Ramona sätter färg på Rally-SM, Hyundai vill inte bara WRC-tävla utan vinna, Brink kan vinna SM och regler inget för ”memillare”!

Det blev alltså måleriföretaget Sandå som gick in som ny huvudsponsor för Ramona Karlsson och Miriam Walfridsson efter skånska Höganäs. Via livesändning från Svenska Mässan i Göteborg släpptes täckelset från den ”nya” WRC-Skodan, nu vitlackad med ”målarnas” blå/gula logga väl synlig. Gick inte att via datorfilmen ta miste på att de bägge tjejerna är förväntansfulla inför årets SM-säsong som drar i gång med Sprint-SM den 26 i denna månaden. Just i deras fall känns det kanske lite fel att uppmana till, ”kör så det ryker”…
Ungefär samtidigt klev Hyundais nye tävlingsboss fransmannen Michel Nanda med förflutet hos bl.a Peugeot, upp på scen på bilmässan i Birmingham vid sidan av nya WRC-i20:n. Nanda förklarade officiellt att nu är Hyundai på väg tillbaka till WRC med start 2014. Senast det begav sig var fyra säsonger i början av 2000-talet och detta utan större framgångar. Nu däremot spänner Nanda och koreanerna bågen betydligt hårdare.
– Vi kommer inte tillbaka för att enbart tävla utan för att vinna, slog Nandan lite kaxigt fast.
Att man menar allvar står klart då det just nu byggs upp en helt ny anläggning för satsningen i tyska Alzenau, strax utanför Frankfurt där Hyundai även har sitt Europakontor. Hela företaget verkar koka av förväntningar vilket bör ge erkänt skicklige Nandan extra råg i ryggen. Han bekräftade också den positiva inställningen rakt igenom hos den koreanske tillverkaren.
– Man är mycket spända och förväntansfulla inför come backen till nästa säsong!
Mer från Birmingham där Mattew Wilson, son till Malcolm och med ett förflutet i WRC där en fjärde plats är bästa placeringen. I fjol skadade han sig vid ett fyspass och försvann sedan ut till vänster. Men nu har dörren öppnats igen och Mattew gör comeback i nya och lite hetare än föregångaren SWRC, WRC 2. Självklart är det en Fiesta det handlar om, något annat vore väl som att svära i kyrkan? Han valde att hålla en låg profil, medveten om ett visst favoritryck på de 25-åriga axlarna med sin trots allt stora erfarenhet från WRC åren 2006-11. Någon besvikelse över att inte få plats hos de stora elefanterna visade inte Mattew, utan tvärtom förklarade han sin tanke med WRC2.
– Ibland måste man ta ett steg tillbaka för att komma framåt och det är där jag står nu…
Ford klev ur WRC i höstas men har ingalunda släppt det för alltid. Tvärtom öppnar sportchefen Gerhard Quinn uppför en ny framtid för Ford i rally, men säger samtidigt.
– Det vore orättvist att lova något men självklart fortsätter vi hålla koll på WRC även i fortsättningen!
Vet inte om det är så, men känns ändå som att Rally-VM är mer på gång än på länge? Menar, Citroén blåser på som vanligt, M-Sport har fått Qatar som sponsor och att Ford därmed officiellt saknas kommer säkerligen inte att märkas. Mini och Prodrive finns med, visserligen lite i bakgrunden men man är med. Till detta kommer så Das Auto eller VW Motorsport som på allvar vill vara med och slåss om segrar och allra helst redan nu i Monte Carlo. Bakom väntar Hyundai och enligt spekulationer även Toyota. Tänk sedan om t.ex Mazda, Subaru, Mitsubishi, Fiat och Opel alla med stolta traditioner hade satsat lite på rally, då hade det nästan blivit som i gamla dar…
På tal om gamla dar, så annonserar ”Frank” ut en riktigt godbit en Peugeot 205 T16 från 1984. Bilen verkar ”helt rostfri” och i fint skick så betingar den det facila priset av cirka 1,2 millar. Står dock inget om den är besiktigad, alltså kan där tillkomma lite extra kostnader?
Självklart har detta inget med att SBF fälldes i Marknadsdomstolen att göra, att gamla Camaro Cup som i år byter namn till Thunder Cars får SM-status. I fjol fick min klubbkompis Tobias Brink nöja sig med att tituleras Riksmästare efter sin seger. Skönt Tobias då har du något att sikta på i år, att bli Svensk Mästare är väl en hygglig morot?
Noterade att Carlos Sainz fick kasta in handduken i Dakarrallyt sedan motorn rasat. Nu leder Stefan Peterhasnel. I går drabbades rallyt, eller egentligen inte av en tragisk olycka där två personer dödades. Olyckan inträffade på allmän väg där en taxi gjorde en vansinnig omkörning och frontalkrockade med en servicebil till rallyt. Rubrikerna blev därefter som t.ex ”Dödsrallyt har krävt två liv”eller ”Två döda i Dakarrallyt”. En olycka på allmän väg orsakade av en tokig taxichaufför och så stämplas rallyt, känns inte helt OK enligt mitt sätt att se!
I dag hade vi en lysande krönika på Kristianstadsbladets opinionsida. Krönikan handlade om”Memil” eller ”medelålders män i lycra” eller ”ninjacyklister” som krönikören valde att kalla dom. Alltså dårarna som cyklar fort och detta överallt iklädd lämplig cykelklädsel i lycra. Har det i bland tveksamma nöjet att studera de här ”Memil-pajasarna” på nära håll inte minst på den enkelriktade gatan utanför tidningen. Fast lite får jag försvara ”Memillarna”, för det finns även kvinnliga motsvarigheter oftast med en barnstol på pakethållaren. En sak har dom båda dock gemensamt förutom själva cykeln alltså, trafikreglerna de är till för alla andra än manliga eller kvinnliga Memillare, så flytta på dig för h-e!
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *