Rallyboss vill ha kortare WRC-rallyn, Sordo byter, Tom K. med dansk R2-Adam, Arhusiander årets co-driver och nytt skånskt talangprojekt!

Vid årskiftet lämnar FIA:s Rally Director Jarmo Mahonen sitt uppdrag och vågar nu mot slutet vara lite mer öppet kritisk mot saker i rallyvärlden som han inte gillar. Nu går han till exempel till attack mot WRC och menar att ”Rally-VM” måste moderniseras och främst tänker han på tävlingarnas format. Mahonen menar att dagens tävlingar är alltför långa och tidskrävande och där han plockar fram årets Wales Rally GB som exempel. Speciellt irriterar han sig på den långa fredagen med 14 mil SS och dessutom utan service. Ett upplägg som baserades på sponsorn Wales krav på att rallyt skulle köras över så stort område som möjligt. Detta köper inte Mahonen även om det var Wales som betalade bra för rallyt.
Så klart gör dom det, men ska vi bara acceptera detta?
Nu vill han se ännu mer standardiserat upplägg så att alla WRC-deltävlingarna framöver körs enligt samma mall. Värst att bryta mot det en gång tänkta upplägget anser Mahonen att arrangörerna i Wales är. Han är också emot långa etapper utan service och istället vill han se att servicetillfällena ökar, inte för de tävlandes skull utan publiken.
Glöm inte att WRC är för tillverkare och när dom investerar miljoner i hospitality och riktiga servicehus vill dom så klart att publiken också finns där. Inte som i Wales där det var nästan helt tomt mitt på dagen…
Mahonen vill nu se kompakta tävlingar enligt artikeln i Motorsport News där ”the service park” är hjärtat i rallyt och den ska helst ligga inne i en större stad (känns inte som att Torsby stämmer in på detta?). Även att banan komprimeras och inte som i Wales bara bestå till 20 procent specialsträcka. Han skickar även en passning till Rally Sweden som inte skiljer sig så mycket mot Wales vad gäller procent SS.
Detta är inte rally, ”this is touring”, provocerar Mahonen och tillägger.
De som ser detta med uthållighet som en viktig del av sporten tycker jag ska ägna sig åt FIA’s World Cup för Cross Country Rallies…
Arrangören i Wales håller med om kritiken till viss del men pekar på praktiska problem, till exempel hittade man ingen yta stor nog för serviceplatsen i anslutning till sträckorna. Den man hittade låg i sin tur långt ifrån någon större stad och här ville absolut inte teamen bo.
Mahonen avslutar med att säga vad han även tycker om långa sträckor som den åtta mil långa ”Guanjuato” i Mexiko.
Här hände absolut inget så publiken lämnade, uttråkade. Säger det igen, vi kan inte vrida klockan tillbaka hur rally var förr det finns inte längre. Nu är det racing på grus och dagens bilar är inte byggda för uthållighet…

*
Känns som att Dani Sordo accepterat att dela Hyundais tredje bil med Hayden Paddon på ett positivare sätt än ”The Kiwi”. Nu byter dessutom spanjoren co-driver och ut går landsmannen Marc Marti som satte sig i hans bil första gången 2005. Efter fem säsonger lämnade han sedan över notblocket och nu är det tid igen. Ny hos Sordo blir nu Carlos Del Barrio som åkte med Sordo under perioden med WRC-Minin och nu åter tar plats vid hans sida. Premiär i Rallye Monte Carlo.

*
I går hade Tom Kristensson Motorsport releaseparty för säsongen 2018 där han och co-driver Henrik Appelskog (förresten är Henrik nominerad som Årets Idrottare hemma i Motala) avslöjade lite om vad som komma skall. Att paret vann ADAC Opel Rallye Cup och därmed även blev dom som fick chansen att köra Junior-ERC 2018 för Opel Motorsport är välkänt vid det här laget. Men mitt i partyt tyckte Tom att det behövdes en bensträckare och hämtas lite luft. Väl ute lotsades gästerna, mest sponsorer och media in en maskinhall där han och Henrik avtäckte kvällens tredje huvudperson, R2 Opel Adam.
Detta är inte bilen vi ska köra i ERC med men en likadan som ger oss chansen att även köra rally på hemma plan plus viktiga sponsorevent, förklarade Tom med tror jag en liten lyckotår i ögat.
I bakgrunden stod den mysande mentorn Christer Håkansson och viskade i mitt öra.
F-n vad detta är kul och Tom är verkligen värd den här chansen!
Med en likdan R2 Adam på hemmaplan ger detta Tom och Henrik helt andra möjligheter att visa upp sig på hemmaplan. I fjor kördes den i svenska tävlingar okörbara ”Cup-bilen” som förbil några gånger plus att man även vann Grupp H-klassen i Rally Blekinge. Detta gjordes dock i SM-vinnaren Anders Åbergs Peugeot R2.
Att Tom har växt mentalt flera gånger om sedan han var ”byns sladdkung” är odiskutabelt. Men samtidigt har även den ”knubbsäl” som han då själva liknade sig vid, gått ner 50 kilo och nu står vågen på lite drygt 80 kilo. Mediaträningen som Opel Motorsport gett har också betalat sig, vid filmklippen som rullade snackade Tom obesvärat och sakligt vilket bör imponera på sponsorer. Dessutom snyggt klädd medan det tyvärr är alltför vanligt att unga rallyförare med höga ambitioner, kommer direkt från fredagsmekningen när lokaltidningen eller sponsorbilderna ska tas. Funkar inte kan jag upplysa er om…
I allt från 2017 som Tom berättade om stack ändå kommentaren från Opel Motorsports högsta chef Jörg Schrott ut när Tom kallades upp på scenen vid prisutdelningen i Tyskland. På darrande men lyckliga ben och med tårar i ögonen tog nya fabriksföraren från Hörby emot Schrotts utsträckta hand och första orden som Opel-guden sa till honom var.
Nice shoes!
Efter detta har Tom jobbat 24/7 med att få ihop drömmen och nu är det nära att den förverkligas men ännu återstår mycket innan han och Henrik står på startlinjen i ERC-premiären på Azorerna. Men med den järnvilja som finns hos honom, Henrik och Christer så är det som Gunde Svan brukar säga, ”Ingenting är omöjligt”…
Kan väl också tillägga att ni som har lite fantasi kanske redan igår räknade ut att Opel Danmarks och Jacob Madsens vinnar-Adam var den som jag syftade på när den framöver skulle köras på ”svenska grusvägar”. Ett litet fel bara, med bilen följer så klart även asfalt set up så de lär även bli en och annan asfaltsprint för Tom och Henrik under 2018.

*
Det blev 26-årige David Arhusiander som får ta emot stipendet från Thomas Carlssons Minnesfond som förvaltas av Katrineholms Motorklubb. Klubben skriver, ” Denna gång går det till en ung men redan meriterad codriver tävlande för Jämtlands MK, en mycket uppskattad kille i rallysverige med ett SM-silver och ett JSM-silver i sin karriär.
David är flitigt anlitad av många svenska rallyåkare/team, och beröms för att vara en mycket noggrann och grymt fokuserad teammedlem. Han är helt säkert sveriges mest beresta codriver, då han oftast har 60 mil eller mer till varje tävling, då han bor och jobbar i Östersund.”
2017 blev det JSM-framgångar då han i par med Emil Karlsson blev 2:a i JSM Trimmat, och även 2:a i Svenska Rallycupen med Isac Nordström.
Oj vad häftigt, sa en klart överraskad David när klubben nådde honom via telefon.
Fantastiskt roligt att bli uppmärksammad med ett sådant pris, man är hedrad och smått chockad, men framför allt väldigt glad!
Till nästa år ska David sköta kontoret hos STAR-talangen Elias Lundberg.

*
I samband med helgens Bilsport Motor Show i Malmö sjösätts ett nytt ”talangprojekt” med namnet Pole Position Talent (PPT). I ett pressmeddelande skriver man ”Vi vill se flera Svenska mästare inom olika motorsportgrenar”.
På tok för få svenskar lyckats inom Svensk och internationell motorsport det dags att ändra på detta och därför träder PPT fram och erbjuder tjänster och samarbete, säger grundarna till Pole Position Talent.
Gruppen består av välkände Anders Åberg, Södra BF:s ordförande Claes-Göran Elofsson och från Hässleholms MK:s marknadsgrupp Gert Nyrén alla med väldigt stor erfarenhet av olika former av motorsport, plus nätverk som kommer utnyttjas i verksamheten.
Än så länge är projektet i sin linda men tanken är att knyta till sig ”specialister” som förare, co drivers, teamledare, ingenjörer m.fl. inom olika discipliner och som blir delaktiga i arbetet med talangutveckling.
Första chansen att stifta bekantskap med PPT blir alltså i Malmö där Tom Kristensson och Tobias Brink, STCC kommer att vara dragplåster.

*
Medan Kristianstad Karting Klubb åtnjuter stöd och uppmuntran från Kristianstad Kommun är det tvärtom i Järfälla där 08-områdets enda kartingbana finns. Järfälla MK:s bana i Stäket som funnits sedan 80-talet, är nu i stor fara sedan kommunen tycker att det istället ska byggas ”företagsområde” på marken.
Vi flyttar inte oss frivilligt, säger Mikael Koffman ordförande i klubben.
Planen är också att något som kallas ”Gröna kilen” ska utökas och detta rätt över dagens bana men klubben och omgivningens motorentusiaster tänker inte ge sig. Banan används både för träning och tävling och är för många enda chansen att få utöva sin sport. S-politikern Claes Thunblad säger sig ha förståelse men säger samtidigt till Järfälla tidning.
Vi måste säga upp avtalat med gokart-banan för att behålla de gröna kvaliteterna…
Nu kallar klubben till en ”sista” manifestation när Sollentuna Kommun har möte den 7 december klockan 17.30.
Sätt på er racingoverallerna och ta med hjälmen, uppmanar nu Järfälla MK.
Vi träffas utanför Sollentuna kommunhus inför kommunfullmäktige sedan kan vi gå in och lyssna!
Därför uppmanar jag alla både med och utan kartingrelation att ställa upp och visa att även motorsport måste få finnas i en kommun även om man nu vill värna ”gröna kvaliteter”!

*
Inte bara rallyarrangörer som i bland har det lite svårt att få ihop det ekonomiska pusslet utan i Norge har även de som arrangerat VM i cykel gått på en liten mina. Det som betecknades som folkfesten i Bergen har nu fått en  fadd bismak och så här långt pekar det på 60 miljoner norska kronor i förlust. Anledningen till den tvåhjuliga baksmällan är enligt arrangören ökade kostnader och detta samtidigt som intäkterna inte alls blev lika stora som kalkylerat. Känns inte detta igen, med välsmorda ”slipsnissar och nissor” som snackar vitt och brett men utan att egentligen ha ett dugg koll…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *