Många WRC rykten, C3 WRC till uthyrning, R5 går före i Rally-SM och WRC-bilarna fasas ut…
Ingen har väl missat att vi är mitt uppe i ”silly season” och trots att nu Sebastien Ogier äntligen bestämt sig för ännu ett år hos M-Sport har inte alla pusselbitar ännu fallit på plats. Får dagligen ny information, rykten och mer eller mindre trovärdiga spekulationer och tänkte låta er få ta del av några sådana här. Jag poängterar, inget av det jag skriver om är bekräftat men även rykten kan vara lite kul att höra.
Börjar med Mads Østberg där ”Till Salu-skylten” på One Bet-Fiestan har satt igång en rejäl lavaström av spekulationer vad som ska hända 2018. Det allra senaste i den vägen är att Mads skiftar fokus och bildar team i World RX med Mattias Ekström i en helt nybyggd EKS Audi S1 RX.
Andra källor placerar Mads och nya co-drivern, vem det nu blir av Torstein Eriksen och Emil Axelsson i en VW Polo WRC 2017. Andra säger att det lutar mer åt en comeback hos eller med en Citroën och ett tredje rykte hävdar bestämt att Mads planerar att tagga ner under 2018 och gör detta i WRC2. Här är det dock oklart vilken bil som åsyftas, en av mina tyska källor hävdar bestämt att han inväntar nya VW Polo R5. Som sagt sanningshalten i ryktena varierar, bedöm själv…
*
Mest oroligt är det utan tvivel i Citroën och där spekuleras (en av mina källor påstår att detta är sant till 99 procent?) att teamchefen Yves Matton är på väg ut. Citroën-ledningen över Matton ska nämligen inte alls vara nöjd med resultatet i år och någon måste då få stå till svars. Kan väl hålla med om att det inte gått som förväntat för Kris Meeke &Co, i synnerhet som man ägnade hela 2016 åt att utveckla C3 WRC. Nu ska alltså enligt rykten huvuden rulla och först då Mattons…
Men det snackas även om vem som ska köra C3WRC vid sidan av redan kontrakterade Meeke och främst är det då unge fransmannen Stephane Lefevbre (bilden) som ifrågasätts. En 13:e plats i tabellen och en femte placering i Rally Polen är det bästa kom kommit ut från Stephane under året och det känns onekligen som att det ger ett lite klent förhandlingsläge. Nu ryktas det alltså att han är på väg bort och ska ersättas av en ny ännu icke namngiven fransman och då dyker plötsligt Yoann Bonatos namn upp. Kopplingen är att det var Bonato som körde första tävlingen om än som förbil, med nya R5 C3 i Rallye Du Var. Med ett färskt guld i franska mästerskapet vore det inte helt ologiskt om han även fick en chans i en C3 WRC, åtminstone i någon asfalttävling…
*
På Ford-sidan har karusellen om inte stannat, så snurrar den i alla fall saktare än den gjorde innan Ogier satte sitt namn på kontraktet. Här är det alltjämt Teemu Sunninen som pekas ut som hetast att få köra en tredje bil om nu Wilson anser sig ha budget för det.
Men det kan också bli nästan vem som helst bara han eller till och med en hon kommer som Pippi Långstrump med en kappsäck full av guldpengar.
*
Även Pontus Tidemands namn snurrar runt och värmlänningen knyts alltmer till Volkswagen i olika konstellationer. De vildaste är att han kommer att köra en WRC Polo 2017 och i andra ändan, att han fortsätter hos Skoda och WRC2 men kombinerar som testförare hos Sven Smeets. Här surrar också ett rykte att Skodas saga som R5-tillverkare är över när VW har sin Polo klar. Vill dock tillägga att detta tror jag inte blir verklighet. Känns faktiskt som att tjeckerna är de som lyckats allra bäst av de som satsat på att bygga R5-bilar och då inte bara resultatmässigt utan även ekonomiskt.
*
Hyundai Motorsport kan gå på julledighet med vetskapen att man troligen har den starkaste ”första femman” med Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen. Båda är guldkandidater 2018 och enda risken jag ser är att de båda kompisarna jagar livet ur varandra. Bakom står Dani Sordo stabilt medan Hayden Paddon känns mer svajig. Blir inte förvånad om det händer något för honom innan Rally Monte Carlo, kanske är han den förare Citroën letar efter vid sidan av Meeke?
*
Hos Toyota råder lugn, bara Jari-Matti Latvala som gjort klart för den ”nya killen i klassen” Ott Tänak att han inte ska komma och tro att han bestämma hur teamet och Yarisen ska fungera. Tror inte heller att Tänak tänker komma in och röja runt, åtminstone inte förrän han tagit första pallplatsen…
*
Att det lär komma fler WRC-bilar av 2017 års modell till nästa år är nog tämligen klart och i dag presenterade franska PH Sport att man har en ny C3 WRC att hyra ut. Företaget har redan ett intimt samarbete med Citroën så nyheten förvånar inte. Man gör dock klart att bilen inte hyrs ut till vem som helst, det krävs erfarenhet från motorsport på högsta nivå för att man ska komma ifråga som förare.
*
Även här hemma rör det på sig och det ser ut som att Rally-SM kan få en del nytt blod till nästa år. Som jag berättade i veckan så har Jerker Axelsson ett spännande projekt på gång och på måndag hämtas det ut en helt ny Skoda Fabia R5. Jerker har då också lovat att mer i detalj redogöra för sina planer, men spännande blir det.
En annan som satsar på R5 är gotlänningen Johan Holmberg som köpt Mads Østberg och ADAPTAS R5-Fiesta. Med denna hoppas han på ett bättre 2018 än 2017 där han avbröt säsongen efter South Swedish Rally då allt bara strulat.
Nu har åklusten kommit tillbaka och med nya Fiestan är det inte bara Rally-SM som blir målet utan även start i WRC2-klassen i Rally Sweden.
– Att få köra den svenska VM tävlingen har ju så klart varit en dröm sedan länge. Men att jag skulle få chansen att få göra det i den näst största klassen, WRC 2, kunde jag aldrig ens drömma om, menar Johan på Rally-SMs hemsida.
Här presenteras och så lite nyheter vad gäller klasser till nästa år och där märks det att R5-klassen prioriteras och går till nästa år ut före övriga 4WD-bilar. Ett klokt beslut som jag ser det.
Klokt är även att Junior-SM kokas ner till en enda klass vad gäller medaljerna men att det ändå tävlas i samma två klasser som i år. Men poängen räknas i respektive klass och de med flest poäng totalt är också de som får medaljer.
Omdiskuterat har det också varit om någon tävling skulle få räknas bort eller ej och där åsikterna har varit tämligen fifty-fifty. Nu blir dock så att vid fem eller fler tävlingar (sex ingår i kalendern) får en tävling räknas bort. Skulle det bli färre än fem tävlingar i SM räknas alla resultaten.
En nyhet som säkert inte faller i god jord hos de med WRC-bilar (Jocke Grahn har en sådan) är att dessa och även nationellt godkända 4WD-bilarnu börjar fasas ut. 2020 är sista året dom får köras i SM och efter detta är det DM som gäller för de gamla VM-värstingarna …