Ramona missar även WRC-finalen (?), OS-skytten byter till Ford och hur mycket är huvudet värt?
Verkar som Ramona Karlssons första WRC-säsong är över. Inte nog med att hon fick lämna wo i Rally de Italia, nu verkar det upprepas även i finalen Rally RACC – Rally de Espana. På något annat vis kan jag inte tolka det hon skriver på hemsidan, ” Och på tal om djävlighet så ser Rally Spanien körd ut tyvärr… Japp, försäkringsbolaget. Världens jobbigaste och segaste process. Det borde finnas ett pris för det någonstans. Typ motsatsen till Fredspriset. Bråkpriset? Kan EU få fredspriset så skulle väl det kunna gå.”
Så långt Ramona själv och det är bara att beklaga den oerhört trista utveckling som hennes storsatsning genomgått. Det som verkligen skulle satt Ramona på den internationella rallykartan har nu förvandlats till en trist och segsliten försäkrings grej. Lider med Ramona och Miriam och säger det igen, för svensk rallysport skull får ni inte ge upp!
I helgen är det sista IRC-deltävlingen och precis som i fjol körs finalen på Cypern. Andres Mikkelsen är redan klar IRC-mästare och solklar favorit bland de fyrtio som ställer upp i finalen. Rallyt ingår även i FIA Middle East Championship och där kommer Nasser Al Attiyah att köra men inte med Citroén som han nyss lämnade utan i en Ford Fiesta i RRC-utförande. Tävlingen startar fredag kväll med en superspecial sträcka, fortsätter med tre sträckor två gånger under lördagen och samma upplägg på söndagen.
Kan inte hjälpa att jag bitvis blir fascinerad av alla tankar och åsikter som ventileras på diverse forum/gästböcker. Nu har man till exempel helt lämnat ”nya Grupp H” på Motorsport i Värmlands forum och istället är det Hans plus nya hjälmar som debatteras både på tvären och längden. Det jag tycker är märkligast och som jag även skrev för någon vecka sedan, kostnaden för HANS plus hjälm är endast en bråkdel av vad en full tävlingssäsong kostar. Ändå försöker man nu hitta billiga genvägar även om det handlar om den personliga säkerheten. Priset för ett komplett skydd motsvarar väl i runda tal kostnaden av sex däck och där prutas det aldrig. Gud nåde den som föreslår billigare enhetsdäck då är alltid tävlingsbudgeten frisk och kry, men på hjälmen och HANS-skyddet där ska det prutas. I och för sig kan jag förstå att vissa ”författare” inte har så stor anledning att skydda det man sätter hjälmen på, att döma av nivån på inläggen…
………och hur förklarar du att du redan köpt…….???? 🙂
Hej.
Som vanligt talar du i gåtor, men den här gången förstår jag vad du menar. Har inget bra svar…
MVH
Tommy
Vadför ska alla jävlas med vårt lands rallystjärna för enligt mig så är ramona.k våran bästa stjärna i detta land bland damer tror även hon kan tävla bland våra manliga stjärnor stå på dig ramona du är en förebild för er kvinnor inomn motorsport hurra för er kvinnor som vill börja med motorsport jag är man men ni är värd den lycka ni lyckas med enligt mig stort heder till ni kvinner från en man med värdens bästa fru
Hej Tomas.
Håller med dig i allt, även om jag inte träffat din fru…
MVH
Tommy
Nja, HANS i all ära men det finns annan säkerhet som inte minst Du Tommy borde fundera över. Själv åker du omkring i en VOC utan fullständig burbåge och med brännbar inredning utan att ifrågasätta hur det kunde bli på det sättet.
Snacka om att sila mygg och svälja kameler…
Hej Perpersan.
Nu är det så att Silver-Voc:en har riktig Grupp H-båge med så mycket rör man kan bara kränga in. Ett argument som gjorde att jag en gång köpte bilen…
Däremot håller jag med om inredningen, den borde få plockas ur och lika självklart menar jag att man skulle få ha så mycket burrör man vill även i en 940/740!
MVH
Tommy
Allright. Kände inte till det, men tyckte att du är lite väl sarkastisk. Iofs har jag upplevt lite samma när man diskuterar GruppE; man försvarar att det inte skall byggas om, fast det innebär att bilarna blir starkare och hållbarare för bara en spottstyver, just pga att det blir för ”dyrt” (gäller t ex bussningar mm.)
Mvh
Per
—– Original Message —–
From: Disqus
To: per.lofstrom@ebox.tninet.se
Sent: Tuesday, October 30, 2012 8:24 PM
Subject: [kbmotorbloggen] Re: Ramona missar även WRC-finalen (?), OS-skytten byter till Ford och hur mycket är huvudet värt?
TommySvensson wrote, in response to Perpersan:
Hej Perpersan.
Nu är det så att Silver-Voc:en har riktig Grupp H-båge med så mycket rör man kan bara kränga in. Ett argument som gjorde att jag en gång köpte bilen… Däremot håller jag med om inredningen, den borde få plockas ur och lika självklart menar jag att man skulle få ha så mycket burrör man vill även i en 940/740! MVH
Tommy
Link to comment
Allright. Kände inte till det, men
tyckte att du är lite väl sarkastisk. Iofs har jag upplevt lite samma när man
diskuterar GruppE; man försvarar att det inte skall byggas om, fast det innebär
att bilarna blir starkare och hållbarare för bara en spottstyver, just pga att
det blir för ”dyrt” (gäller t ex bussningar mm.)
Vill minnas att han faktiskt hat tagit upp detta ämnet och att han ville slänga ut inredning och fullbur i VOC.
Det finns sådana som mig som köper max 2 nya däck på en säsong och förespråkar enhetsdäck med betydligt mindre grepp än de vi har nu….men just nu har vi problemet att SBF själva inte har koll på de regler dom hänvisar till och vad det innebär för oss som skaffade HANS direkt när det släpptes i Sverige så man skulle slippa den där jävla toppluvan som vi var ensamma om att åka med
Hej.
Med bara två nya däck på en säsong är du i samma kategori som jag, åker fortfarande på däcken som följde med Silver-Voc:en vid köpet.
SBF och regler är som Herrans vägar, outgrundliga…
MVH
Tommy
Hej
Vi är nog en hel del som både köpt ny hjälm, HANS och för vissa ny overall men för ens egen säkerhet är där väl inget att pruta på men många hade nog fått 10hkr mer istället men så är ju motorfolket
mvh
Carsten
Hej.
Så rätt, så rätt!
MVH
Tommy
Du har humor 😉