Rallyvärlden sörjer Craig Breen, Nisse ”Autoseum” Nilsson har lämnat oss, klokt SSRC-beslut, Södra analyserar RS-DM, SSR-profil ”Fritte”, Ekström säljer, Race4Fun till Mantorp, ”the Servin show” och trist SM-besked!

Jag överdriver inte när jag säger att minst 80-90 procent av alla inlägg i mitt Twitterflöde handlar om i går så tragiskt förolyckade Craig Breen. Finns nog inte många rally, rallycross, racing-förare av rang ”world wide” som inte hyllar den sympatiske 33-åringen från Waterfordpå Irland. Alla verkar ha gillat ”the Irishman” och jag är också en av dessa och på något sätt känns det som att alla verkligen menar vad man skriver när man förklara sin kärlek. Att WRC och ERC nu mist en verkligt folkkär förare kommer garanterat att ta långt tid att smälta och det känns lite som att Colin McRae från den 13 april 2023 fått konkurrens i rallyhimlen om att vara mest älskad av oss som fortfarande går kvar här nere.

 Foto: Tommy Svensson

Har träffat Breen många gånger  i samband med Rally Sweden och Rallye Monte Carlo  men så klart med den normala distans som alltid råder mellan förare och media. Ändå har jag varit så nära att jag uppfattat både hans vänliga sätt och inte minst smittande skratt. Breen är också en av få i dag som visar ärliga känsla både i med och motgång. Vem minns till exempel inte hans glädjetårar efter första pallplatsen i WRC som kom i Rally Finland 2016, ett stort rallyögonblick åtminstone för mig. Allra störst är chocken i Irland där Breen var en av landets allra med kända sportprofiler och som förbundet där använde som murbräcka i sina försök att få till ett WRC-rally på ön. Som en direkt följd av olyckan valde Munster Rally Club att skjuta upp morgondagens ”Moonraker Forestry Rally”, deltävling två i mästerskapet. En handling av respekt för Breen, hans sörjande familj och vänner. 

 På vägnar från alla oss involverade i mästerskapet och rally som helhet, vill vi uttrycka vår sympati till såväl familjen Breen som de otaliga vännerna till Craig i denna otroligt sorgliga tid, säger arrangören.

Vi kommer att sörja nu, men kommer alltid att minnas de fantastiska dagarna vi delade och det enorma stöd du gav till sporten i Irland.

Breen hade även startat ett Junior-projekt, ”J1000” ihop med förbundet som nu blir svårt att fullfölja. 

– För bara två dagar sedan satt en generation framtida stjärnor i vördnad när deras idol gick in genom dörren och hälsade och nu är han borta. Vila i frid Craig!

 Foto. Hyundai Motorsport

I dag kom ett nytt ”statement” från Hyundai Motorsport genom högsta chefen Sean Kim. 

”Gårdagens verklighet har fortfarande inte sjunkit in, och det är osannolikt på väldigt länge. Alla här i Alzenau känner förlusten av vår lagkamrat och vän Craig djupt, och vi stöttar våra kollegor genom denna otroligt svåra tid. Att säga att han var en mycket uppskattad och välbevakad medlem i vårt team berör bara ytan. Craig hade en passion för rally som gick djupt. Han var mer än bara en förare, han var en sann sportälskare. Craig bar sitt hjärta på ärmen, något som beundrade honom för så många människor. Han hade ett sätt med ord som var helt unikt; hans citat i slutet av scenen var alltid en höjdpunkt. Craig var också en fenomenal förare. Det finns så många höjdpunkter, både inom vårt team och i resten av karriären, men i Rally Sweden visade han oss sitt sanna essens. Han uppträdde på toppen av sitt spel och påminde oss alla om den otroliga talang han hade. Pallen betydde mycket för oss som ett lag, men man kunde se hur mycket det betydde för honom. Det är tydligt att hela rallysamhället och bortom känner denna djupa förlust. Sorgens och sorgens utströmning under den gångna dagen vittnar om mannen Craig var. Han lämnar efter sig ett arv inom Hyundai Motorsport och det bredare motorsportsamhället som är svårt att sätta ord på. Vila i frid, kära vän. ”

Även om det är stor skillnad mellan Asfalt SM och WRC så är vi ändå alla involverade i samma sörjande rallyfamilj. Därför kommer Breen även att minnas på söndag i ”Bilmånsson Rallysprint” förklarar SMK Hörbys ordförande Lars Servin.

– Av respekt för Breen kommer den irländska flaggan att hissa till halv stång och en tyst minut anbefallas vid det obligatoriska förarmötet före start!

*

Även i Skåne var det en sorgens dag i går när den gamle racingföraren/bilhandlaren Nisse Nilsson lämnade oss. Nisse var den som skapade  Simrishamns fina motormuseum Autoseum som idag räknas bland Europas finaste i sitt slag.

 Foto. Fredrik Ekblad

– Jag är glad att Nisse fick uppleva den trevliga och unika tävlingen runt sitt Museum när hela gänget från Jakriborg Prix hälsade på i ett lika trevligt race runt Autoseum, skriver Janne Tromark från Bilsportarkivet. 

Nisse var med vid prisutdelningen och strålade av glädje över det fint genomförda evenemanget. Det blir en fortsättning där man förbättrat vissa saker i arrangemanget, men tyvärr utan Nisse. 

Nisse blev 86 år.

*

Nästa lördag är det premiär för Sydsvenska Rallycupen i Liatorp dit ungdomarna i Älmhults MK valt att förlägga starten för ”Silverratten”. Klubbens ungdomsgrupp har ansvaret för tävlingen med stöd av rutinerade tävlingsledaren Kent Rydh. Till mer detaljer återkommer jag i nästa vecka men måste bibringa er den kloka nyheten att man i år avvecklar den separata ”SSRC-finalen”. För mig är en final där allt avgörs men så har det inte varit med SSRC:s, först har man sista tävlingen i cupen där alla placeringar spikas och de tävlande får sina priser. Senare har man en extra tävling för de som placerat sig bäst i cupen och som för mig av oförklarlig anledning kallas ”final” men som inte har ett dugg med cupens placeringar att göra.

 Foto: Svenska Rallymästerskapen

Nu har Mats Bergman tillika tävlingsledare för SM-tävlingen ”Skilling 500” i juni och cupledningen tänkt om berättar han.

– Den stora förändringen jämfört med tidigare år är att finaltävlingen utgår. Det blir istället prisutdelning och festligheter i samband med sista tävlingen i Vinslöv, ”Temahallen Grussprint”.

Ett beslut som ni förstår att  jag varmt applåderar inte bara för att det är ett klokt beslut  utan även för att det blir lite mindre trångt i oktobers tävlingskalender… 

*

Noterar att det numera kommer många så kallade ”heads up” inför tävlingarna och detta inte en dag för tidigt. SRM(Rally-SM) har varit lite föregångare med sina förar/team-reportage före tävlingarna och nu följer både SSRC och Södra BF efter på ett liknande sätt. För Motorbloggens läsare är det inga direkta nyheter då det mesta redan avhandlats här, men jag hyser en förhoppning att även lokalmedia bombarderas med samma information? I utskicket från Södras Rally-SGA:er Ola Schönström och Sebastian Steiner har man gjort en tämligen klarsynt analys av söndagens SM-premiär som även är deltävling ett i DM, ”Bilmånsson Rallysprint” i Hörby.

– Visst ingår tävlingen också i SM men det är ju en parentes i sammanhanget då det är i Södra SM-gulden tenderar att landa och att vinna DM är ju då i princip samma sak. Dessutom är RS-DM ett öppet mästerskap så alla från hela Sverige är välkomna. Medaljen snarlik mot en SM-medalj, banketten och prisutdelningen i paritet med vilken SM-fest som helst men prisutdelarna i Södra håller VM-klass (ironi), menar de båda.

*

South Swedish Rally och deras presschef Annemo Friberg vill inte vara sämre och bidrar med en text om rallyt och dess nya tävlingsledare Fredrik ”Fritt” Johansson. Annemo skriver, om lite drygt en månad är det dags för det 47:e SSR, i skrivande stund med 35 anmälda.

 Foto: Annemo Friberg

 Tänk att jag tror vi når upp i de 90 startande vi kan ta som max, säger tävlingsledare Fredrik ”Fritte” Johansson.

Anmälan till SSR stänger 2 maj kl 18.00. Ingen efteranmälan, ny applåd från mig!.

*

Kanske är det lite för många strängar på Mattias Ekströms lyra för nu säljer han av nya tävlingsserien SxS Nordic för Can-Am SSV-maskiner. Ekström lämnar stafettpinnen vidare till entreprenörerna Marcus Eliasson och Glenn Mossblad som tar över RCX Promotion AB och framtiden för serien är säkrad. Första deltävlingen i säsong två av SxS Nordic går av stapeln 6-7 maj på Tierp Arena.

– Det har varit spännande att realisera visionen om en ny tävlingsserie med ett helt nytt koncept, men nu vill jag fokusera på att vinna Dakar-rallyt. Jag är glad att vi hittade två så passionerade entreprenörer som Glenn och Marcus som vill driva serien vidare, berättar Ekström.

*

Premiären för Sveriges största långloppsserie, Race4Fun, på Ring Knutstorp blev succé och nu rullar man vidare till Mantorp Park på söndag. Tidigare har Race4Fun delat upp sina tävlingsklasser, så att klasserna tävlat på separata dagar, men från och med tävlingen på Mantorp slås klasserna i hop i ett stort startfält. Racet startar klockan 09:00 med målgång åtta timmar senare, 17:00. Det team som kört flest varv i respektive klass under åtta timmar vinner tävlingen.

– Att komma och köra på Mantorp Park är alltid en höjdpunkt, både för oss som arrangör och för teamen som kör. Extra kul är det att vi har ett helt fullt startfält som kommer kämpa stenhårt på banan i 8 timmar, säger Michael Arvidsson, promotor för Race4Fun.

*

Som avslutning så hoppas jag att så många som möjligt kommer till Nya och Gamla Torg i Hörby i morgon när det är ”SM Shake Down” 10.00-14.00.Foto: Tommy Svensson Vågar lova att ingen kommer att gå besviken från ”The Servin Show” där det kommer att finnas något för alla. Bra uppvärmning inför söndagens ”Bilmånsson Rallysprint” med första start klockan 10.00. Som britten säger ”as we speak” så kommer ett mycket tråkigt besked från fjolårets SM-tvåa, Mats Andersson, Eslöv. In i det sista närde Mats  ett hopp att hans nyopererade axel skulle hinna läka så att det skulle bli  SM-start i helgen. Men tyvärr läkningen har inte gått som Opel-åkaren hoppades.

 Foto: Tommy Svensson

Axeln har inte läkt tillräckligt så det var den SM-säsongen, konstaterar Mats besviket.

Istället får han och farfar Östen heja fram barnen Simon och Frida till seger med den nya Renault Clio Rally4.

Givetvis hoppas vi på seger för familjen Andersson, bara att hoppas att syskonen kan hålla sams i bilen…

Som jag förklarat så kommer navelsträngen mellan Kristianstadsbladet.se och Motorbloggen inom kort att klippas. Har varit lite otydlig med övergången har ett antal bloggläsare påpekat. Bland annat har man inte hängt med när jag skriver att man bör lägga till nya plattformen Motorbloggen. nu till sina ”Bokmärke”. Det gemensamma för alla frågande är att man sökt Motorbloggen via länken på Facebook/Twitter. För er som gör så betyder övergången inget alls, det blir även i fortsättningen samma länk via dessa två kanaler. Det är endast de som läst bloggen direkt via Kristianstadsbladet.se som från nästa vecka behöver gå in via Motorbloggen.nu

*

Med tanke på helgens aktiviteter vågar jag inte utlova någon Motorblogg alls även om målsättningen är att där ska bli tid över…

*

Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *