Antingen körs Rally Sweden i Värmland eller…, Emil har börjat Citroën-testa, SSR-banan ser tung ut och RS-DM lider av lite ”elefantiasis”!

2004 02 08 Sebastien Loeb forsar fram emot sin historiska seger i Svenska Rallyt infor tusentals åskådare ute i den värmländska naturen. Bild. Tommy Svensson

Att försöka sortera bland allt som skrivs och plåtas inför Rally Sweden blir bara ”too much. Jag nöjer mig med att citera Värmlands Folkblads Johan Hedlunds kloka krönika nu när allt fler röster, för femtioelfte gången eller så kräver flytt av Rally Sweden till ”norrland”. Johan har fattat grejen och skriver i VF,
Många skriker om att flytta rallyt norrut i Sverige och det vore väl förvisso en smart lösning. Men en flytt handlar så mycket mer om att hitta snösäkra vägar. När Norge arrangerade sin VM-tävling 2009 var halva organisationen svensk och stora delar av den ideella styrkan likaså.
Att flytta rallyt till en annan ort i Sverige skulle innebära att någon måste hitta alla dessa tusentals frivilliga – där många dessutom bör ha kunskap om vad som krävs för att arrangera ett VM-rally på förhand.
Och det är bara en av flera hundra saker som måste klaffa vid en flytt norröver.”.
Johan har helt rätt, det handlar inte om att flytta Rally Sweden ifall nu WRC-promotorn skulle gå i sådana tankar. Det handlar istället om enbart två saker, antingen har vi ett VM-rally i Sverige och då körs detta i Värmland. Eller så har vi inget VM-rally alls, svårare är det faktiskt inte…

*
Kollade även lite på Autosport som inte känns så där positiva till rally i Värmland. Man har en lång ”analys” av David Evans där han bland annat skriver om rallyts framtid, ” Den är dålig. Ekonomin är svår och skulle man tvingas ställa in hamnar man i en svår ekonomisk situation med mycket redan utlagda pengar. Vägarna kommer också att bli dyra att återställa. Lägger man så till att arrangören inte alls är i fas med WRC-promotorn vad gäller avgiften för att få köra WRC, så…”.

*
Arrangören ser dock lite ljusare på situationen och skriver i ett pressmeddelande ”Det har varit ett omtumlande dygn för arrangören av Rally Sweden – men söndagens bekymmersamma läge ser allt ljusare ut, tävlingen är räddad och under eftermiddagen började den första snön falla över området. Lika så visar prognoserna redan på avslutningen av onsdagen kyla med temperaturer under nollan. 13 specialsträckor har därmed gått att rädda efter dagens aktion”.
Nya tidsplanen innebär att fredagen blir dagen med flest sträckor på schemat, Torsby, Röjden och Svullrya körs både förmiddag och eftermiddag och om dagen kan genomföras ger det drygt 11 mil special, redan då är tävlingen i praktiken genomförd. BloggHagforsBorde fungera om dagens prognos håller från yr.no?
Lördagen inleder med Fredriksberg, den sträckan väntas endast kunna användas under morgonen, därefter går man på Vargåsen. Rämmen körs efter lunch följt av en andra vända på viktiga publiksträckan Vargåsen.
Söndagen tar målgång med Lesjöfors och Värmullsåsen – två sträckor som endast körs en gång. Totalt ger rallyt med sina 13 specialsträckor över 24 mil special!
Torsdag:
Karlstad Ceremonial Start 20:04
Fredag:
SS 2: Torsby 1 08:51
SS 3: Röjden 1 09:53
SS 4: Svullrya 1 10:53
Regroup Kirkenaer 11:49
SS 7: Svullrya 2 13:18
SS 8: Röjden 2 14:13
SS 9: Torsby 2 15:28
Lördag:
SS 10: Fredriksberg 1 08:11
SS 12: Vargåsen 1 10:08
Regroup Hagfors 11:15
SS 14: Rämmen 2 12:24
SS 16: Vargåsen 2 13:38
SS 17: Karlstad SSS 2 18:11
Söndag:
SS 20: Lesjöfors 2 10:07
Regroup Hagfors 11:05
SS 21: Värmullsåsen 2 12:08
Målgång Karlstad 15:00

*
BloggEmilHar varit lite tyst om Emil Bergkvists förberedelser inför sitt livs första Rally Sweden i WRC2-klassen. Men av rapporten jag fått verkar det vara under kontroll och Cittran från J-Motorsport är på plats i Värmland. Emil erkänner att det nu börjar kännas i rallytarmen.
Det är på riktigt nu känns det som, menar han och fortsätter.
Vi har precis påbörjat arbetet att ställa in bilen för Rally Sweden samtidigt som vi håller på att lära känna varandra. Hur vi tänker och de rutiner vi haft med framförallt Opel under föregående år och hur man arbetar på J-Motorsport.
Emil och Jocke Sjöberg är noga med att påpeka att man är med i Värmland mest för att lära inför framtiden och istället lyfter man fram Pontus Tidemand och Fredrik Åhlin som tänkbara vinnare.BloggPontus Förresten med årets start så är detta första gången sedan 2005 som Skoda Motorsport åter igen tävlar officiellt i Sverige.
Både Pontus och Fredrik är mycket snabba förare som vi tror har god möjlighet att stå segrande på söndag, tippar svenskarna i R5-Citroën.

*
Då lämnar vi Rally Sweden och ser istället att årets första grustävling för SM-åkarna South Swedish Rally första helgen i maj lovar att bli något alldeles extra. Redan idag är alla tillstånd klara och inskickade till Länsstyrelsen.

2002 05 26 henning Solberg på väg mot seger i South Swedish Rally. Bild. Tommy svensson
Bangruppen tänker sig att SSR 2016 körs så här och tänk om man fick dit någon storfräsare som 2002 då Henning Solberg (bilden) vann tävlingen. Drömma är tillåtet…
Etapp 1 fredag 6 maj
SS 1 7,50 km
SS 2 16,73 km
Service
SS 3 7,50 km
SS 4 16,73 km
Etapp 2 lördag 7 maj
SS 5 13,18 km
SS 6 10,00 km
SS 7 15,00 km
Service
SS 8 11,00 km
SS 9 20,00 km
Service Lunch uppehåll
SS 10 11,00 km
SS 11 12,00 km
SS 12 13,00 km
Totalt: 153,00 km.

*
Har inte skrivit så mycket om kommande RS-DM i Södra BF som jag redan i fjor tyckte innehöll för många deltävlingar och vad gör man då? Jo utökar serien med ytterligare en tävling 2016, i min värld finns det speciella ord för sådant här…BloggRS
BloggAsfaltNu blir det alltså 13 helger från 20 mars till den 23 oktober som RS-åkarna ska vara igång är det tänkt. Dessutom blir det ytterligare en tävling om man är sugen på att åka den i min mening allra roligaste av dem alla, Ryds Sprint i Tingsryd i samband med South Swedish Rally. Lite mer modesta är man i Asfaltcup som nöjer sig med elva tävlingar, tio ur DM-kalendern plus Tingsryd. Av dessa elva räknas åtta medan man i RS-DM endast får räkna bort ett enda resultat, tuffa pix för den som vill slåss om DM-medalj.

*
BloggJohnny kopiaEn flitig gäst i Södras asfalttävlingar är danske BMW-åkaren Johnny Pedersen, känns inte som att han tycker att tävlingsprogrammet är speciellt späckat istället vill Johnny ha ännu mer. Han skriver i vad han kallar ett debattinlägg så här, ”Hejsan! Upplägg till lite debatt !!
Får man fråga varför man bare kör 15 km eller mindre i tävlingar? Förarna brukar mycket pengar på deras biler och många kommer långt ifrån för at köra tävlingarna och så åker man så få kilometer sträcka och någon gångar bara 2 gångar, också lite snålt att avgöra en tävling på. När man nu har åkt hemifrån vill man gärna åka, publiken vil gärna se race och hela organisationen omkring sprinten är även på plats så varför inte köra sträckan 3 eller kanske 4 gångar ?? Vad tycker ni andra ??”.
Det är möjligt att Johnnys tankar fungerar på varvlopp, däremot i en ”gammeldags” RS som tillexempel SMK Hörbys Express-Specialen blir det svårt. I dag startar tävlingen 10.00 och har sista bil mål runt klockan 16.00. Om Johnnys tänk skulle bli verklighet lär de sista startande få använda extraljus innan tävlingen är avslutad. Detta till stor del tack vare rådande servicehysteri som gör det mer eller mindre omöjligt att köra mer än ett prov i taget innan de tävlande måste in till service. I mina ögon enbart ett ofog som gör att tävlingarna redan idag förlängs på ett nästan löjligt sätt. I Hörby är tävlingen runt sex mil lång och med 15 kilometer SP, att detta ska behöva ta runt sex timmar att köra är för mig ännu en av livets gåtor…

*
Därmed är veckans Motorbloggar med Skåne som datering avslutade. Nästa skrivs ”on location in Karlstad”. Vi ses väl där uppe?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *