Loeb sätter punkt efter 896 WRC-sträcksegrar, VM för Rallycross, Friberg åker till Tyskland och Noah till VM i Italien!

I helgen sätts en milstolpe i rallyhistorien när Sebastien Loeb kör sin allra sista tävling och detta på hemmaplan med WRC Rallye de France Alsace. Ingen tror väl utan att han kommer avsluta karriären med något annat än seger, jag tror det åtminstone. Paradoxalt nog så kom också första segern i Loebs nya karriär som racerförare nästan samtidigt som han avslutar sin första, genom vinst i FIA GT serien. På banan i Navarra togs första segern med Loeb-McClaren och saken blev inte sämre genom att även tvåan Zuber/Parisy kör i ”Sebs” team.
Sebastien Loeb i Rally SwedenKarriären för 39-årige Loeb är snudd på ofattbar framgångsrik eller vad sägs om detta CW? 78 WRC-segrar på 167 starter och av dessa har han ”retired” i resultatkolumen endast tjugo gånger. Säker? Jag tycker så…
Vidare kan man läsa att han klippt 896 stäcksegrar och samlat på sig totalt 1619 WRC-poäng och fler lär det bli efter helgen. Inte så konstigt att WRC-ledaren Sebastien Ogier tjurar och menar att hans VM-titel inte på långa vägar har samma status som den haft om Loeb kört hela året.
Förstår dig Sebastien, men hade Loeb kört hela året då hade du ju inte heller blivt världsmästare, svårare är det inte, så sluta tjura!

*
Rallycrossen tar mer och mer av bilsportens kaka och med nyheten att det blir ett officeillt VM för sporten 2014 öppnar sig nya möjligheter för Solberg & Co. Nu är det bara Formel 1 och rally som uppbär samma status och frågan är vilka förare den höjda statusen nu kan locka över. Mattias Ekström har ju provat på rallycross och även om han förnekat att han är intresserad att byta så…
Merparten av VM-serien kommer att köras i Europa men även USA, till och med Afrika och Asien är på gång. Man kan säkert räkna med att såväl Timmy Hansen, Anton Marklund och kanske även Peter Hedström är sugna på att kämpa om VM-poäng?

*
När vi nu är inne på rallycross är inte steget långt till Crosskart och med anledning av detta ringde Kent Eriksson, Teknis MC upp och klagade på mina formulering i gårdagens blogg ”Viktor Hansen som är en av få svenskar som valt att satsa på crosskart och detta i danska Crosskart Cup”.
Hur kan du skriva så, crosskart är den gren inom bilsporten som ökar mest, klagade Kent dock på ett mycket trevligt sätt vill jag tillägga.
Fick så klart erkänna att crosskart är en tämligen vit fläck i mitt rínga kunnande och Kent tog då tillfället i akt att informera.
Vi har haft hundra förare i snitt i de sex SM-tävlingarna, mer än vad Rally-SM kan uppvisa.
– Problemet för oss är att vi inte har kört någon SM-tävling söder om Strängnäs på grund av att vi inte kommer åt rallycrossbanorna söderut.
– Men nu har vi flera nya förare även i de södra delarna av landet,Viktor är en, så kanske detta kan öppna upp, hoppades entusiasten Kent.
Han avslutade med ett tungt argument på crosskartens plussida.
– Vi har fostrat fler internationella förare än någon annan gren hos SBF, till exemplen är Pontus Tidemand ett lysande exempel!
Precis så här är det när det är som roligast med bloggen, återkoppling direkt och med ett trevligt samtal som resultat. Kent, you made my day!

*
BloggfribergI helgen är det dags för Rally SM och avslutningen i Uppsala. En som åkt fort hela året är Ludvikas Robin Friberg, men tyvärr har det inte funkat hela vägen. Robin vann premiären Vinterpokalen men sedan har det varit nattsvart för talangen. Precis som i fjolårets SSR där bilden är hämtad i från har det blivit fyra brutna SM-tävlingar i rad. Nu ”skiter” Robin i SM och sticker istället till Tyskland och Lausitz Rallye istället. Den tyska mästerskapstävlingen har sitt tävlingscentra i Weisswasser strax intill polska gränsen och var förr ett populärt rally för främst de sydsvenska VOC-åkarna.

*
Sticker söderut gör också Kristianstads kartinglöfte Noah Milell som just anlänt till italienska Sarno där Karting-VM ska köras. Självklart blir detta premiär för Noah.
Att få möjligheten att genomföra ett VM är stort, riktigt stort, kommenterar Noah Milell.
BloggNoahTillsammans med pappa Niklas har han avverkat över 200 mil från Färlöv utanför Kristianstad till de södra sluttningarna av Vesuvius i närheten av Rom.
-Det är ju lite kämpigt och sitta i en bil så länge, men värt varenda kilometer när man vet vad som väntar, och snacka om geografilektion från första parkett, menar Noah.
Skarpt läge blir det på torsdag då de officiella testerna inleds. Hela 84 förare från 28 länder står på startlinjen i Noahs klass. På fredag fortsätter testerna innan tidskvalet börjar och under lördagen väntar kval heat. Och på söndagen semifinaler och finaler som sänds live på TV.

*
Ska inte fördjupa mig i så mycket om Facebook idag men tackar för allt stöd jag fått via telefon och mejl, känns skönt att inte vara helt ensam i kampen. Men när allt började kännas okej igen kom så en ny käftsmäll, levererad av Asfaltkung-Mats Andersson. På Gästboken för Asfaltcup,se skriver Mats. ”Japp en del av er tycker säkert att det inte händer så mycket här , men vi har flyttat en del över till vår facebook sida eller grupp tror jag det heter …men i alla fall. Så försöker vi hålla er uppdaterade här så klart.”. Saknar ord…

*
Saknade ord gjorde jag däremot inte i morse, men de ord som då kom över mina läppar är inte lämpliga i tryck. Som de flesta vet så är Kristianstad innerstad ett stort kaos av bygge, vägjobb och annat dj-elskap. En som kämpar tappert för att det ska bli färdigt någon gång är SM-vinnaren Jonas Olsson med si n grävmaskin, men han är alldeles för ensam. Hade behövts åtminstone några hundra ”Jonasar” för att se slutet på eländet. Nåväl, in till tidningen plus en mängd andra arbetsplatser och bostäder finns nu bara en enda framkomlig bilväg. Blir så klart trångt och krångligt att ta sig fram men det går, fram tills i morse förstås. stoppPå gatans nästan smalaste del med parkerade bilar på båda sidor fällde en kranbilsförare ut stödbenen och började lasta på en hopplockad uteservering. Bilkön växte och irritationen steg hos oss som behövde passera. Efter 40 minuter stopp tog jag steget, gick ur bilen och ställde frågan, lugnt och behärskat vill jag tillägga.
-Dröjer det länge till innan ni är färdiga?
Något svar fick jag inte, ingen av de som ”jobbade” med lastningen bevärdigade mig ens med en blick ännu mindre ett svar. En olycksbroder hade gjort samma erfarenhet men hade i alla fall fått svar på frågan om de hade tillstånd att blockera gatan.
Klart vi har tillstånd!
Detta var vad man på svenska kallar skitsnack. Jag kollade med både gatukontor och polis, där fanns inget tillstånd. Självklart skulle man utfört det här jobbet antingen tidigt på morgonen eller sent på kvällen, men i ”rusningstrafik”, no way.
Det som retar och irriterar mig är attityden, ” jag har ett problem, men det löser jag genom att ge andra problem istället”. Visst är detta en hemskt trist inställning till sina medmänniskor?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *