Ogier kvar hos M-Sport, Bakkerud vill köra WRC2, Opel Danmark lägger ner rally, Joel E. kör DTM-BMW(?) och Kristianstadkillar kör Formel Nordic

Då föll till slut den allra viktigaste biten på plats i WRC-pusslet för 2018, Sebastien Ogier stannar hos Malcolm Wilson och M-Sport. Detta har jag också trott hela tiden även om jag senaste veckan började tvivla lite då beskedet från världsmästaren dröjde. Men då blev det ändå så till slut att Malcolm drog mer än familjeliv med fru Andrea och Sebastien junior vilket troligen merparten av jordens rallyfans nu applåderar.
Vet inte om falangen som hävdar att Ogier är rädd för att blir frånåkt av Thierry Neuville eller någon annan utmanare, vet inte om dom är ledsna över att han stannar kvar? Eller dom som hävdar att WRC vore så mycket bättre utan Ogier, att det då skulle bli mer spännande? Märkligt tänk att man önskar att världens bästa lägger av, så att dom som är ”näst bäst” kan få chansen att istället bli världsmästare. Ungefär som att be Malmö FF att sluta spela fotboll så att även AIK, Djurgården, Hammarby eller något annat av Allsvenskans B-lag får en chans att vinna…
Oavsett vilket så är nu M-Sports line up klar för 2018, Ogier och så klart Wales-vinnaren Elfyn Evans vilket gör att ”The Wilson boys” även 2018 får räknas som lite av favoriter. Nu satt fransmannens besked långt inne och det var inte förrän i går kväll som han vid en teamfestlighet i Dovenby Hall som om man får tro Wilson, plötsligt avslöjade planerna för 2018.
Det här har vi jobbat för en lång tid och att nu äntligen få bekräftelse känns fantastiskt, jublade Wilson.
Detta betyder att vi nu kan fokusera på att fortsatt utveckling för kommande säsong!
Sebastien Ogier själv verkade nöjd med att ha kunnat behålla hemligheten så här länge.
Härligt att äntligen kunna avslöja planen för nästa år, menade Ogier inför de jublande 240 medarbetarna till årets världsmästare.
Det vi tillsammans har uppnått är verkligen fantastiskt och nu vill vi fortsätta, fortsätta den här otroliga resan och försvara allt vi nu uppnått!
Att Elfyn Evans kom lite i skymundan när han och Ogier under festligheterna spontant fattade pennan och skrev på kontrakten, är inte så märkligt. Att Evans skulle vara med ” to lead M-SPORT in 2018” har varit känt länge och sedan DMACK annonserat att man la ner sitt eget WRC-team blev det ännu tydligare.
Efter att ha tagit vår allra första seger känner jag och Daniel (Barrit co-driver) oss redo för nästa steg. Helt ärligt, längtar att få sätta mig bakom ratten igen i Rally Monte Carlo och målet nästa år måste vara att bygga vidare på succén från Wales, menade Evans.
Nu är det förstås intressant att få veta om och vem som i så fall ska köra en tredje Fiesta vilket Wilson lovat besked om inom de närmaste veckorna. Brittiska rallykännare menar att finnen Teemu Sunninen är den som ligger bäst till då han redan aviserats för ett antal starter i WRC till nästa år. Men även Pontus Tidemand nämns i sammanhanget och redan på sensommaren betecknade hans promotor Erik Veiby att Ford var det mest tänkbara alternativet om det skulle bli WRC 2018.
Samtidigt har allt flera rykten från i saken insatta personer velat göra gällande, att den dammsamlande WRC-Polon i Volkswagens garage i Hannover kommer allt närmare uppstart. När man så hör att Pontus är en del av Volkswagens Motorsports team för att utveckla nya R5-Polon känns ryktet plötslig lite mera som sanning än tidigare. Med en sponsor i ryggen (här nämns energidrycken Monster) och med regeländringen att privatteam får köra i WRC, känns det ungefär som ”ingen rök utan eld”…
Men även Mads Østberg nämns som tänkbar förare i en WRC-Polo 2017 men om det ligger någon sanning i detta är svårt att avgöra. Med tanke på att årets Fiesta är till salu verkar bilbyte ändå högst troligt. Därifrån till att driva en trots allt oprövad Polo i privat regi, känns som ett jobbigt steg. Kanske har även Hyundai och Citroën något begagnat som kunde passa Mads?

*
Mer Norge och som bekant har ju Ford genom Hoonigan Racing lagt ner rallycrossatsningen med Ken Block och Andreas Bakkerud. Norrmannen jobbar nu vidare med att hitta ett nytt team men det verka än så länge inte bära frukt. Till norska ”Parc Ferme” konstaterar Andreas.
Det blir tufft att säkra en plats för nästa år!
Istället tänker han att det vore lättare att skifta sportgren och börja med rally där då WRC2 inte är omöjligt. Att det är seriösa tankar stryker han under på.
Kilometerpriset är vansinnigt mycket dyrare i rallycross än i rally, menar Andreas.
Men det krävs ett seriöst anbud från något WRC2-team för att få ihop det…
Med enbart två rallytävlingar i sitt CV och detta hemma i Norge, Numedalsrally och Sigdalsrally med en hyrd R2-Fiesta och Miriam Walfridsson som kartläsare känns steget till WRC2 ändå ganska stort…

*

Efter flera år som Nordens ledande Opel-importör när det kommer till engagemang i rally väljer nu Opel Danmark att avsluta den framgångsrika satsningen. Ett beslut som får stora konsekvenser för teamets stjärna Jacob Madsen och Line Lykke Jensen som nu står utan bil. Paret blev Danska Mästare i R2-klassen med en Opel Adam plus vad dom upplever som väldigt förargligt, ”bara” tvåa efter Tom Kristensson i ADAC Opel Rallye Cup. Något som dom hoppats skulle bära till platsen hos Opel Motorsport och Junior-ERC men som i stället togs av Kristensson.
Nu hoppas Jacob och Line Lykke att ändå få ihop något till 2018 och de sticker inte under stol med att det är R5-bil som lockar. Men utan stödet från Opel blir det svårare.
– Verkligen tråkigt att samarbetet måste upphöra här men vi har inte resurserna som krävs för att vara med mot högre mål, förklarar PR-chefen och mannen bakom rallysatsningen Erik Morsing.
För vår del hade det varit perfekt att hjälpa dom till Junior-ERC med vår R2-Adam men vi saknar egna resurser plus andra sponsorer för ett sådant projekt.
Morsing konstaterar också att just sponsring för motorsport är tufft i Danmark och de pengar som ändå finns går nästan enbart till racing och inte rally. Nu hoppas han att den framgångsrika duon kan få en chans att utvecklas och framför sig ser Morsing att Tyskland skulle kunna vara lösningen.
Ett tyskt toppteam och Tyska Mästerskapet i en R5-bil!
Det avslöjas också att ett erbjudande finns för Jacob som motsvarar detta men fortfarande måste där fram mycket pengar.
Dessutom blir det inte med en Opel men jag hoppas verkligen att inte Jacobs karriär slutar vid en ålder av bara 22 år, menar Morsing som avslutar med tunga ord.
Han är troligen den största talangen som vi någonsin haft i Danmark och löser inte detta sig med en internationell karriär kommer aldrig dansk rallysport att lyfta sig från dagens nivå!
Ord och inga visor från Morsing som vet vad han snackar om och som bör ruska om alltifrån DASU ner till förare som enbart kör små ”klubrally”.
Vad som händer med Opel Danmarks Opel Adam R2 sägs inget, men en källa med god insyn hävdar att bilen redan är såld. Framöver blir det svenskt grus istället för dansk asfalt för den danska R2-Adam…

*
När vi ändå är inne på Opel Adam så var det som jag befarade igår att mina tyskkunskaper var skrala och detta i samband med Audex Motorsports kursändring. Det var inte alls Simon Föhner som blir förare i teamets R2-Adam utan detta är istället han som blir ansvarig för bilen. Tidigare är det Knöbel Motorsport som skött Audex bilar men nu får Föhner ansvaret. Det kan även bli en fortsättning med ”Opel Adam Cup” om det finns intresserade förare vill säga.

*
När jag ändå håller på och korrigerar så påpekar DMACK att man inte alls lämnar WRC utan även i fortsättningen kommer att leverera däck hit. Redan nu är man i full gång med att förbereda däc kför både Rally Monte Carlo och Rally Sweden. Vilka förare som ska använda det Wales-vinnande gummit framgår inte.
Likaså nöjer sig inte Pirelli med att deras däck enbart används i Junior-WRC utan 2018 kommer man att ha godkända däck för samtliga klasser i WRC.

*
Enligt Autosport ligger Joel Eriksson, Tomelilla mycket bra till för att redan kommande säsong ta livet från Formel 3 till stentuffa DTM. Källorna uppger att det är BMW som tänker låta 19-åringen känna på den hetluft som Mattias Ekström haft som sin livsluft i många år.
Redan nu har Joel känt på DTM-BMW:n vid flera tillfällen och när det ser ut som att det saknas budget för en Formel 2-säsong en ny väg för talangen.
Hoppas verkligen vi kan få ihop någonting och jag vill väldigt gärna jobba ihop med BMW, konstaterar Joel.

*

Rör rejält på sig bland kartingförarna i Kristianstad Karting Klubb och igår kunde Kristianstadsbladet berätta att Simon Ohlin, Gärds Köpinge till nästa säsong byter från kart till Formula STCC Nordic.
Efter nio år med karting är det dags att ta nästa kliv, berättade 17-åringen.
Simon har redan testat bilen som drivas av Tornfrakt Racing och på Mantorp kom han ner på tider som matchade årets vinnare Hugo Nerman. Han siktar även på pallen när serien är slutkörd och testet ändrade inte på den inställningen.
Det handlar om att köra. köra och köra för att lära känna bilen och banorna som vi tävlar på, menar Simon.
Idag släpptes även nyheten att även klubbkompisen Sebastian Persson med två SM-guld i karting är ny medlem i Ward WestCoast Racing Junior Team. Även Sebastian ska tävla i Formula STCC Nordic.
Det känns väldigt bra att vi nu tillsammans med Ward Racing fortsätter satsningen och ger ytterligare en lovande go-kart förare chansen att ta nästa steg och kliva upp till bilracing, säger Dick Jönsson Wigroth hos WestCoast Racing.
Dick menar också att valet av Sebastian kom naturligt efter tester i höstas i Falkenberg.
Sebastian är välmeriterad med två SM-guld i karting och han tillhör toppen i Sverige och har visat intresse för att fortsätta utvecklas och han gjorde ett bra test för oss.
Huvudpersonen själv ser framemot debuten men medger att han har mycket att lära.
Det här är ett stort steg men det kändes väldigt bra i testet med teamet och jag är övertygad om att de kommer att hjälpa mig ta det här steget, säger Sebastian.
Sin största styrka är enligt honom själv att han är duktig på att lyssna och analysera sin körning.
Nästa år blir ett läroår där jag ska lära mig så mycket som möjligt men självklart vill jag också vara konkurrenskraftig och hänga med de andra.

*
I kväll väntar ”release fest” hos Tom Kristensson där han ska avslöja mer detaljer om kommande säsong med Opel och Junior-ERC. Blir spännande att ta del av och kanske där finns ytterligare någon överraskning…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *