karlstad som centralort som det innebär”. Tror att flytten blir ett lyft för både rallyt och Karlstad, Hagfors i all ära men för mig som varit med varje år sedan 1975 är ändå Karlstad alltid ”the home of Svenska Rallyt” som här när Timo Salonen vunnit med sin Mazda 1987.!

*
Då är nog sista biten lagd i WRC-pusslet med co-drivers 2016 och detta då junioren Ole Christian Veiby nu fått ny kartis. Ny och ny, egentligen är det hans gamle bisittare Stig Rune Skjærmoen som gör comeback i Veibys Citroën. Något som Ole Christian gillar.
– Jag blev väldigt glad när Stig Rune signalerade att han kände sig motiverad att satsa för fullt som kartläsare. Detta är en lösning som jag vet kommer att fungera och som ger mig trygghet!
Veiby visste redan innan ”kartläsar-gate” att hans nuvarande kartis Andreas Jaeger var hans på ”lånad tid”. Senast 2017 var det planerat att Jaeger skulle sätta sig vid sidan av Andreas Mikkelsen. Först var tanken att hitta en engelsktalande co-driver åt Kongsvingerboende Ole Christian men detta förkastades och istället ville man ha någon som bodde hyggligt nära istället. I Elverum hittade man så 29 årige Skjærmoen som läste åt Veiby när han inledde karriären i Ungdomsrally. Nu väntar större uppgifter i Junior-WRC 2016.
Detta var en chans jag inte kunde missa, väldigt kul och mycket krävande, menar Skjærmoen.
Nu blir det inte riktigt premiär i Cittran för honom, redan i Portugal satt han i bilen då Jaeger blev sjuk.
Där fick jag ett smakprov på vad jag har att vänta, att få delta i en VM-tävling är så spännande!BloggStigRune
Stig-Rune har även skött kontoret hos Pontus Tidemand under 2012 då han åkte R2-Fiestan och var även med i de första starterna med Super 2000-Skodan. På bilden från Västrallyt samma år blev det totalseger för den svensk/norska kombon.

*
BlooEmilmodellLite Opel-godis signerat småländske R-bils fantasten och modellbilbyggaren Andreas Sigfridsson, en prototyp på Emil Bergkvists vinnar-Opel Adam i J-ERC från 2015. Två bilar har byggts och finns det intresse kan Andreas tänka sig att göra en serie men då krävs minst fem beställningar.
Alla pengar utöver tillverkningskostnaden kommer gå till Emil och Joakim som lite sponsor deal, berättar Andreas.
Något pris på läckerbiten finns inte ännu berättar han vidare och tillägger.
Dock lär det inte hamna under 1500 kronor…

*
Idag har det varit lite lugnare på LoTS-fronten, bortsett från ett samtal från en aktiv som försökt att skriva ut sina licenser.
Rally och folkrace gick bra, men co-driver-licensen gick inte att få ut hur vi än provade. Någon som vet hur detta hänger ihop?
Jag skickar frågan vidare och med detta även ett inlägg i debatten från Brösarpsboende Vara MK-åkaren Kjell Larsson,Man blir nästan chockad när SBF hej svejs kommer med ett eget anmälningssystem. Vem har bett om detta? Vad jag förstår har det fungerat bra vid rallytävlingar av dem som skött saken. Så det verkar onödigt att lägga ut pengar på någon som redan fungerar.  Att sedan inte meddela detta mer än nio dagar före starten är otroligt klantigt.
Om dom nu har brist sysselsättning kan de förhandla med Fortverket så vi kan köra rally på militära vägar. 
Problemet med smällande bilar är väl enkelt att lösa. Arrangören bestämmer att sådana får inte starta i deras tävling. Några bilar mindre kan väl inte förstöra ekonomin på tävlingen. Eller sätter SBF stopp för så enkla lösningar.
Hälsningar Kjell”.

*
BloggRobinI väntan på att snön ska börja falla över mellanskåne passade vinnaren av Asfaltcup 2015 Robin Svensson att testa sitt nyförvärv efter att VOC-940:an är såld. Till nästa år taggar Robin och sambon Sandra Wybrands upp och sätter sig i en riktig asfaltvärsting, en danskbyggd Super 1600-Peugeot. Robins första kommentar efter provkörningen var kort och koncis.
Fan vad den går!
Frågor på detta, så ring Robin…

*
BloggjårsVisst är den moderna rallysporten häftig och visst går det undan när WRC-värstingarna släpps lösa. Men frågan är om det inte var minst lika häftigt på 50-talet av bilden på Rallyklassikernas eldsjäl Jårs Damberg att döma. Tävlingen är Mälarrallyt och platsen är Sundbyholms Travbana där en specialsträcka kördes. I vanliga fall brukar man sitta fastspänd i en rallybil om än som här troligen bara med tvåpunktsbälte men detta måste kartläsaren Håkan Lindberg ha kopplat loss. Istället ”burkar” han i ”Folkvagnen” för att uppnå maximal kurvtagnings förmåga medan Jårs kämpar med den tunna vita bakelitratten.. Uppriktigt sagt, vad ska Ogier & Co göra för att matcha detta?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *