Nya o gamla WRC-åkare gör upp i Helsinki, Emil B. ”näst bäst i test”, nästan skånsk F1-tvåa och VOC-kriget kan snabbt urarta!

“Rally Helsinki Battle” är namnet på uppvärmningen inför WRC Rally Finland i början av augusti vilket innebär ett riktigt stadslopp mitt i Helsingfors. Inte bara dagens WRC-förare kommer att köra utan även ”gårdagens” som Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen, Marcus Grönholm och Markku Alén. Nu får ”gamlingarna” tufft motstånd av bland annat VW-förarna Sebastien Ogier och Jari-Matti LatvalaBloggHelsingfors ( på bilden med Markku Alen). VW-bossen Jost Capito tände direkt på idén om stadslopp.
Vilket sätt kan vara bättre att visa vår sport för en bredare massa än ett ”race” mitt i huvudstaden, menar Capito.
Kul med nya idéer och blir där inte folk i Helsingfors då lär där aldrig bli så…

*
Polo S2000 ser man inte mycket av, men förra helgen körde holländarenBloggPolo Hans Weijs jr in på tredje plats i Sydafrikanska Mästerskapet. Även på femte plats var det Polo genom hemmaföraren Henk Lategan. Vann rallyt gjorde en annan hemmaförare Leeroy Poulter i en Toyota.

*
Emil Bergkvist och Sofie Lundmark presenterade sig direkt för den tyska rallypubliken och körde in som tvåa i första ”testtävlingen” för Opel Adam Cup. Knappt åtta sekunder bak Thierry Neuvilles bror Yannick imponerar på mig, då detta var en asfalttävling och där Neuville borde ha betydligt mer erfarenhet än ”grus-Emil”.
Skarpt läge för Emil och Sofie blir det först i slutet av april och innan dessa ska man hunnit med ytterligare en test.

*
”No way” att jag skulle sätta klockan på väckning klockan 06.30 för att följa Formel 1-premiären, dessutom finns inte ens Viasat Motor i min kanaltablå. Däremot gick jag in direkt på webben när när jag vaknat och fick då läsa att det gick bra men ändå inte för Marcus Eriksson. Motorn tappade oljetrycket och då kallades närkingen in i depå och så var premiären avklarad. Trots allt gick det bättre än för teamkompisen Kamui Kobayashi som redan på första varvet skickade Felipe Massa rätt ut i ”brutna-listan”. Vad hjälpte det då att han direkt bad om ursäkt och dessutom berodde kraschen på ett tekniskt fel på Caterham-bilen.

*
Som skåning har man ju lika mycket hjärta för dom på andra sidan Sundet så när dansken Kevin Magnusen klev upp på pallen var det nästan som att en skåning gjort så. Nu fick han dessutom en placering till skänks, kom i mål som trea men klättrade upp till andra sedan Daniel Ricciardo i Red Bull-bilen diskvalificerats för att ha använt för mycket bränsle. Dansken ”käkade” teamkompisen Jenson Button som frukost vilket säkerligen inte var helt uppskattat.
Jag fattar det bara inte. Det är ingen seger men det känns lite som en seger, jublade den unge dansken efter racet.
Att dansk media exploderade med glädjerubriker känns helt rätt och man klassade tredjeplatsen som landets största motorsportframgång genom tiderna. Då ska man veta att Le Mans-segrar är mer eller mindre rutin för våra danska vänner…
Pappa Jan Magnusen med meriter från McLaren och tre säsonger i Formel 1 blev rörd till tårar när sonen klev upp på podiet efter racet.
Det är så storslaget och överväldigande. Jag kan inte beskriva hur bra det känns stod med tårar i ögonen. Jag är så fantastiskt stolt, så stolt jag bara kan vara, sa han på danska TV2.

*
I Melbourne kom även Volvo Polestars första V8-seger genom 20-åringen Scott McLaughlin. För övrigt första Volvosegern ”down under” sedan 1999.
Kolegan Robert Dahlgren inledde starkt med att kvala in som elva, fem tiondelar från pole position. Bröt sedan finalen på grund av en skadad fälg.

*
Kristian Lindberg satte sig åter i Magnus Häggs högerstol nio månader efter smällen i Skillingaryd. En smäll som ”ställde till det lite” med både BloggHäggSubaru och besättning men nu är man på banan igen. Kristian skriver: Då är Hägg Motorsport tillbaks på grusvägarna igen. Efter lördagens träning i Trelleborgs MK:s regi, så är vi nöjda med både bilen och känslan inne i ”hytten”. Och vi är även nöjda (bortskämda) med att det finns klubbmedlemmar som gitter engagera sig för att vi ska kunna testa och ha kul. Varmt tack till dessa personer.
BloggRuneSMK Hörbys Rune Nilsson var nog den som fick mest valuta för pengarna, varje gång man tittade bort mot starten, så for en grön Ascona iväg igen….”.
Härligt att hälsa välkommen tillbaka och samma hälsning skickar jag till Gullabos Morgan Eriksson som besökte samma dumt placerade träd i högerböjen. Morgan är anmäld till Simrishamnsmixen den 5 april.

*
På tal om Simrishamnsmixen, en trettioprocentig ökning av antalet anmälda till Regularityklassen blev det i helgen. KAK:s Porscheåkare Lars Engerfalk anmälde sig och nu är man tre bilar, dock långt till mina tio anmälda för att inte Regularity-gänget ska hamna i Motorbloggens frysbox…

*
”What´s the big deal” undrade jag igår om ”kriget” VOC Mekonomen Rally vers. Grupp F”. Fick idag ett långt mejl från VOC-sidan genom Roger Fransson där han försökte förklara för mig vad det hela handlar om. Roger avslutade med ” Nu när SBF faktiskt gett oss sanktion för de närmsta tre åren så trodde och hoppades även jag att nu skulle vi kunna lägga detta elände bakom oss. Men, det kräver också att samma förbund också säger att ”VOC Mekonomens bilar ska tävlas på det numera sanktionerade VOC Mekonomen reglementena” … detta har inte kommit, istället säger man
tvärtom, man påverkar klubbar att inte bjuda in VOC Mekonomen och istället hänvisar man förarna till GrF.
Jag avslutar med en åsikt som jag dock menar att jag har kraftfullt stöd för i verkligheten. Varje verksamhet behöver någon (helst några) som driver. Finns ingen/inget framgångsrikt företag, klubb eller förening utan någon eller några eldsjälar. Historien säger mig att detsamma gäller klasser i rally, rallycross och racing. SBF´s egna ”track-record” är inte det bästa. Till exempel så borde en bra klass om GrE vara många gånger större än vad den är. Men, samtidigt förstår jag att ett förbund inte kan favorisera en enskild klass. Ett VOC i GrF skulle ganska snabbt gå kräftgång det också.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger. ”.

*
Motorsport i Värmland har nu Maria Berglind satt ner foten då debatten på ”Forumet” höll på eller rent av redan urartat. Personangreppen haglade, tråkigt nog de flesta från anonyma avsändare gjorde att Marie härskande tilll, fullt förståeligt om du frågar mig. ”Webban” skrev till slut: ”Jag ber er än en gång att respektera reglerna här inne! Jag låter er vara här och framföra era åsikter och hoppas att ni i gengäld kan respektera reglerna om att INTE låta det bli personliga påhopp!
Gränsen kan ibland vara hårfin mellan en åsikt och ett personligt påhopp! Men det är och andra sidan ganska lätt att omformulera sig så att det blir mer en sakfråga än att röra person/personer i fråga.
Ett exempel är att man kan gå ut och tycka att Motorsport i Värmland är idiotiskt, en skitsajt, gör ett dåligt jobb. Men det är inte okej att nämna att Maria är jävligt idiotisk eller att hon ska dra någonstans dit peppern växer…
Då har man gjort det personligt och därmed blir det ett påhopp! (Även om jag inte skulle cencurera bort just det, eftersom jag själv vet vad jag tål, accepterar jag inte att man hänger ut någon annan som idiot). Men ni förstår vad jag menar ;).
Jag har varit borta under en längre period och inte haft tid att läsa igenom inläggen. Ett som låg överst i morse, ansåg jag som enbart personpåhopp och tog bort. Det betyder inte att jag accepterar de tidigare inläggen, utan de ska jag läsa igenom!
Vänligen håll en hög ton och respektera reglerna här!”
Bra rutet Marie och förhoppningsvis ger detta återverkningar rätt igenom ända ner till de minsta ”osociala medier” man kan tänka sig. Själv konstaterar jag än en gång att hela den här trista affären kan urarta totalt snabbt dessutom, såvida inte SBF och Rallyutskottet i hop med VOC-företrädarna sätter sig ner och reder ut ”skiten”( något bättre uttryck kan jag inte komma på). Så snälla, gör detta NU!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *