Rally alltmer poppis i tv, DMACK jubilerar, ERC-summering, Mikko+Opel=sant, Berlin -89 och het hjälp…

Trots vad belackarna säger så blir rally som tv-sport allt populärare och detta beror inte enbart på själva sporten som så. En stor del i detta har även den allt mer proffsiga produktionen från främst WRC och ERC med bland annat ”on board cameras” som visar förarnas misstag så gott som direkt i tv-rutan. Följde till exempel upplösningen av ERC-finalen Tour de Corse i går kväll på Eurosport och visst är det häftigt att hänga med på de slingriga asfaltsträckorna halvliggande i tv-soffan…
WRC-promotorn har låtit undersökningsföretaget Repucom kollar årets serie fram till och med Australien, deltävling tio. Det man genast konstaterar är att det blivit ökat intresse, ett stort ökat rättare sagt upp till 35 procent mot fjolåret. Det man pekar på är att årets WRC har setts av 581,84 miljoner tittare och även sändningstiden har ökat runt om i världen. En ökning med sjuttio procent och uppgick till 7275 timmar. Mest har intresset ökat i Central och Sydamerika, över hundrafemtio procent.
Allra flest kollade på premiären BloggOgier kopiaRally Monte Carlo, 86,7 miljoner runtom i världen. Mest sändningstid hade däremot Finland, 880 timmar. Något som innebär att mer än trettio miljoner fler såg Jari-Matti Latvala vinna i år mot när Ogier vann 2013. Siffror som kanske även skulle kunna slinka in på någon alert svensk reklambyrå och ge möjlighet att ”tänka lite utanför boxen”. Kanske någon reklammiljon på en svensk förare i WRC hade varit värt lika mycket som reklamskyltar på betydelselösa landskamper i fotboll, hockey eller handboll. Men så får man väl inte tänka i branschen, vore väl värre än att svära i kyrkan…

*
Michelin eller Pirelli är vad som gäller när det kommer till rallydäck med VM-status och så har det varit nästan så länge jag minns. Tycker därför att det är kul att en liten brittisk tillverkare som DMACK ändå är inne och snusar på detta inpissade revir och till WRC Wales Rally GB gör uppstickaren sin femtionde WRC-start sedan starten 2011. För att fira detta anmäler man Ott Tänak i en WRC-Fiesta trots att han annars hör hemma i teamets WRC2-Fiesta. Extra krydda är att Ott gjorde WRC-debut 2011 i samma team och chockade då bland annat med en tredje snabbaste sträcktid för att slutligen sluta sexa. BloggDMACK
Nu blir inte Ott ensam ”DMACK:are”, totalt tio Fiesta R5-åkare supportas av däckmärket och där Jari Ketomaa är en av två förare som har chans på WRC2-titeln.

*
Faktiskt finns där även svenskintresse i UK men inte till helgen utan den 28-30 november då det är dags för klassiska RAC-Rallyt som startar i Sunderland. Hit är svensktrion Tom Axelsson/ Krister Gull, Per Göransson/ Björn Wessel och Martin Hagman/Jan Hagman anmälda. Trion kompletteras av Hans Sylvan som ska sköta kartläseriet åt en engelsman.

*
En rallycomeback som heter duga gjorde Stéphane Sarrazin som förrahelgen körde Enduranceracing borta i Asien och nu blev det seger i ERC-finalen med arton sekunder tillgodo på erkänt snabbe asfaltåkaren Bryan Bouffier, sämre skalp kunde fransmannen tagit helt klart. Nu hade varken han eller Bouffier med toppstriden i mästerskapet att göra utan här blev det finsk genom Esapekka Lappi. En summering av årets ”Rally-EM” ser ut så här.
ERC champion driver: Esapekka Lappi (FIN)
ERC champion co-driver: Janne Ferm (FIN) 
ERC runner-up driver: Sepp Wiegand (DEU)
ERC runner-up co-driver: Frank Christian (DEU) 
ERC third place driver: Craig Breen (IRL) ERC third place co-driver: Scott Martin (GBR) ERC Production Car Cup champion driver: Vitaliy Pushkar (UKR) 
ERC Production Car Cup champion co-driver: Ivan Mishyn (UKR) ERC Production Car Cup runner-up driver: Martin Hudec (CZE) ERC Production Car Cup runner-up co-driver: Petr Picka (CZE)
 ERC Production Car Cup third place driver: Tibor Érdi Jr (HUN) 
ERC Production Car Cup third place co-driver: Attila Taborszki (HUN) ERC 2WD champion driver: Zoltán Bessenyey (HUN)
 ERC 2WD champion co-driver: Yulianna Nyírfás (HUN)
 ERC 2WD runner-up driver: Stéphane Lefebvre (FRA)
 ERC 2WD runner-up co-driver: Thomas Dubois (FRA)
 ERC 2WD third place driver: Andrea Crugnola (ITA) ERC 2WD third place co-driver: Michele Ferrara (ITA) ERC Junior champion: Stéphane Lefebvre (FRA)
ERC Junior runner-up: Andrea Crugnola (ITA) ERC Junior third place: Jan Černý (CZE) ERC Ladies’ Trophy winner: Ekaterina Stratieva (BGR) ERC Asphalt Master: Esapekka Lappi (FIN) ERC Gravel Master: Kajetan Kajetanowicz (POL)
ERC Ice Master: Robert Kubica (POL)

Lite anmärkningsvärt är att Lappi blev ”asfaltmästare”, polacken Kajetanowicz tog hand om grustiteln medan Kubica blev mästare på is. Säg den som för tio år sedan vågar förutspå en sådan utveckling…

*
Samtidigt med finalen släpptes även nästa års ERC-kalendern, och nej, där är ingen deltävling i Norden. Närmast är deltävling två helgen före Rally Sweden,Rally Liepaja körs i Lettland och den sjätte i serien, auto24 Rally Estland 17-19 juli.
ERC 2015 körs så här.
1: Jännerrallye Österrike 4-6 januari 
2: Rally Liepāja Lettland 6-8 februari 
3: Circuit of Ireland Rally Nordirland 2-4 april 
4: SATA Rallye Açores Portugal 4-6 juni 
5: Geko Ypres Rally Belgien 25-27 juni 
6: auto24 Rally Estland 17-19 juli 
7: Barum Czech Rally Zlín Tjeckien 28-30 augusti 
8: Cyprus Rally Cypern 25-27 september
9: Rally of Greece Grekland 9-11 oktober 
10: Giru di Corsica-Tour de Corse Frankrike 5-7 november

*

Dröjde inte länge förrän betydligt mer pålästa bloggläsare än jag själv informerade att Mikko Hirvonen visst har en bakgrund som Opel-åkare. Först var det Fredrik Erixon från Säffle som visade att Mikko kört bland annat Opel Kadett GSi (bilden). BloggMikkoKnappt hade detta landat förrän Tommy ”Stockholmaren” Andersson, stor Opelvän även om han förnekar detta av ren självbevarelsedrift i sitt dagliga umgänge med ”Volvo-loversen” på jobbet. Tommy visade att Mikko även kört Opel Astra. Hade jag tänkt efter borde jag ha förstått, en sådan trevlig och sympatisk kille som Mikko måste såklart ha en bakgrund som Opelförare…
BloggMikko2Visar en bild från Rally Sweden 2011 då Mikko vann och som är sista gången han fick spruta skumpa på torget i Karlstad. Skriver detta nästan med en klump i halsen efter att precis sett hans avskedsvideo. Filmen finns på You Tube och där han glider runt i ögonstenen en svart/vit Pontiac Catalina Grand Prix från 1960 med sönerna i baksätet. Riktigt bra!

*
I dag för tjugofem år sedan befann jag mig i Berlin, alltså samtidigt som muren föll. Nu vill jag inte på något vis påskina att jag hade någon del i det som skedde, men faktum kvarstår ”Svensson var på plats”. För att skaffa alibi för att ta upp denna historiska händelse i bloggen visar jag två bilder från gränsövergången Checkpoint Charlie runt klockan åtta morgonen därpå.BloggBerlin1 BloggBerlin2 En oändlig rad av den östtyska bilindustrins höjdpunkt, Trabanter på väg in till väst och även en som så klart fick motorstopp precis när gränsen skulle passeras.
En fråga man ständigt ställer sig i synnerhet med årets valresultat för ögonen, är varför det var så få västtyskar som försökte fly in till Öst? Trots allt var det ju där paradiset fanns, åtminstone om man ska tro Jonas Sjöstedt och hans kommunistkompisar…
Kan inte säga som president John F Kennedy gjorde i början av sextiotalet ”Ich bin en berliner”, men jag var på samma ställe den 9 november 1989!

*
I går kunde man läsa i en Malömöutgiven mellanskånsk lokaltidning om en vänlig skäl som stannade för att hjälpa en strandsatt medbilist. Med hjälp av startkablar försökte man få liv i den strandade utan resultat. Istället började det ryka under huven på räddarens bil och när räddningstjänsten kom fram återstod bara rykande rester. Den strandsatte däremot var i samma skick som förut, sånt som händer när man försöker vara snäll.
Nu är detta ju en motorblogg och då undrar du såklart vad det varför sorts bilar? Tja, den som brann upp var en nyare Mini medan den som bara väntar på nytt batteri för att åter gå i tjänst, var en gammal Opel Omega. ”Never fuck” med en Opel, gäller alltid…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *