Rallyolycka i Värmland, Latvala kvar hos VW, Åhlin åkte av direkt i Wales, Vankiva-Mistangen tvåa och vilken dag på Råbelöv!

En olycka inträffade i samband med Rally Edane utanför Arvika där det uppges att fyra personer skadas, varav ett spädbarn. Några uppgifter mer än de som förmedlas via olika ”www-media” finns inte och därför väljer jag att konstatera fakta och inte spekulera.
Det var strax efter klockan två som olyckan inträffade, där rallybilen åkte av och ut bland åskådarna. Skadeläget är minst sagt oklart men en uppgift gör gällande att alla skadade var talbara efter olyckan vilket ändå måste betecknas som gott. Två ambulanshelikoptrar kom till platsen och förde två till sjukhus, övriga fick åka vanlig ambulans. Tävlingen avbröts omedelbart
Tävlingsledare Micke Lindh berättar att man nu jobbar utifrån en krisplan
Vi vet inte så jättemycket annars. Vi får olika rapporter om skadeläge och sådant, säger han.
Obekräftade uppgifter säger att en man är förd till sjukhuset i Karlstad, med benskada. Ett barn är fört till Ullevåls sjukhus med en lindrig skada och det är mer för kontroll. Allvarligast skadad är en kvinna som är förd till Örebro sjukhus.

*

Jari-Matti Latvala (FIN) Volkswagen Polo R WRC (2016) WRC Rally Italia Sardegna 2016

Ryktena om Jari-Matti Latvalas framtid har varit många, allt från att 2016 skulle vara finnens sista WRC-säsong. Att han frivilligt skulle lämna efter att ha under många år ha misslyckats med att bli världsmästare. Andra rykten säger att han skulle vara mer eller mindre klar för Tommi Mäkinens nya Toyota-team. Vissa vill sedan placera honom hos M-Sport och Malcolm Wilson där Latvala hade en hel rad lyckliga år innan det blev Volkswagen.
En del experter är å sin sida stensäkra på att Citroën vill se honom som kompis till Kris Meeke när man gör återstart i WRC 2017. Ett tungt argument enligt dessa skulle vara att ”Vinkel-bil” ännu inte körts av Latvala. Ett tunt argument enligt mitt sätt att se.
Nu kommer där dock mer trovärdiga uppgifter från en välkänd brittisk ”insider” och denne hävdar att Latvala nu skrivit på ett kontrakt för 2017 med Volkswagen och med möjlighet för honom att förlänga med ytterligare två år. Tycker att detta hörs absolut mest trovärdigt. Ska Latvala ha chans att någon gång bli världsmästare, känns det på något vis mest naturligt att göra detta i teamet med absolut bäst förutsättningar…

*
BloggåHilnDet gick åt h-e igen för Fredrik Åhlin och Morten Erik Abrahamsen när det var dags för ”vinna eller försvinna” tävlingen i BRC, Nicky Grist Stages i Wales. Redan på sträcka två hamnade ”Leo Vegas-Fiestan” i diket.
Körde av och fastnade i diket, konstaterade en kan man förmoda, mycket besviken Åhlin.
Det var på en skogssträcka och dagens regn hade förvandlat allt till lera och jag kunde inte få bilen att styra in.
R5-Fiestan verkar vara i stort sett oskadd och det blir omstart på söndag berättar Fredrik och lägger till.
– Det var hundra procent mitt eget fel och något jag måste ta lärdom av. Men i morgon är det en ny dag!
Värmlänningen är så klart borta från allt vad toppstrid heter och tyvärr troligen försvann även medaljchanserna i BRC i det djupa walesiska diket. Leder där borta gör BRC-ledaren och DMACK:s Elflyn Evans och detta 18 sekunder före David Bogie. Trea är Tom Cave.

*
Leder, men enbart klassen gör också Robert Blomberg/Lars Andersson med R5-Mitsubishin. Tvåan John Morrison har över halvminuten upp till Trollhätteborna.
*
Ser ut som at britten Robert Duggan är på väg med stormsteg mot BRC-titeln för juniorer, leder både sammandraget och klassen med sin Vauxhall Adam R2. Tvåa är Gus Greensmith och trea Sindre Furuseth/Jim Hjerpe. 18,6 skiljer mellan Duggan och Furuseth. Runt tjugo sekunder efter den norska Twingon ligger Mattias Adielsson/Andreas Johansson som fyra.
Allt med fyra sträckor körda av Nicky Grist Stages.

*
Rutinkollade på norska ”norsk-rally.com” och där uppges att Henning Solberg byter ut WRC-Fiestan i Rally Finland mot en något tamare R5-variant. Enligt den norska källan ska det länge ha varit en dröm för Henning att köra en R5-Fiesta i WRC. Lite konstigt, det brukar vara tvärtom, att man kör R5 och vill köra WRC-bil? Hur som helst så spetsar detta onekligen till WRC2-klassen i Finland där det nu blir familjefejd mellan Pontus Tidemand och styvpappa Henning. Med all respekt Henning, jag sätter nog min slant på Pontus…

*
.

Ingen bra dag för Marcus Ericsson som åkte av under dagens kval för Storbritanniens GP. En bra smäll blev det och där Marcus skadade knät mot ratten och fick åka till sjukhus. Han gick dock själv ur bilen och åkte sedan för rutinkontroll till Oxford.
Nu går ryktet att Sauber inte har tillräckligt med reservdelar att reparera Marcus bil till söndag, något som teamet dock dementerar.

*
BloggMattias kopia 2Det blev ”bara” en andra plats för Mattias Lindberg när V8 Thunder Cars intog klassiska Västkustloppet i Falkenberg. Före Vankiva-Mustangen var Memphis Racings Alexander Graff som därmed också övertog ledningen i mästerskapet. Nu startar Graff i pole i race 1 på söndag medan Mattias har samma position i Race 2.
Det känns okej, men det var lite surt att Graff tog det med fyra hundradelar. Det är alltid gott med en pole även om man alltid vill ha två, säger Lindberg.
Jag ser fram emot morgondagen, jag är bra på att starta och siktar på att ta mig fram direkt och sedan vinna i båda heaten.
Åhus enda racingteam Memphis Racings andre förare, Andreas Wernersson hade inte alls samma ”pace” som när han vann på Ljungbyhed, slutade sexa i kvalet.

*

Rickard och Jonas Bruzelius är eldsjälar när Kristianstads Grand Prix firade 60 år ute på Råbelöv.

Gick bara inte att missa när Kristianstad Grand Prix i dag firade 60 år ute vid det nya museet vid Råbelöv Slott. Säger det direkt, länge sedan jag vari på ett så här trevligt, gemytligt och brett arrangemang som eldsjälarna Jonas och Rickard Bruzelius och alla andra frivilliga fixat till strax intill den gamla GP-banan vid Råbelöv.

Bengt Mårtensson, Gislaved körde Kristianstads Grand Prix på Råbelövsbanan 1956 med en Mercedes 300 SL och vann klassen

Blev lite ”starstruck” när jag fick tillfälle att prata med Gislaveds gamle racerprofil Bengt Mårtensson som körde Mercedes 300 SL i loppet 1956. Hur gick det frågade jag, vad blev placeringen?
Hur det gick, jag vann så klart, replikerade Bengt och la till.
Det gjorde jag även på söndagen, fast då körde jag med en Ferrari…
83-år gammal men varken såg eller hördes att vara en dag äldre än jag själv (hoppas du tar det som en komplimang Bengt).
Efter detta träffade jag Leif Smed från Avesta som körde sista loppet på Råbelöv 1961 fast då handlar det om motorcyklar. Leif finns också med på en bild inne i muséet när han voltar.
Måste du ta bild på dig där, det finns ju även bilder när jag sitter med segerkrans. De är mycket roligare, menade Leif som tävlade aktivt mellan åren 1954 och 2012.

Leif Smed, Avesta körde Kristianstads Grand Prix på Råbelövsbanan och kraschade 1961 vilekt det finns bild på inne i museét.

Plötsligt känner man sig som någon sorts dj-la junior, vad är väl 1970 till 2016…

*

Torbjörn Nilsson, Dösjöbro fick igång sin Norton Manx efter visst besvär när Kristianstads Grand Prix firade 60 år ute på Råbelöv.

Mycket folk hade tagit sig ut till Råbelöv för att titta och även lyssna på allt motorgodis. Får ståpäls när jag ser män 70+ sitta och tokvarva gamla racercyklar så att det slår lock för öronen på de som står omkring och ”njuter” av ljudet. Att se dessa mc-ägare och deras lyckliga ansiktsuttryck är obetalbart, ”vem är 70år? Just nu är jag knappt 20”….

Stor variation av bilar när Kristianstads Grand Prix firade 60 år ute på Råbelöv. En Opel Kapitän från 1955 samsas med en Austi nHealy
Som sagt ni som inte orkade ta er ut till Råbelöv, ni har inte en aning om vad ni missade. Till exempel finbilsutställningen där man helt naturligt placerat en Opel Kapitän från 1955 allra längst fram. Var där förresten någon som såg på den lilla Austin Healeyn vid sidan om?

*
En sak stack verkligen ut den här fina julilördagen, jag fick skriva en autograf. En man, även han 70+ frågade om det var jag som var ansvarig för Motorbloggen vilket jag hade svårt att förneka.
Då måste jag få din autograf eftersom jag läser den varje dag. Starkt beroendeframkallande, menade min beundrare på genuin småländska.
På vägen ut stötte jag på tre herrar som verkade spana efter något och nyfiken som jag är frågade jag efter vad?
Finbilsparkeringen, har du sett den?
Svarade ja på frågan och uppmanade de tre att bara följa mig. Målet var en bit bort, där min Opel Insignia stod parkerad och vid sidan av den, en annan kamrat från Hörby som parkerat sin Insignia. Slog ut med armarna mot herrarna och visade.
Kan ni hitta en bättre finbilsparkering än denna, två Opel sida vid sida?
Herrarna förstod dock inte riktigt vad jag menade och muttrade något om, ”inte riktigt klok den där” medan de besviket lommade iväg. Jag tyckte det var fint…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *