Ramona och WRC-Skodan klara för SM-finalen, SVT satsar på rally och konstiga RS-regler eller?
Med bara några dagar kvar till årets sista deltävling i Rally-SM, Rally Uppland meddelar nu Ramona Karlsson att starten med WRC-Skodan är i hamn.
– Det har varit en tuff säsong med ekonomiska efterdyningar sedan bilbränder och andra oförutsedda händelser som hände ifjol, berättar nuvarande SM-tvåan Ramona.
– Men det har aldrig funnits något alternativ än att fortsätta satsa vidare och nu känns det riktigt kul och skönt att kunna fokusera till hundra procent på SM-finalen!
Självklart kommer Ramona och Miriam göra allt för att behålla silverplaceringen men man kan säkert misstänka att trean Ingemar Svensson gärna byter med tjejerna. Ramona har dock andra planer.
– Att ligga 2:a i SM första året vi kör en WRC-bil känns grymt kul, men det är långt ifrån avgjort. Vi har många snabba förare som ligger bakom och jagar oss och det gäller att vara på tårna från start för att kunna behålla pallplatsen.
Har redan börjat fundera på tipset och målsättningen är att avsluta med ”full pott”, fast det kan bli lika tufft som för Ramona att behålla silverplatsen…
*
Sent ska syndaren vakna och nu tänker jag på att SVT gör en storsatsning på helgens WRC-tävling i Frankrike. Missförstå mig inte, detta är till hundra procent positivt för sporten. Samtidigt kan man ju hoppas att kamerorna även följer Pontus Tidemand när han säkrar JVM-guldet? Normalt sett visar man bara WRC och övriga klasser syns tråkigt nog aldrig i bild. Kanske blir det ändring under de totalt tre timmar som kommer att sändas i helgen, hoppas gör man så klart…
Det jag är lite undrande över är valet av tävling, Frankrikes asfaltrally känns långt ifrån som det hetaste i WRC-kalendern. Hade mycket hellre sett mtosvarande satsning på Finland eller finalen i Wales.
Både lördag och söndag bjuder SVT på VM sändningar.
Lördag:
14.30-15.30 SVT 1 – Kommenterar gör Maria Wallberg och Jonas Kruse.
Söndag:
14:30-15:30 SVT 1 – Kommentator är då Stefan Klemetz.
23:10-00:10 SVT 1 – Kommentatorer Stefan Klemetz och Jonas Kruse.
*
Fick idag ett mycket intressant mejl och något som varit lite av ”snackis” vid årets RS-tävlingar. När man kör vanliga prov är det inga kostigheter, straff för både fel utfört prov och påkörda koner/bockar eller andra banmarkeringar. Men när det så kommer till ”varvlopp” så är det uppenbarligen lite ”hipp som happ”. Vissa arrangörer har använt RS-reglerna med straffsekunder medan andra klubbar ansett det mer jämförbart med ”specialsträcka” och inte gett tillägg för ”fel utfört” eller påkörd kon. Något som fått Dick Svensson att undra och jag med honom. Så här skriver Dick:
Hejsan Tommy!
Har en fundering du kanske kan hjälpa mig med? Vid rallyvarvlopp, vad gäller för tävlande som får stopp ute på sträcka och inte tar sig för egen maskin till mål och serviceplats?? Gäller aktuell Maxtid på sträcka ELLER bästa tid i klass plus en minut? Ett ex. från C4-specialen nyligen, Tommy Andersson från Hörby får stopp ute på sträckan och där står han, i mina ögon skulle han räknas som brutit. Vet ej om han senare tog sig för egen maskin till mål men oavsett, skall inte han då få aktuell maxtid för den sträckan snarare än bästa tid i klass plus en minut??
Om han nu inte tog sig till mål, varför räknas han inte som bruten? Nu fick han t.o.m en plats i totala resultatlistan Före andra som bevisligen kört alla sträckor OCH tagit sig i mål på alla dessa. Dessutom för att blanda in dig lite, får MER poäng än andra i asfaltcupens +55 tabell trots att dessa andra alltså fullföljt tävlingens hela längd?
Hoppas du förstår min undran och förvirring och ev. kan förklara min tankevurpa. :-)”.
Förklara kan jag inte mer än att det räknades fram en ny resultatlista i efterhand där Tommy där stod som bruten och inte fick några poäng. Men Dick sätter fingret på en punkt som ”regelmakarna” bör ta till sig inför säsongen 2014.
Om någon nu undrar hur jag ser på det, menar jag att påkörda banmarkeringar ALLTID ska prickbelastas på samma vis oavsett om det är prov eller varvlopp. Samma sak om bilen stannar ute på banan, då har man brutit tävlingen. Däremot om man tar sig tillbaka till målet med färre antal körda varv, då räknas det som antingen maxtid eller fel utfört prov. Detta är en sak som absolut bör stå på dagordningen vid ”Rallymöte för alla” i november.
*
Tänker nu avrunda FB-debatten, känns som att jag nått vägs ände i frågan. Förklarade än en gång min inställning i kommentarsfältet till Matti Johansson och är ni intresserade av det så klicka på kommentarslänken till höger. Fick idag också ett riktigt tråkigt mejl från ”FB-diggare” och ska inte återge innehållet, men det snällaste han skrev om mig var ” dj-la bakåtsträvande idiot”. Förstår att jag nu inte kommer längre i min högst rimliga önskan att få vara delaktig i mitt förbunds tänkande och göranden, sätter därför punkt och vänder blad som Kungen sa.
*
Nu laddar Roland än mer för att ta över rollen som Asfaltskung i VOC-klassen och vapnet är att trimma sin redan tidigare slanka kropp genom ökad motion. Som sparringpartner har han Tommy som till vardags lotsar sonen Andreas i Suzukin mot framgångar. Även Tommy väljer att lätta sig själv istället för bilen.
För min del blir det Stefan till höger (bilden) som får samma uppdrag och med sonen Johans hjälp ska han nu trimma bort lite barlast för att Silver-VOC:en ska bli lite lättare. Själv väljer jag att att till årets sista tävling för oss som blir Kanonen i Eslöv, att bre lättmargarin på söndagens rallymackor. En rimlig fördelning kan jag tycka…
Det är rätt stå på dig angående FB.
Vem är intresserad av när folk tar sin femte kopp kaffe och sen ska gå på hemlighuset, samtidigt som de skriker ut om den personliga intregriteten på FB……..
Ett litet filmtips om Andreas Mikkelsen kommer här.
Väldigt rörande, den karriären kunde fått ett tidigt avslut.
http://www.youtube.com/watch?v=fO0J7F1tdUw
Mvh Kennet Axelsson
Hej.
Den som inte blir berörd av Mikkelsen efter den här filmen måste vara gjord av betong…
Vi är nog överens om det mesta!
MVH
Tommy
Hej, min första kommentar på bloggen. Så länge inte den större delen av massan försöker påverka sbf i den riktning du vill Tommy, kommer nog tyvärr inget att hända. Om nu många väljer att hämta information från fb tycker nog sbf att man är på rätt väg. Väljer varken eller i denna fråga, utan läser mig till aktualiteter här på bloggen.
Hej.
För mig ett trevligt beslut men för FB-anhängarna tillhör du nog också bakåtsträvarna. Välkommen i klubben!
MVH
Tommy