Rally Sweden, bara väder…, Latvala filosofisk, snökaos på väg och Ryds MK är beredda att öka längden…

BloggSwedenAllting i årets Rally Sweden verkar tråkigt nog handla om vädret och så klart då om all grus som nu finns på åtminstone de sträckor som körs i Värmland, på de norska bitarna finns både snö och is. Fast så klart är det ganska mjukt även där så hur pass det kommer att hålla när rallybilarna släpps iväg på fredag är skrivet i stjärnorna. Kommer bara den utlovade kylan i morgon så finns det ändå hopp…

*
Sebastien Ogier som inte är känd för sitt enorma tålamod när det kommer till saker utanför cockpiten på Polo#1 är kritisk till att tävlingen körs. Fransmannen menar att det är ”idiotiskt att köra” och hans slutsats är att allt utom sträckorna i Norge är okörbara. Han slutsats är klar enligt en intervju i Värmlands Folkblad.
Det är ett grusrally!BloggLatvala
Stallkompisen i Polo#2 Jari-Matti Latvala är inte lika hård i sitt omdöme utan menar att det största problemet blir de spår man åstadkommit under ”reccen”. Spår som risker att bli stenhårda när vädret slår om och det åter blir minusgrader. Här lugnar dock presschefen Jonas Bjällfalk.
När sista bil är klar med genomkörningen kommer sträckorna att skrapas och förhoppningsvis blir de då både jämna och hårda!
Allra ”sämst” verkar avslutande Värmullsåsen vara och då speciellt allra sista delen med det stora hoppet i skidbacken. Latvala summerar dock sträckläget med den klassiska sanningen.
Det är lika för alla…

*
Ironiskt nog hade vi mer eller mindre snö hela vägen från Ljungby till Mariestad när det bar i väg till mitt 41:a ”Svenska” så mycket att vi såg flera olyckor och allra värst var det strax före Mullsjö där det blev totalstopp. Trots att mina ”andre ordförande” den i Asarums MS (jag är även medlem där och hur det gick till är en lång historia, men en fest på motorklubben är inblandad) Åke Månsson ringde genom Lars ”Green 940” Mårtensson och varnade om stoppet. Bara ett problem det skedde ungefär samtidigt som vi nådde den sist parkerade lastbilen vid stoppet. Men med en orienterare i baksätet (Bertil G.) och en snudd på fullt utexaminerad flygnavigatör (Anders H.) och med någon sorts karta i sina smarta telefoner (telefonerna må vara smarta, men…) bar det iväg ut på oplogade småvägar i den småländska ödebygden. Efter en knapp mil konstaterades det från baksätet.
Vänd vi är på väg söderut igen.
Sagt och gjort och efter någon kilometer träffade vi en mänsklig varelse med sina två hundar. Ner med rutan och jag frågade.
Är detta vägen till Karlstad?
Mannen var inte tappad bakom någon vagn utan svarade lugnt.
En av dom!
Vänligt nog visade han oss hur vi skulle köra för att komma förbi stoppet (det hade varit så sedan runt halv åtta på morgonen och detta var nu strax efter 13) så det blev att åka över Hjo. Summa summarum, vi kom till Karlstad strax före 16.30 alltså runt två timmar försenade. Direkt till presscentret, därefter hotellet och sedan medias säkerhetsgenomgång och nu är det Motorbloggens tur. Med andra ord har jag inte haft någon tid alls att snoka runt bakom kulisserna och följaktligen inget nytt att berätta. Därmed avslutar vi Rally Sweden, i morgon kommer tipset…

*
Andra som också drabbats av vårväder i februari var ERC-premiären Rally Liepaja som ställde in veckan före start, första helgen den här månaden. Nu har man hittat ny tävlingsdatum och byter från vinter till sommarrally. Tävlingen i Lettland kommer nu att köras den 16-18 september som näst sista tävling i Rally-EM och som extra bonus, final i Junior-ERC.

*
I går kallade Johnny Pedersen till debatt om de som han menade allt för korta svenska RS-tävlingarna. Hans upprop hörsammades av bland annat Ryds Malte Sandberg som skriver, ”Läser om Jonny Pedersens inlägg om tävlingarnas längd. Vi har i år tänkt köra ”bara” 15 km specialsträcka mot 18 km tidigare.  Jonny tycker att 15 km är i underkant.
Vill förarna ha längre Sprinttävlingar, så är det lätt ordnat i Tingsryd. Vi kör sträckan 3 gånger i stället för två. Tävlingen blir då 22,5 km. Vi startar med 20 sek. mellanrum så rent tidsmässigt är det ok. Vi vill gärna att det kommer upp många danskar till TingsRyd Rallysprint. På facebook frågar man efter ”de grymma danskarna” och hjälper det att få danskar till Tingsryd så är vi beredda att köra sträckan både 3 eller 4 gånger. Vore kul att få en reaktion från danska förare. Har Asfaltcupen som organisation några krav eller önskemål om tävlingarnas längd?
Tingsryd Rallysprint blir i år klimat/energikompenserad i samarbete med miljöfordonsyd. Först i Sverige kanske överhuvudtaget.
Med rallyhälsningar
Malte Sandberg
Hållbara Hästkrafter
ordförande”.
Så alla RS-vänner på andra sidan Öresund, hör av er till Malte och berätta hur ni vill ha det.
Det blev även lite kommenterar på bland annat Facebook efter mitt inlägg och ett väldigt klokt kom från ”anonym”.
Är väl inget fel med att det körs 13 RS-tävlingar eller ännu hellre, fler. Men alla behöver ju inte ingå i DM. Bra tävlingar borde kunna locka förare ändå!
Klokt tycker jag, varför måste allt ha DM-status någon som kan förklara?

*

BloggEmilI dagens Kristianstadsbladet tog jag pulsen på Emil Bergkvist och Jocke Sjöberg efter deras livs första 4WD-start i Rally Sweden. Säger till dom som till alla andra tävlande, lycka tiiiiiiiiillllllllll

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *