Racingkrig SBF vers. STCC, Gustav Thorsell kör nya Peugeot 208 i Junior-SM, Millel-debut och älgen valde ”You”…

Precis som jag befarade är det inte full harmoni i relationen STCC och Svenska Bilsportförbundet, enligt Värmlands Folkblad hotar nu racingserien till och med att bryta sig ur förbundet för att köra i egen regi. Till VF säger STCC vd:n Bob Huzell.
– För tillfället arbetar vi med två parallella spår, men vi är beredda att driva mästerskapet utan inblandning från SBF!
Grunden till det hela är domen i Marknadsdomstolen som öppnar upp för ”konkurrerande” företag att arrangera tävlingar. Beslutet har uppenbarligen gett STCC någon sorts ”råg i ryggen” och man ser inga hinder att köra sin serie utan inblandning av KåGe Schildt och SBF. Vad jag kan förstå verkar inte heller SBF:s konkurrent SMA (Svenska Motor Alliansen) som utmanade i domstolen vara aktuell, utan man väljer istället att köra sitt eget race (lite fyndigt, eget race).
Som vanligt i de här sammanhangen så handlar det om pengar, enligt Huzell vill förbundet ha en mille av STCC medan de i sin tur bara är villig att pröjsa hälften. Dessutom ställer Huzell en fråga som jag kan tycka är fullt berättigad.
– Vi är dessutom den enda promotorn som betalar förbundet över huvudet taget för att få arrangera ett SM, det är väldigt konstigt…
STCC har egna avtal med alla banägarna så detta lär inte bli något problem, det som kan bli lite svårare att lösa är funktionärsbiten där de SBF anslutna klubbarna kommer in i bilden. SBF-ordföranden KåGe Schildt väljer att ligga lågt inför fredagens möte där bråket ska ventileras.
– Innan dess kan jag inte säga så mycket, menar Schildt.
Har sagt det förut, beslutet i Marknadsdomstolen som innebär att det numera är lite ”vilda västern” i motorsportleden tror jag inte på något vis kommer att vara positivt för sporten. Jag kan ha fel, men då måste någon överbevisa mig först innan jag medger detta. Detta i sin tur betyder inte att jag tycker att STCC har större skuld än SBF i just den här frågan, den är egentligen bara tragisk för svensk racing…
Över till något betydligt trevligare och då nyheten att där faktiskt kommer en Peugeot 208 R2 till Sverige, precis som jag skrev igår. Fast ändå inte riktigt, för den bil som jag hört ryktas om är ”208:a nummer ett” enligt min ”kunskapare” och ettan väntar vi fortfarande på att få besked om vem som ska köra.
Blott 17-årige Gustaf Thorsell från Uppsala blir den som rattar den nya 208:an i R2 utförande (alltså ”tvåan” enligt mina uppgifter) och detta med sikte på Junior-SM guld 2014. Debuten i nya bilen är planerad redan i år med det stora målet att köra SM-finalen i rally i Uppsala i oktober. Gustafs tidigare rallyerfarenhet kommer från knappt två säsonger i en Suzuki, dessförinnan har det varit karting och Ginetta Cup.
– Det är utan tvekan ett stort steg och det kommer att bli mycket spännande, säger Gustav.
– Rally är något helt nytt mot vad jag kört tidigare och jag utvecklas varje gång jag sitter i rallybilen, konstaterar Gustav.
Bilen är utvecklad av Peugeot Sport i samarbete med bland annat Öhlins som levererat fjädringen till den nya bilen. Enligt Öhlins R&D ingenjör Johan Jarl kommer de svenska rallyvägarna passa den nya bilen väl.
– En väldigt bra allroundbil där en stor styrka är chassit och bilens fina högfartsstabilitet, säger Johan.
– Det ger föraren stort förtroende och de snabba svenska rallyvägarna kommer att passa bilen bra. Peugeot har lagt ner ett ambitiöst utvecklingsarbete tillsammans med oss och det är kul att en av bilarna kommer att tävla i Sverige.
Senaste noteringen på orderblocket hos Peugeot Sport är sjuttiofem beställda R2-bilar, mer än dubbelt så många som man i förväg räknat med att kunna sälja. Kul att två av dessa verkar hamna i Sverige.
Kanske lika roligt, är att få se de första bilderna på nya Opel Adam R2 som visas upp i Geneve. Strajpningen är nästan exakt samma som jag hade på min Opel Manta GT/E 1984, kanske rallyvärldens snyggaste färgkombination, svart/gult/grått. På sin plats med lite historia där Opelförare har fyra EM-titlar och 1982 tog Walther Rörhl hem sin andra VM-titel med en Ascona 400. Nya versionen kommer även att säljas i England med Vauxhallloggan istället för ”blixten genom ringen” men i grunden samma bil.
I helgen gör Kristianstad Kartingklubbs hårdsatsande Noha Milell internationell debut på South Garda-banan i Italien. Totalt sextio förare från arton länder gör upp i klassiska tävlingen Trofeo Andrea Margutti som avgörs för 24:e gången. Morbror och f.d världsmästaren Johnny Mislijevic berättar.
-Det är ett väldigt tufft startfält med många av Europas absoluta topp förare och team. Vilket innebär täta och tuffa race där många förare ligger inom samma tiondelar, minimalt med utrymme för misstag så ledes.
Noahs satsning är på tre år och i helgen är det första steget mot VM-titeln.
– Den här säsongen blir det till att acklimatisera sig, för att sedan börja prestera under 2014 och slåss om medaljerna 2015, menar pappa Niklas.
På onsdag anländer teamet till South Garda för träning och på lördagen genomförs kval, kvalheat och under söndagen körs sedan finalerna.
-Vi kör vårt eget race och hur det än går så åker vi hem med både erfarenhet, viktig information och framförallt rutin.
Årets vinnare av Dakar-rallyt Stephané Peterhansel vill ha ny teamkamrat i Mini:n till nästa år och inte vilken ”lingonplockare” som helst. Fransmannen vill ha Sebastien Loeb i en ”andra-Mini” som sällskap i det tuffa rallyt.
– För rallyt vore det fantastiskt och jag tror att Sebastien skulle bli snabb, riktigt snabb, konstaterar Peterhansel till brittisk media.
På lördag avgörs vem som ska representera Sverige vid den stora Mello-finalen i Malmö. Radio Kristianstad lät i dag en av älgarna på Skånes Djurpark välja sin vinnare på lördag och det blev hässleholmaren Robin Stjernberg. Alltså, när älgen själv får välja då vinner Robin, måste kännas tryggt inför lördagen…

Ett svar på “Racingkrig SBF vers. STCC, Gustav Thorsell kör nya Peugeot 208 i Junior-SM, Millel-debut och älgen valde ”You”…

  1. Väntar bara på att Svenska Opel eller vad de heter skall starta en Adam-cup i Sverige. Skulle tom kunna få bli med R1-versionen. Ju billigare desto större intresse. Det gäller dock att vara först. Hoppas de inser det, nu när möjligheterna öppnar sig…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *