Loeb får special WRC-Cittra till avskedet, militären tar nytta av rallyförare och bussdilemma…

Yves Matton och Citroén-teamet hyllar sin ”once in a life time star” Sebastien Loeb med att speciallackera hans WRC-bil inför sista rallyframträdandet i Rallye France de Alsace. Loebs DS3:a är lackad (möjligtvis folierad?) svart/guld och pryds dessuom av siffror med koppling till hans många rekord i WRC.
BloggCittraKanske lite väl utmanande att sätta dit ”segrare 2013 Rallye de France Alsace” men det måste varit frestande för Matton?

I mina ögon vore det en jätteknall om Seb missar på hemmaplan inför en kan man misstänka, fantastisk fransk hyllningskör. Har inte alltid sjungit Loebs lov och detta beror helt enkelt på att han varit alltför överlägsen och därmed gjort WRC snudd på ointressant. Hans kapacitet som förare går inte ens att diskutera och jag är helt säker på att under min resterande livstid kommer ingen att kunna upprepa hans svit med nio raka VM-titlar på fjorton år. Så klart är Loeb berörd av detta historiska ögonblick.
– Självklart kommer det att kännas när jag startar rallyt att detta är slutet på ett ”amazing adventure.
Känslan att avsluta min WRC-karriär i min egen hemstad med min familj och vänner på plats, jag tycker att det är stor symbolik i detta, konstaterar Loeb till wrc.com
Följaktligen blir tipset ganska enkelt.
1. Sebastien Loeb Citroén
2. Danny Sordo Citroén
3. Thierry Neuville Ford
4. Sebastien Ogier VW
5. Miko Hirvonen Citroén

*
Kollar man in dagens ”Shake down” så var Sordo snabbast före Neuville och Hirvonen som delade på andra tiden, 1,5 sekunder bak. Latvala fyra, Loeb och Ogier delad femma avrundade topp-fem.
Inget snack utan att Ogier kommer att säkra VM-titeln i helgen, för detta räcker det nästan att bara ta sig i mål. Men Polo-seger tror jag inte på i Cittrans förlovade land…

*
Nu tar Kanadensiska armén ett nytt och djärvt steg, man söker efter rallyförare till att utbilda soldaternas ”driving skills” alltså lära dom att köra bil.
– Riskerna för en soldat innebär inte bara farliga trafiksituationer och väderförhållanden, men även vid ingripanden av kriminella element i samhället, berättar en av officerna bakom förslaget.
Nu söker man förare som är anslutna till de bägge ”SBF-organisationerna” som finns i Kanada. detta plus at man msåte ha kört minst en rallytävling senaste året för att komma ifråga som instruktör.
Detta gör det möjligt för t.ex David Higgins och Ken Block att söka jobbet, hoppas samma officer.

*
Onekligen intressant att militären söker samarbete med rallysporten, här hemma känns det mer tvärtom med deras njugga och småsnåla inställning att låna ut övningsfält åt rallyåkarna. Läste dock någonstans att det verkar finnas en liten öppning och då för Trelleborgs MK att återigen få tillträde till Falsterbofältet. Här kördes förut alltid säsongsavslutningen i södern, hette väl Falsterbosprinten om jag inte minns fel. I såfall en positiv kursändring av Fortifikationsverket som disponerar fältet.
Annars är väl det mesta samarbetet rally och armén som förekommit när CG Wilke på nittiotalet lät bygga om en av ”Kronans” Golfar till rallybil för Grupp E. En bil som flitigt användes som ”föråkarbil” vid Hässleholms MK:s olka tävlingar.

*
Kommer då osökt in på Wilke som mejlat idag angående gårdagens tveksamheter med reglerna i RS. Han skriver:
Läste din blogg idag (som om jag inte gör det varje dag!!) Jag har redan antecknat att detta skall redas ut på mötet avseende RS tävlandet.
Det är för många, både arrangörer, domare m.fl som inte kan reda ut dessa saker.
Jag tror att jag (och säkert andra också) kan reda ordning i detta på mötet och att
dessa saker skall skrivas in i RS bestämmelserna.
Så du kan väl lugna alla där ute, som precis som jag undrat hur man tänker i vissa fall.
C G Wilke”.
Tack för detta snabbt svar, med detta både tror och hoppas jag att säsongen 2014 innebär samma regler för samma typ av tävling i distriktet!

*
Morgondagen innebär SM-final i Rally Uppsala och medföljande tips. Funderar som bäst på om Rickie Borgström och Hans Johansson kommer att klara en plats på ”topp-fem” i Trimmat 2WD? En ny spelare har dessutom kommit in på plan genom Patrik Flodin och sin nybyggda 240:a. En spelare som inte blir så lätt för Rickie och Hans att runda i jakten på att bli bästa Volvo. Än tuffare blir det för kvartetten Roine Björk, Jens Branteström, Tommy Högström och Per Eklund. De fyra ska nämligen göra upp om den ytterst prestigefyllda titeln ”Bästa Opel”…

*
Var i Lund häromdagen, detta biltrafikens Armageddon. Alla som någon gång kört i detta h-e för bilister vet vad jag talar om. Gående, cyklister och inte minst bussförare utan någon som helst tendens till självbevarelsedrift far runt på gator och trottoarer precis som min far skulle sagt, ”yra höns”. Blev där vittne till ett mycket delikat trafikregel dilemma.
Alla vet att buss som stannat vid hållplats på gata med hastighetsbegränsning femtio kilometer eller lägre, den bussen har förkörsrätt. Men vad händer när där kommer en buss bakifrån och bussen vid hållplatsen signalerar att den tänker svänga ut. I Lund gjorde man som så här. Bussen på rull ut från hållplatsen agerade enligt regelboken och körde ut. Bussen på gatan fick då tvärnita och jag såg när passagerna fick ta spjärn för att inte åka ut genom vindrutan. Chauffören prövade även tutan för att visa ”kollegan” vad han tyckte om hans körsätt. Nu är frågan vem gjorde rätt av de två bussförarna?
Oavsett vilket fick jag ett gott skratt och det förlänger ju livet säger man, så någon månad extra här på jorden lär det bli…

Ett svar på “Loeb får special WRC-Cittra till avskedet, militären tar nytta av rallyförare och bussdilemma…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *