Toyota avhopp, Åhlin laddar för vinst i BRC, Volvo-seger i Traryd, nytt liv i HNRs-debatten, bildskatt från Kristianstad GP och Benjamin snabb i Åsum!
Hur är läget för Toyota, nya WRC-Yarisen och Toyota Gazoo Racing? I dag avslöjades det att tekniska direktören för WRC-satsningen Michael Zoto lämnat projektet. Obekräftade uppgifter gör gällande att det var samarbete med Tommi Mäkinen som inte fungerade. Nu dämpar teamet oron och menar att Zotos avslut inte påverkar projektet.
– His leaving is not a big drama, säger sportchefen Jarmo Lehtinen till Autosport.
Ryktet säger också att ytterligare två personer har lämnat projektet senaste tiden.
*
I helgen har Fredrik Åhlin och Morten Abrahamsen chansen att ta revansch efter förra deltävlingens ”DNF” i Brittisk Rallymästerskapet, BRC. Ett resultat som innebar att Fredrik tappade totalledningen i mästerskapet som nu nått halvtid. Därför är det nästintill livsviktigt att ”Leo Vegas-Fiestan” den här gången fungerar oklanderligt.
– Den hårda sanningen är att vi måste vinna!
– Vi ligger tvåa just nu, 20 poäng efter Elfyn Evans. En seger ger tio poäng mer än en andra plats, berättar Åhlin.
– Med tre deltävlingar kvar så det är bara att vinna allihopa så står vi åter högst upp till slut, dessutom av egen kraft.
Fredrik har ett litet trumfkort i rockärmen, han har ännu inte utnyttjat sin ”Joker” som ger extra ”boost” på poängskörden, något som ledande Evans dock redan utnyttjat.
Det är Colin McRaes gamle kartläsare Nicky Grist som fått ge namn till helgens övning, ”Nicky Grist Stages”, en tvådagarstävling med ”mixed surface” både asfalt och grus som körs i Wales, med lilla orten Builth Wells.
Tävlingen med elva sträckor på totalt 16 mil inleds med grusdelen och så asfalt på söndag. Som alltid i ”UK” är vädret nyckfullt och kan komma att spela stor roll var segern hamnar.
– Med en osäker väderprognos, som både utlovar sol och regnskurar, blir valet av rätt däck nyckeln till framgång. Än så länge har vi alltid prickat rätt, förklarar Fredrik och utvecklar..
– Jag har fortfarande gott om utvecklingspotential på asfalt men snabba sträckor har alltid passat mig bra. De är ganska lika svenska vägar och vi har alla möjligheter att vinna.
Att köra både grus och asfalt i samma tävling komplicerar helgen, bland annat måste R5-Fiestan till stora delar byggas om under natten mellan lördag och söndag
– Hela bilen måste bytas och då menar jag verkligen, allt från växellåda till hjulupphängning inklusive stötdämpare och bromsar, berättar värmlänningen.
Nicky Grist Stages är en ”stor” tävling i storlek med svenska rallyn och har 170 namn i startlistan. En lista som toppas av BRC-ledaren Elfyn Evans med startnummer 1 och direkt efter kommer så Fredrik och Morten med nummer 2. En tuff utmanare till de här bägge är ”trean” David Bogie som kör R5-Skoda.
Robert Blomberg/Lars Andersson körde hem årets första seger i BRC när man vann förra deltävlingen i Skottland. Trollhätte-Mitsubishin är seedad som bil 31 i tävlingen.
Tufft är det i klassen ”MSA DMACK Junior BRC – Drivers” som leds av Vauxhall Adam-föraren Robert Duggan på 71 poäng. Tvåa är Sindre Furuseth med Jim Hjerpe vid nothäftet, tio poäng bak med den lilla Renault Twingon. Det som oroar lite är att norrmannen redan utnyttjat jokern vilket inte ledande Duggan gjort. I praktiken skiljer det nog därför mer än de tio poäng som nu syns i listan.
Mattias Adielsson ligger fyra och med ungefär hälften av poäng mot de två i toppen. Det positiva är dock att göteborgaren inte heller han har använt joker-trumfen…
*
Betydligt närmare än Wales är Traryd där man i morgon lördag kör deltävlingen i Bilsport Rally Cup, ”Semesterturen”. Tre sträckor bjuder Södra Sunnerbo MK på varav en körs två gånger vilket ger totalt 31 kilometer SS och första bil går ut 11.00 från Traryd.
Intresset för cupen verkar bli allt större, kanske i takt med att kostnaderna stiger i de ”vanliga notade” tävlingarna. De 1300 kronor det kostar att köra i helgen känns som rena ”reapriset” om man tittar sig omkring bland övriga arrangörer. Runt 120 ekipage kan SSMK räkna in och där klassen ”C-förare Grupp F 1300 Rallycup samt Grupp N -1400cc” är störst med 28 anmälda. Ska man leta totalsegrare är det däremot i klasserna 9 och 10 man bör leta, alltså Grupp H för A och B-förare. En sak kan jag redan slå fast att i klass 9, A-förarnas Grupp H blir det Volvo-seger. Samtliga tolv anmälda kör Volvo, antingen 240 eller 940 och ska jag tippa segrare så tror jag på mest på David Lindström, Janne Kristiansson (bilden) och Anton Jansson. Dock, jag har haft fel i tipsen förr…
Noterar att det blir Appendix K-debut för SMK Hörbys ”oldtimer” och f.d Volvo 940-åkaren Bengt Rangtoft (han har kört rally nästan lika länge som jag själv…) som med Patrik Törnqvist premiärkör den nyinköpta Volvo 142:an. Helt nya namn, även dessa från mellanskåne är Anders och Lena Hansson, tävlande för Höörs MK och med Volvo 142 som redskap.
*
Häromdagen gick danske rallyprofilen Hans Ole Funch ur tiden när han förlorade fajten mot den hjärntumör han drabbades av för fem år sedan. Hans Ole har flera gånger varit en av deltagarna i ”Lille Mats Rallysprint” då med sin gul/vita Opel Kadett 2,0E. En bil han tävlade flitigt med men som de senaste åren byttes mot en vit Mitsubishi EVO7. Sista tävlingen på internationell grund kördes i Lausitz rally för två år sedan där han och sonen Thomas slutade på 14:e plats.
Familjen skriver om Hans Oles stora hjärta för motorsporten som också var det sista han pratade om. Hans sista önskan var att bli begravd i föraroverallen vilket så klart också skedde när han i dag begrovs i Gentofte.
*
För några dagar sedan blåste Ola Strömberg på sin Facebooksida ”Rädda Svensk Rallyungdom” nytt liv i debatten kring HNRs-skyddens vara eller icke vara. Så här inleder Ola, ” Dags för en allvarlig fundering.
En fundering som är av personlig karaktär men som kanske berör några fler än mig och Brittmarie
RU har ju fått i uppdrag att undersöka om det ska bli obligatoriskt igen med HNRS/FHR igen i rally.
Jag fick en stor klump i magen. Alltså på riktigt. En ledsamhet som sprider sig genom hela kroppen på ett riktigt fysiskt sätt som gör att jag mår dåligt. Ska min rallykarriär sluta så här? Jag som älskar denna sport så oändligt mycket…”.
Ett inlägg som hade ungefär samma effekt som bensin på öppen eld, det blossade upp direkt och i dag kunde jag räkna till 105 kommentarer i ämnet. Utan att ha gjort någon djupare analys menar jag att man kan dela upp kommentarerna/åsikterna i tre kategorier.
Kategori ett (dit jag räknar mig själv) är de som inte kan tänka sig att åka en meter specialsträcka utan skyddet. Jag var själv emot regelkravet när det kom, men har tänkt om något jag inte är ensam om.
Kategori två är de som tycker att det ska vara frivilligt att använda skyddet. Den ende som riskerar att skadas vid en olycka är jag själv, är en åsikt som genomsyrar gruppen.
Kategori tre är den tristaste tycker jag. Detta är gruppen där man drar fram allehanda ”fakta” om hur farligt skyddet är. Alltifrån att man skador sig på skyddet till att det går inte att se när man kör transportsträckor.
Nu tänker jag inte kasta mig in i debatten utan konstaterar bara, jag använder skyddet det fungerar bra och upplever inga av alla nackdelar som nu dras fram…
*
I helgen är det dags för Västkustloppet i Falkenberg och STCC och sista racet inför sommaruppehållet. Mästerskapstrion, Volvoförarna Robert Dahlgren och Richard Göransson är nu utmanade av SEAT:s Johan Kristoffersson efter succéhelgen senast i Anderstorp.
– Det är alltid spännande här och jag gillar banan, säger mästerskapsledande Robert Dahlgren.
– Det brukar bli överraskningar som ifjol när Carl-Philip vann och det är alltid otroligt jämnt.
Richard Göransson har två segrar hittills i år och har lättast bil av de tre i täten.
– Det är så klart inte negativt att ha lättast bil av oss tre men det tror jag inte kommer vara avgörande, säger Richard.
Bakom har Johan Kristoffersson seglat upp som Volvos främsta utmanare. PWR SEAT Dealer Team hade en stark helg i Anderstorp och för Johan blev det pole, seger och en tredjeplats som gör att han nu är tre totalt en dryg raceseger från Volvoförarna.
– Det kommer bli intressant i helgen, lovar Johan.
*
När vi skrev om Kristianstad Grand Prix och dess 60-års jubileum nu i helgen ute på Råbelöv Slott så gjordes detta av vår sommarvikarierande reporter Leon Hansén. När Leon började forska i ämnet upptäckte han att han var i allra högsta grad med i historien om Kristianstads GP då hans farfars far, Harald Hansén var en av förgrundsfigurerna i tävlingen. Harald drev klassiska Hanséns Motor på Långebro där Mercedesstallet med legendaren Alfred Neubauer var inkvarterade med sina häftiga 300 SL-bilar.
När Leon så började rota i familjehistorien visade det sig att Harald även var flitig med kameran dessutom tog han färgbilder, vilket var ovanligt i mitten på 50-talet. Farbror Kristofer Hansén var med på noterna och plockade fram flera fina bilder, varav jag har fått tillgång till denna där det vimlar av racergodis utanför Hanséns Motor. Tre silverfärgade ”Måsvingar” och en öppen med nummer 2 syns på bilden. Det enda som egentligen saknas för att göra bilden helt komplett är en Opel på gårdsplanen. En Citroën B11, en halvrisig Volkswagen Buss och minst två om inte tre Standard Vanguard i bakgrunden är ju klena ersättningar…
Missa inte begivenheterna ute på Råbelöv, börjar klockan 11.00 på lördag.
*
Ett besök ute på Åsum Ring och SM i karting gjordes också under dagen där jag följde några av kvalheaten. Då var Benjamin Törnquist hetast av hemmaförarna och satte andra tid i klassen KZ2.
På söndag körs finalerna med början klockan 14.00 med klassen Junior 60. Sista klassen som kör final och där Benjamin jagar SM-medalj är KZ2 som startar klockan 16.30.
Hoppas nu att många passar på att se fin racing när det är på så nära håll som ute på Åsum Ring…
Trevlig helg.