Neuville etta hos Hyundai (?), lite LoTS, Urban Eriksson vann sista rallyt 2015 och intressant om skadeprickar i rally!

2015 World Rally Championship / Round 06 / Rally d'Italia Sardinia // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

Med bara lite drygt tre veckor till WRC-premiären slår nu Thierry Neuville själv fast att han fortfarande är ”Hyundai’s top World Rally Championship driver”, trots den tillfälliga ”degraderingen” till finalen i Wales där han fick köra för Mobis-teamet. Trots att belgaren var lite ur form andra halvan av säsongen blev han ändå bäste Hyundai-förare med en femte plats i WRC-tabellen. Fast det skilde inte mycket till sin ”team-mate” Dani Sordo, en enda futtig poäng medan Hayden Paddon hade sex färre. Trots att Neuville anser sig vara ”nummer 1” har teamchefen har Michele Nandan förklarat att alla tre har samma status 2016 och att alla även kommer att rotera mellan Hyundais bägge team. För att ytterligare understryka jämlikheten presenterades Hyundais ”line up” i alfabetisk ordning vilket inte påverkar Neuville. Till Autosport säger han.
Helt klart anser jag att vi lett teamet i år och att vi fortfarande är första Hyundai. Hur man än ser på saken så gjorde dom andra inte något som var bättre!
Neuvilles formsvacka kom ungefär samtidigt som teamet beslöt att skjuta upp presentationen av nya versionen av i20:an vilket belgaren var mycket missnöjd med vilket han bekräftar i intervjun.
Jag kritiserade beslutet vilket kanske inte var så klokt, men jag tror detta var nödvändigt!
Efter kritiken blev det svårare för Neuville i teamet vilket också inverkade på hans körning, men nu finns det bara en end väg att gå, menar han.
I can only look forward…

2015 World Rally Championship / Round 13 / Rally of Wales GB // 12th - 15th November, 2015 // Worldwide Copyright: Hyundai Motorsport

För att ytterligare försvara sig menar Neuville att han alltid hade sämre startplaceringar än sina teamkompisar och ofta gick ut som bil nummer fem vilket var jobbigare än för Sordo och Paddon som startade längre bak, runt bil tio-elva.
– Enda gången jag haft bättre startnummer var i Wales och då ledde jag över bägge två fram till att jag hade oturen att slå bort ett hjul…
Vi får nu hoppas att ”oturen” släpper för Thierry som bevisligen är en av WRC:s allra snabbaste förare. Känns som att han drabbats lite av ”Latvala-influensa”, topptider mixas med ”oturliga” avåkningar. Eftersom jag är en stor fan av Latvala känns det naturligt att även ta Neuville till mitt hjärta, om nu detta är till någon större tröst för honom…

*
Kommentarer och tyckande kring nya LoTS rullar på Facebook för fullt och ser att det just nu är runt femtio som har synpunkter, några positiva men de allra flesta mer eller mindre negativa. Ger mig inte in någon mer detaljerad analys av det som var tänkt att bli SBF:s julklapp till både tävlande och arrangörer. Nu har man som bekant backat tillbaka helt med anmälnings förfarandet och när detta så småningom ska sjösättas är ännu oklart.
Om jag förstår rätt så ska man så länge inget annat sägs anmäla sig till en rallytävling exakt som man gjorde tidigare, inga som helst konstigheter förutsatt att man betalat sin licens via LoTS förstås. Då är jag lite mer  undrande vad som sker när det är dags för tävlingsstart och man står där i kön för att anmäla sig. Är jag då tvingad att ha en utskriven licens med mig, eller är det arrangören som ska kolla att alla som anmält sig verkligen har betald licens? Om det är det sistnämnda som gäller då säger jag bara, stackars alla tävlingssekreterare som ska gå in via systemet och kolla upp de anmälda.
Har även en annan undran hur är det tänkt att utländska förare ska anmäla sig den dag allt ska gå genom LoTS? Utan svenskt person/licensnummer verkar det vara svårt att komma in i systemet om jag förstår rätt.

*
Har inte hundra koll men nog måste dagens ”Nyårsrundan” i regi av Jämtlands MK vara om inte årets sista, så absolut en av de sista tävlingarna för 2015? Vann gjorde Mitsubishi-åkande paret Urban Eriksson/Sören Antilla och detta med minst sagt god marginal, över minuten till märkeskollegorna Marcus och Lars Nilsson.
Skrällen levererade C-föraren Oscar Brorsson, tävlande för arrangörsklubben genom att bli bäste 2WD-åkare med Golfen och även trea totalt. Nästan lika stor skräll var att fyra totalt slutade Niklas ”Nibbe” Nilsson med sin VOC 940.

*
På den aktiva Facebook-sidan ”Rally från förr” hittade jagen kul artikel signerad Kurt Eliasson från Gävle Dagblad. Det handlade om den tiden då det kördes med ”skadeprickar” i rally. Läsvärt även i dag kan jag tycka.BloggSkoda

”Skadeprickar vållade polsk riksdag i Vinterpokalen 1967.
Här följer historien om en ”skandal” som utmynnade i hätsk debatt – och sedermera en viktig regelförändring.
För ett halvt sekel sedan var rallysporten indelad i två kategorier – Rally samt Tillförlitlighet. Den sistnämnda dominerade. Nästan alla tävlingar i landet – Midnattssolsrallyt, Rally Bore samt måhända ytterligare någon stortävling undantaget – benämndes Tillförlitlighet. I folkmun ”T”.
Här fanns en kufisk klausul i regelverket som innebar att den tävlande fick tillägg på körtiden om man hade bucklat till sin bil under resans gång. Ju större skada, desto mer tillägg, ( Skodan på bilden har inget med artikeln att göra….)
Jodå, ni läste helt rätt!
Och kanske var det ingen dum regel egentligen, vid närmare eftertanke. Den motverkade vårdslös körning, höll ner farten – och ökade säkerheten. Deltagarna kunde förhoppningsvis rulla hem med någorlunda hel bil frampå söndagsmorgonen.
Vid den här tiden fanns ju gudbevars inga skyddsburar och heller inga sexpunktsbälten. Tävlingsbilarna användes även för privat bruk, för att skjutsa barnen till och från skolan och när man handlade på Konsum.
Men regler är ju som bekant till för att kringgås, i rally liksom i de flesta andra sporter. Så har det varit i alla tider och kommer så att förbli.
Alltså knackades det plåt, målades och lagades hej vilt i buskarna innan målgång i var och varannan T-tävling på 50- och 60-talen. Något som – förstås – ingen erkände.
Fabriksstallen (sådana fanns i pluralis i en tid när tillverkarna insåg PR-värdet av att lyckas i motorsport) hade så klart extra resurser till snabbreparationer i skogen. I smyg när ingen såg på. Ryktena gick. Fusk! Orättvist!
Saabstallets Carl Orrenius segrade i Vinterpokalen den 21 januari 1967, det årets andra SM-deltävling i T. Åtminstone trodde alla inblandade detta.
Men ”Kalle-Kapsyl” hade en utknackad framskärm, vilket uppdagades av prisdomarna efter målgång. Orrenius diskades och samma öde rönte även fem(!) andra förare i tävlingen, som gjort sig skyldiga till samma regelbrott.
Diskussionens vågor stod höga under lång tid. Rätt eller fel?
Skandalen i Sandviken – om uttrycket ursäktas – fick dock det positiva till följd att regelverket skrevs om. Från och med säsongen -68 var skadeprickarna historia och numera bortglömda för tid och evighet av en generation som kör så karossplasten yr till skogs.
Vem vann då Vinterpokalen detta nådens år när Sverige fick högertrafik och Sovjet kapptävlades med USA om att komma först till månen?
Jo, det gjorde värmlänningen Anders Kulläng i en BMC Cooper. ”Prästens Pöjk” som han kallades. Tvåa blev en viss herre vid namn Stig Blomqvist, rattande Saab 96.
Kurt Eliasson”.
Vill även lägga till att detta till och med var före min tid…

*
BloggSnöLånar en bild av Citroën-älskaren Fredrik Gustavsson som ingjuter hopp inför Rally Sweden om sju veckor. Fredrik skriver på Twitter. ”The white gold is here ❄️☃ @RallySweden”. Kollar på yr.no över Hagfors tio dagar framåt och ser glädjande siffror, minusgrader över hela perioden dock inte så mycket snö. Vi håller tummarna!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *