Meeke vill slå Ogier på hemmaplan, Panzerplatte är en utmaning, tjuvträning hotar Rally-SM, Grahn till Götene och blir det dansk seger i Örkelljunga?

BloggMeeke kopia 3Kan inte påstå att jag blir förvånad över nyheten att Kris Meeke nu lobbar hos Citroën Sport att man borde lägga till WRC Rally GB i tävlingsprogrammet. Inte svårt att förstå att Meeke vill rida på framgången från Finland och visa upp sig inför alla hemmafansen. Dessutom kommer där ändå enligt rykten att finnas tre DS3 WRC i Wales men än så länge ingen bil för Meeke. Istället skulle bilarna dock obekräftat, vara vikta för Craig Breen, Stephane Lefebvre och Khalid Al-Qassimi. Tanken skulle då vara att ge trion mer mil i kroppen inför 2017. För Meekes del är det Rally China som gäller och vars genomförande fortfarande verkar minst sagt osäkert, dessutom då  Tour de Corse det enda som återstår av årets säsong.
Självklart vill jag köra i Wales, bekräftar Meeke.
För det första är det min hemmatävling, för det andra blir det ett väldigt långt tävlingsuppehåll mellan Korsika i september och Rally Monte Carlo i mitten av januari.
Nordirländaren tonar ner sin önskan att köra inför hemmapublik, menar att han vill inte visa att han kan vinna över Ogier en gång till utan det handlar bara om att behålla formen inför nästa år. Nu vet jag inte om jag är helt övertygad att detta är hela sanningen? Ifjor slutade han tvåa efter Ogier och med stärkt självförtroende känner sig säkert Citroëns förste förare säker på att kunna klippa världsmästaren ännu en gång samma år.
Yves Matton ”Vinkel-bossen” menar att inget är hugget i sten och bekräftar att man genom PH Sports kommer att finnas med i Rally GB. Med en brittisk VD menar han måste Citroën så klart finnas med på den viktiga marknaden som öriket utgör, men tillägger Matton föga trösterikt för Meeke.
Vi kommer att anmäla någon, men det är inte säkert det blir Kris!

*
BloggOgierLångt före Rally GB är det nästa helg ADAC Rallye Deutschland som är inskrivet i WRC-teamens kalender. Extra spännande blir det för Volkswagens trio som nu går ut först på årets första riktiga asfalttävling. Därmed är tugget om startpositioner över för tillfället, nu är det mer jämlika förhållanden mellan Sebastien Ogier och de ”hungriga vargarna” som jagar bakom. I fjor rökte man fredspipa med sitt hemmarally genom att för första gången vinna i Trier med Ogier överst på pallen. Som sällskap hade han här Jari-Matti Latvala, tvåa och Andreas Mikkelsen, trea.
Efter sex ”grusrallyn” i rad är det nu mer rättvist över de 18 specialsträckorna på totalt 30,6 mil genom vingårdar och inte minst betongtuffa klassikern ”Panzerplatte”.
VW-basen Jost Capito (undrar när han ska lämna för Formel 1, nu har mer än halva säsongen gått?) är nöjd med att hans ”drei männer” går ut först men är ändå orolig över vad främst Hyundai kan ställa till med.
Tyskland är väldigt oberäkneligt och extremt utmanande, vilket är exakt vad vi är redo för, konstaterar Matton.
Han syftar med utmanande på att sträckorna är väldigt varierande och namn som ”Panzerplatte”, ”Mittelmosel”, ”Dhrontal” kan få vilken rallyförare som helst att svettas lite extra. Snabba vägar genom skogar över öppna landskap byts blixtsnabbt till smala vindlande nästan stigar genom vinodlingarna. Höjdpunkten är ändå ”Arena Panzerplatte” på det militära övningsfältet Baumholder. Totalt nio mil ska avverkas på det militära övningsfältet med de fruktade ”hinkelstein” i massor direkt utanför vägkanten.
För att hålla ordning på både bilar och publik har tyskarna budat ihop inte mindre än 3000 funktionärer varav en busslast är svenskar. Som vanligt är det South Swedish Rally som har en resa till rallyt och där det då ingår för deltagarna att kränga på sig funktionärsvästen och detta just på ”Panzerplatte”.BloggGolf
I år är det fjortonde gången i rad som tävlingen ingår i WRC och detta är den 34:e upplagan av rallyt. Första gången Volkswagen stod som vinnare av ADAC Rallye Deutschland var 1987 då Jochi Kleint tog en Golf GTI 16V till seger.

*
BloggSpencerSamma helg den 19-20 augusti körs även en deltävling i BRC, Ulster Rally Irland och där kommer för första gången den faceliftade och svenskbyggda Mitsubishi Mirage R5 att visas upp. Det är det Brittiska teamet Spencer Sports som i dagarna fått hem den ”ansiktslyfta” R5:an. Gary Jennings är den som ska köra nyförvärvet.

*
I dagens Motala Tidning kan man läsa om vilka problem ”tjuvträningen” inför East Sweden Rally orsakar. Arrangörens Stefan Thaleman vädjar där om att ofoget måste få ett slut.
Vi kan omöjligen hålla koll på allt, men nu kommer vi att under vissa dagar och kvällar bevaka vissa vägavsnitt. Vi har också pratat med några av markägarna. Det är ett jätteproblem för oss och vi måste få stopp på det direkt. Sådana här saker ger sporten dåligt rykte. Vi kan inte ha en massa olovlig rallykörning.
På frågan om man vet vilka missdådarna är svarar Thaleman att man inte vet med säkerhet men utesluter inte att det kan röra sig om förare som tänker köra SM-Rallyt. Han kan inte förstå varför man gör så här och menar.
– Dagen före tävlingen är det fritt fram för alla förare köra alla sträckor två gånger. Det borde i alla fall räcka för dem.
Det stora problemet är att ”rek-idioterna” plockar ut sträckorna hos Länsstyrelsen långt i förväg då dessa är offentlig handling, något som är svårt för en arrangör att komma runt. Thaleman hoppas dock att man framöver kan hitta en väg som gör det omöjligt att den vägen få reda på var specialsträckorna körs.
När ansökan lämnas in till länsstyrelsen blir den också offentlig handling. En väg skulle kunna vara att ”stänga” uppgifterna om bansträckning fram till dess att officiella programmet släpps i början av tävlingsveckan.
Här har Svenska Bilsportförbundet något att jobba med och detta omedelbart, nog måste man kunna diskutera med Länsstyrelsens representanter om möjligheten att ”mörka” kartorna fram till tävlingsdagen. När offentlighetsprincipen ställer till så här uppenbara problem borde det numera nästan bortglömda sunda förnuftet få råda…

*
Ett riktigt stort startfält bjuder Götenerundan på i helgen, runt 200 anmälda till Mega Rally Cup, Suzuki 1300 RallyCup och RM för klassiker. Tre sträckor på totalt 41 kilometer är vad Götene MK erbjuder de åksugna.
1300 Rallycup får den här gången notera något färre startande än vanligt, bara 13 ”Sukkor” kommer till Götene i helgen. Då är det fler Appendix K-klassade bilar nästan sextio stycken då tävlingen ingår i både Klassiska och Historiska Rallycupen samt RM. Ändå inget startfält att göra vågen över om man betänker att Midnattssolsrallyt har dubbelt så många namn i sitt program. Var finns alla dessa när det är ”vanligt” klassikerrally, krävs det att få ”glänsa” för att man ska orka plocka ut rallybilen eller?BloggGrahn
Joachim Grahn och Rickard Nilsson fortsätter att slipa bort rattrosten inför höstens viktigaste tävlingar AM Snapphanerallyt nästa helg och så det som Jocke själv kallar årets höjdpunkt, TV-Svängen den 3 september. WRC-Focusen får tufft motstånd av främst Eddie Hörbing och Jimmy Olsson enligt min bedömning. Fast Johan Rudengren och Bengt ”Abris” Abrahamsson är långt ifrån ofarliga.
Min favorit och killen som jag verkligen saknar i Rally-SM, Limas Andreas Levin får min röst i den stora 2WD-klassen. Utmanar gör främst Daniel Wall och Mikael Eriksson.

*
BloggBrolinHär nere i södern är det SMK Örkelljungas ”Skyttesvängen” på söndag som tilldrar sig störst uppmärksamhet och då inte bara för att ”Silver-VOC:en” ska luftas. I år har man förlängt den redan tidigare utmanande banan på industriområdet och nu blir det totalt 23 kilometer knixigt rattvridande för mig och de andra dryga 60 anmälda.BloggPedersen
Att tippa segare är inte lätt men kanske får Varas Thomas Brolin till det med sin för helgen häftigt nystrajpade kit-car Skoda? Eller blir det rent av dansk seger genom Johnny Pedersen i den vassa BMW M3:an?

*
I kväll kördes Birch Tvilum Rallyshow på industriområdet Fårvang och detta för 38:e gången som det showas i Fårvang. Segerstriden borde stå mellan tävlingens två på pappret vassaste bilar, Esben Hegelund, R5-Skoda och Ib Kragh med sin Citroën i samma utförande. Sedan kan så klart Opel Danmarks Jacob Madsen med sin R2 Opel Adam inte heller räknas bort, fast klå ”R-femmor” är kanske för tufft?BloggAlf
Tre svenskbilar finns anmälda, Stenungsunds Bjarne Rutgerssons röda Ford Escort har sällskap av eslövsåkarna Anders Karlsson och Alf Nilsson, Escort respektive BMW.

*
BloggSTCCMer asfalt och då från STCC som återstartar efter sommaruppehållet och detta på Karlskoga med race på söndag. En trio förare har under sommaren laddat för att ta SM-guldet och bland dom Richard Göransson som är på jakt efter sitt femte STCC-guld. Bakom lurar Pole Star-kamraten Robert Dahlgren som fram till Falkenberg hade ett litet grepp om mästerskapet, men efter en tung helg där är han nu 47 poäng efter. I kölvattnet av de båda Polestar Cyan Racing förarna lurar Johan Kristoffersson med PWR SEAT Dealer Team.
Kval avgörs på lördagen medan är söndagen vikt för de båda raceheaten och allt kan som vanligt följas live i SVT Play.

*
BloggRekordDagens Opel kommer från Linderöds ”starke man” Bengt Fondell som vid ett besök på ett sågverk i Ballingslöv spanade in detta konstverk som bakom den rostbruna lacken är en Opel Rekord från 1962 som dessutom är till salu. Bengt berättar att den ”var risig utvändig men kanonfin invändig” så nu är det bara att vänta på att någon startar en räddningsaktion. På samma plats fanns enligt Bengt även en Caravan och en Kadett som båda var till försäljning. Lite av en dold Opel-skattkammare alltså. Vem blir först?

*
BloggMotorlördagI morgon är det ny Motorlördag i Kristianstadsbladet och då bland annat med en titt in hos Åhus-baserade V8 Thunder Cars teamet Memphis Racing. Motorlistan är så klart även den med.
Trevlig helg.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *