Rallysäkerhet men hur, ”Asfalt-lovern” Mattias i DM-final, GT+STCC=sant och verkligheten kom i kapp…

Ska väl inte säga att jag utsatts för mejlbombning eller att telefonen gått varm, men onekligen har många velat ventilera detta med avåkning i och omkring mållinjenBloggMål (bilden har inget samband med texten…). Man kan säga att där är två skolor, den ena menar att det är föraren/co-driverns mer eller mindre ensak att anpassa farten efter verkligheten. Den andra skolan tycker, att det är verkligheten som ska ändras alltså att arrangören ser till att det är rakt efter målet. Egentligen tror jag att det allra bästa är om bägge får rätt i framtiden, att man anpassar farten samtidigt som man undviker kurviga målpartier…
En som har en klar åsikt i frågan är Mårten Heartley från Linköping som menar,” Ser diskussionen ang avåkningar efter mål. Men jag förstår inte varför det är ett problem..
Om det är onotat så måste vi som aktiva sluta tro att det är ett 100-meters sprintlopp där man alltid kan satsa 110% över mållinjen. Nästan så att en del stänger av hjärnan och bara fokuserar på att komma förbi målskyltarna, vad som händer sen blir till en överraskning… Ofta måste man bromsa före en målskylt för att klara nästa sväng.
När det är notat så är noterna skrivna fram till stop-bilen på sträckan, alltså ca 300 meter efter målskyltarna är vägen beskriven . När jag läser noter så kollar jag alltid innan start på sträckan vad som händer efter målskyltarna, bara för att vara beredd på ev lurigheter där också och då kunna göra en säkrare uppbromsning.
Visst bör man försöka ställa målskyltarna för att i största möjliga mån eliminera ev risker men framförallt så måste vi aktiva skärpa till oss och inte sluta köra bil/slappna av så fort vi passerat mållinjen. Det är rally vi håller på med och då svänger det för det mesta både före och efter ev målskyltar.
Sedan tycker jag att man bör försöka få bort folket ifrån vägen på just denna del av sträckan, det är en farlig plats att vistas på och ibland är det t.om barnvagnar som folk går med utmed kanten.”.
Har även tagit del av ett mejl som Västras Säkerhetsrådgivare Kenneth Ax skrev i somras efter en ”målkrasch” i Laxårallyt. Då skrev Ax kloka ord enligt mitt sätt att se på saken, ”… återigen hade arrangören placerat målskyltar på SS i en sväng. Detta fenomen hände ju även i Karlstads tävling, tror att det har hänt ytterligare i en tävling nyligen?
Vet att detta tas upp på tävlingslednings kurser, men kan vi på nåt sätt påminna arrangörer att se till och inte göra dessa misstag. Detta eftersom några procent släpper gasen eller slutar läsa noter när målskyltar har passerats?
Visst kan vi ifrån VBF, trycka på detta till distriktet men kanske någon central påminnelse på nätet eller??
Givetvis får vi Domare kolla detta för varje tävling också. Fundera på detta!!
Sedan var det en sak till som inte är bra för sporten, olycksbilen som i detta fall räddningstjänsten var tvungen att klippa taket på, lastades på trailern senare, som då servicepersonalen åkte med utan att täcka över rallybilen. Som Ni förstår blev detta en stor allmän beskådning….Kan vi på nåt sätt få ut att vi måste ta ansvar och ha en presening för övertäcknig av bilen?
Gäller vid dödsolyckor men på nåt sätt måste vi ha detta i bakhuvudet, för räddningstjänsten jobbar ju på detta vis.”.
Tycker som sagt att både Kenneth och Mårten har kloka synpunkter och frågan är så klart, vad händer nu hos Rallyutskottet?

*
Vill önska Mattias Adielsson lycka till den danska rallyfinalen Danboring Rally Denmark som körs nu fredag-lördag. Som ensam svensk har BloggMattiasMattias ett hårt tryck på sina axlar inför de danska asfaltsträckorna.
– Det här ska bli riktigt häftigt. 14 mil på mitt favoritunderlag asfalt, säger Mattias Adielsson och fortsätter.
Självklart kommer jag att ladda så mycket jag kan och det ska bli roligt att se hur arrangemangen är i Danmark. Vi kommer under torsdagen köra ett test i Danmark och hoppas få till bilen på bästa sätt.
Säger lycka till och som alla vet så gäller det passa sig om ”rabbaten er blød”!

*
Måste säga att jag är lite imponerad av VOC Mekonomen Rallys prisbord som skingrades vid helgens prisutdelning i Örebro. Utlovat var 200 000 kronor, en summa som under resans gång ökat med 30 000 kronor till 230 000 kronor. Har inte full koll, men detta måste ändå vara den största prispotten för en enskild klass i år? Inte illa av en klass som haft det minst sagt väldigt motigt…
Roger Fransson, general berättar också om en ny nivå på VOC-tävlandet 2015.
Vi är stolta att tillkännage att VOC Mekonomen Rally drar igång ett formaliserat arbete, ett mentorskap, för några av klassens mycket lovande juniorer. Vi tar kort sagt den utvecklingsroll för svenska rallytalanger som klassen haft i ett par årtionden till en ny spännande nivå.
Applåder från mig och samtidigt ställer man sig ju frågan vad som händer med SBF:s egna juniorsatsningar?

*
BloggGtSTCC spänner mer och mer muskler och inför 2015 tar man över de riktigt häftiga racerbilarna i Swedish GT. I Swedish GT deltar sportbilar av klassiska märken som Aston Martin, BMW, Audi, Porsche, Ferrari, Ginetta och Lotus.
Vi ser Swedish GT som en spännande, färgstark och viktig klass i svensk racing och vår ambition är att den ska fungera som ett komplement till de övriga klasserna som körs under vårt paraply, säger Jonas Lundin, VD för STCC.
Nu tar vi ett grepp om Swedish GT för att klassen ska få det lyft den behöver för att bli en del av STCC.
Leif Lindström grundade Swedish GT 2010 och har sedan dess varit ansvarig för klassen i Sverige. Nu är det dags att växla upp för att serien ska blomma ut ordentligt, menar han.
Jag har sedan en tid tillbaka letat efter en organisation som bättre skulle kunna tillvara ta klassens intressen och STCC erbjuder det som behövs, säger Leif Lindström.
Leif Lindström kommer dock inte att försvinna,  istället kommer han att fortsätta fylla en viktig funktion för mästerskapet.
– Leif har stor kompetens och erfarenhet som vi vill ska komma serien tillgodo även fortsättningsvis, säger Jonas Lundin. Leif har också ett oerhört stort internationellt kontaktnät som är viktigt för oss att ha tillgång till. Sedan kommer Leif också att finnas med som speaker på våra tävlingar, något som vi vet är mycket uppskattat både bland deltagare och publik.
En viktig kugge i detta är Autoropa som med sitt team Scuderia Autoropa också tävlar i mästerskapet. Finalen för Swedish GT kommer därför också att köras i samband med Autoropa Racing DaysRing Knutstorp nästa år.

*
Idag kom verkligheten ikapp och då i form av vår duktiga praktikant Elin Iversens avskedspresent, en läckert röd ask Aladin. BloggAlladinInte ont anande lyfte jag på locket, siktade direkt in mig på körsbär i likör och väntade på en stunds njutning. I h-e heller blev det njutning, gökungen i Aladinboet den nya ”Fläderblom” gav absolut inte samma njutning som klassikern med körsbär. För mig är fläder nästan enbart en hygglig ingrediens i en kall sommargrogg, utspädd med lite vodka. Men i choklad, nej tack.
Har även fått lite reaktioner på helgerånet att byta ut inte bara körsbär i likör utan även ”trillingnöt”. En som reagerat är Magnus Bräutigam, ”Körsbär i likör och den där i mitten på båda lagren med vit choklad får dom för min del, skicka dit där dom bor som kommer på dessa dumheter.”.
Signaturen ”Tomas” håller med mig och Magnus, ”Som vän av ordning och dessutom en normsättare vill jag poängtera vissa saker: Att trillingnöten försvinner ser jag som ett personligt nederlag, Det var Susannes (min fru) första jobb som 16-åring att montera ihop denna ljuvliga skapelse och jag kan inte begripa detta påhopp som drabbar hela befolkningen
Smaken är bekant som baken, delad. Jag kan inte få in i min skalle hur någon över huvud taget kan tycka om ”körsbär i likör”, den mest hatade av samtliga sötsaker som produceras på denna jord. Den är vämjeligt äcklig men Magnus kanske kan kontakta Marabou och be att få köpa upp något restlager ty han lär vara ensam om att uppskatta fanstyget.”.
Det började bra Tomas, men på slutet spårade du ju ur totalt…

*
Med detta tar Motorbloggen några dagars ”time out” och återkommer om en dryg vecka. Nu råkar denna uppdatering sammanfalla med att alla tre tidningarna i Skånemedia, Kristianstadsbladet, Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda från och med tisdag gör en digitalstorsatsning i syfte att kunna läsa tidningen i alla kanaler både papper och digitalt. En del av detta inenbär att allt innehåll inte längre blir gratis på webben, vill du läsa allt vad tidningarna producerar måste du bli prenumerant. Men lugn, Motorbloggen kommer fortfarande att vara ”öppen” för alla så ”I´ll be back”!

*
Trevlig helg.

Ett svar på “Rallysäkerhet men hur, ”Asfalt-lovern” Mattias i DM-final, GT+STCC=sant och verkligheten kom i kapp…

  1. Självklart ska det vara rakt efter målskyltarna. ett tips till arrangörerna är att vända alla sträckor då det till 90% är en raksträcka från starten fram till första kurvan .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *