Rally China hänger löst, Hyundai får bättre grepp 2017, Ypres till BRC, svårt tänka nytt i rally och det går bra för Stugemo!

BloggKina2Blir det WRC i Kina eller blir kinesernas comeback inställd? Ryktena flödar på olika rallysidor och så mycket verkar vara klart att man har problem med det mesta med mindre än en månad kvar till start. Det påstås att sponsorer och tunga samarbetspartners redan hoppat av den i Huairo utanför Peking baserade tävlingen. Som om detta inte var nog har även vädret stökat till det och enligt uppgift lär flera av asfaltsträckorna ha raserats av kraftigt regn. BloggKinaRaserats så kraftigt att det är omöjligt att bygga ny väg på den lilla tid som återstår fram till andra helgen i september.
Vet inte om teamen sörjer eller gör vågen om tävlingen ställs in för onekligen innebär Rally China en tuff utmaning som man kanske helst velat slippa? Med helt nya sträckor är reccen extra jobbig när man inte har någonting att gå efter från tidigare år. Till detta kommer även att inga data finns över hur bilens set-up ska sättas eller vilka däck som är bäst lämpad för kinesisk asfalt.
Besked om Rally Chinas öde måste komma väldigt snart, åtminstone innan nästa deltävling ADAC Rallye Deutschland

*
BloggHyundaiUnder Rally Finland klagade alla Hyundai-förarna på att i20:an hade dåligt grepp med bakvagnen. Nu ser det dessutom ut som att man får vänja sig vid den lite sladdriga bakändan och inte förrän nästa generation 2017 toro ingenjörerna i Alzenau att problemet löses. Det är på löst underlag som i första ”loopen” som problemen är störst, när vägen är fastare sitter också bakhjulen där de ska, enligt förartrion.
I Finland försöktes allt, det byttes fjädrar och skruvades på alla inställningar som det kunde skruvas på men till förarnas frustration, greppet fanns helt enkelt inte. Enligt Hayden Paddon i Autosport är det hela bilens geometri som är problemet och detta går inte att lösa med befintlig kaross.
Troligen måste vi vänta till 2017 för att komma till rätta med problemet, konstaterar ”The Kiwi”.

*

Jost Capito WRC Rally Mexico 2016

Vilket liv där blev för att VW-bossen Jost Capito stack ut hakan och menade att Kris Meekes Finlandsseger var högst väntad med tanke på hans startposition. Den minnesgode minns säkert också att Capito sa samma sak före tävling, att Meeke helt utan press med optimal position på vägen skulle kör hem det hela. Nu rasar främst britter och Citroën-fans över att Capito håller fast vid sin åsikt och det får man så klart gärna göra. Tycker att Kris Meeke själv hanterar stormen allra bäst när han hälsar till Capito.
– Vi ses till nästa år!

*
Bloggloix kopiaDå visade sig ryktet vara sant att tidigare ständiga ERC-deltävlingen Ypres Rallye lämnar serien och från 2017 istället finns i British Rally Championships kalender. Tävlingen kommer att ligga kvar på sin vanliga datum i juni vilket tvingat RSAC Scottish Rally att flytta till maj.
Hyundais marknadsansvarige för nya R5-bilen och en av bossarna för Ypres Rally, Alain Penasse är säker på att BRC har vad som krävs för att komma tillbaka till forna dagars lyskraft.
Jag är övertygad om detta och minns i min ungdom att BRC var någonting som alla såg upp till och till exempel så fanns nästan alla de bästa förarna i mästerskapet på 80-talet, menar Penasse som menar att det för Ypres Rally är en fantastisk möjlighet att höja statusen.
Lite förvånad blev jag dock av att Penasse inte stänger dörren för ERC som han tidigare mer eller mindre dömt ut. Att diskussioner fortfarande pågår om att även ”Rally-EM” ska kunna ingå i den belgiska klassikern bekräftas av honom. Dock verkar det som att han ställer tuffa krav på ERC för att öppna dörren…
BRC 2017 CALENDAR
March 4/5: Mid Wales Stages (gravel)
April 29/30: Pirelli Carlisle Rally (gravel)
May 19/20: RSAC Scottish Rally (gravel)
June 23/24: Ypres Rally (asphalt)
July 15/16: Nicky Grist Stages (gravel/asphalt)
August 18/19: Ulster Rally (asphalt)
September 14-16: Rally Isle of Man (asphalt)

*
Som väntat blev det både positiva och negativa reaktioner på det jag skrev igår om att SMK Hörby i TV-Svängen ska testa både ”Obemannad TK-in” och prickbelastade hinder på en av specialsträckorna. Var lite slarvig när jag skrev och skulle så klart även informerat att Rallyutskottet är med på tåget och medgett dispens för att testa de nya greppen. Skulle även förklarat att faktafunktionären som ska kolla de påkörda hinderna, är ingen extra funktionär. Detta är samma funktionär som redan finns i vägbytet och som vi i dagligt tal kallar vägvakt.
Några menar att detta hör hemma på RS-tävlingar och inte i skogen, att det är bättre med halmbalar än prickbelastade hinder. Att forsla runt tunga halmbalar är som alla vet som någon gång jobbat med en sträcka, inte världens enklaste sak att hantera. En gummikon är oavsett hur man ser det, f-n så mycket enklare att jobba med…
Något som ofta glöms bort är ett av sportens stora grundläggande problem, nämligen att vi utövar vår hobby på annans mark. Detta betyder att rallysporten är helt i händerna på vad markägare och andra tillståndsgivare accepterar. Säger dom nej till rally för att vi förstör vägkanterna då kan vi tävlande skrika hur högt som helst, det hjälper liksom inte. Markägaren sitter med all makt, så enkelt är det…
Sedan är det fascinerande att ta del av viss ”klokskap”, det är precis som om varken funktionär eller vägproblem existerar. Så fort någon vågar tänka nytt i rally är mobben i gång och förklarar direkt varför det inte går att ändra på något. Något som man utan ändring besvisligen ändå är medveten om för sporten allt närmare gravens rand.
Jag tycker Olofströms BMW-åkare Björn Borgqvist uttrycker detta mycket bättre än vad jag själv kan, Björn skriver ”Äntligen en klubb som vågar testa nåt nytt istället för vårt uråldriga system för tk-in! Jag är övertygad om att vi måste våga använda modern teknik för att spara på funktionärer om vi ska kunna köra några tävlingar i framtiden. Om det visar sig fungera bra hoppas jag SMK Hörby är villiga att presentera och förklara systemet för oss andra klubbar i distriktet :)”.
Björn har så klart rätt, vi måste våga prova nytt och inte enbart luta oss mot samma regelverk som finns i min första regelbok, ”Råd & Regler” och som fortfarande med marginella ändringar gäller i rallyskogen. Ska kanske tillägga att den boken fick jag i samband med min första licens 1968.
Det kanske går åt skogen med obemannad tidkontroll men handen på hjärtat, vad är det värsta som kan hända? Kanske någon myglar sig till en extra minut mot framförvarande i starten? Kanske någon slipper 10 sekunder för sen eller tidig ankomst? Skulle detta vara skäl nog till att hävda en återgång till ”Råd&Regler” från 1968? Mitt svar är enkelt…

*

FIA WORLD RALLYCROSS CHAMPIONSHIP 2015 - FRANCIACORTA- ITALY WRX-17/10/2015 TO 18/10/2015 - PHOTO : @World

När Liam Doran hade ”lite sköj” i Norge efter Höljes fick hans Rally RX-karriär ett abrupt uppehåll. Teamet JRM World RX stod då utan förare till sin BMW Mini Supercar. Men nu är detta löst och franske fresstyle-åkaren Guerlain Chicherit kommer nu att köra ex. Doran-Minin i de tre VM-tävlingarna som körs nu i Frankrike, Spanien och Tyskland.

*
BloggStugemo kopia 4Idag säger jag grattis till Lars Stugemo som vid sidan av rallytävlandet med R5-Fiestan även har en framgångsrik yrkeskarriär som VD i företaget HiQ. Ett företag med 1500 anställda både i Sverige och Finland och som sysslar med IT/management.  Idag kunde han presentera en positiv rapport för andra kvartalet, ett resultat som låg över vad börsanalytikerna förväntat sig. Det gick inte heller att ta fel på utan att föraren i ”Sunnyside-Fiestan” var nöjd.
Nu hoppas jag bara att Lars mekaniker är lika lyckosamma efter den tunga smällen i Finland
så att man lyckas få ihop Fiestan till Rally-SM och Snapphanerallyt nästa helg…

*
BloggHuvPå tal om smällar och utgifter, idag byttes huvlåset på ”Silver-VOC:en” så nu är # 46 ”ready to race” på söndag i SMK Örkelljungas ”Skyttesvängen”. På lyften vid sidan om jobbades det också på en ”VOC:are” men med tyngre pjäser än huvlås. BloggJimSom ni alla vet är jag inte så tekniskt bevandrad men att hålla fast bakaxeln med spännband är väl knappast att rekommendera? Om det nu ändå ska göras måste då spännbandet vara köpt i en Mekonomen-butik?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *