Nya WRC-Hyundaien visad i Geneve, Wilke förklarar sitt ”tänk” i Lille Mats och luftburen Polo på E22:an.
Just nu pågår den stora bilmässan i Geneve och på plats finns självklart Hyundai som även passar på att visa upp nya WRC-versionen av i20:n. Häromdagen var där en bloggläsare som var lite orolig att hela projektet somnat in, men så är det ingalunda. Andra halvan av året räknar bossen Michel Nandan att kunna börja testa bilen. Redan nu är där dock stor förändringar på utsidan mot bilderna på första versionen.
– Den senaste versionen har fokus på aerodynamiken och att förbättra kylsystemet, berättar Nandan på mässan.
– Ny bakvinge och frontspoiler ger bilen en ny exteriör men även på undersidan har förbättringar gjorts. Nu växlar vi upp för ett mer utvecklat testprogram senare i år.
Han medger även för autosport.com att bygga upp den helt nya tävlingsorganisationen i tyska Alzenau varit en utmaning. Med tanke på WRC-Polons succé trots att man är ny i VM skulle man kunna misstänka att Hyundai tänker att samma sak ska hända med i20:n. Men Nandan ligger lågt och varnar för att ha allt för höga förväntningar på den nya WRC-utmanaren.
– Vi är fortfarande i inledningen av vårt spännande WRC-program så utvecklingskurvan för både bilen och teamet är brant!
Hur som helst kul att nya märke är på väg in i VM, nu väntar jag bara på att Opel tar upp stafettpinnen. Plus att Hyundai släpper vem som ska vara med och utveckla den nya bilen. Att hoppas på en svensk där är väl ungefär som att tro att ”Loket-surrogatet” på söndag drar min lott till Färgfemman och miljonen…
En ny aldrig ”racead” Peugeot 208 R2 säljer Dr. Eneo Giathi ( nog ingen sådan doktor som häckar på vårdcentralen precis…) för priset 60 000 pund, ungefär lika mycket i svenska kronor. Bilen är med asfaltsättning och ”ready to race”, kan det tänkas att den hamnar i Sverige? Har hört ett rykte att en annan 208 ska vara på väg hit men inte lyckats få det bekräftat, spännande!
CG Wilke, boss för Lille Mats Rallysprint hörde av sig med anledning av en undran bland gårdagens kommentarer. Den ”undrande” var lite sur över att DM-åkarna i de motorsvagare klasserna i praktiken bara fick möjlighet att köra på lördagen efter som enbart de femtio snabbaste totalt får åka även dagen efter. Dessutom får ”de slöa” bara köra sträckan två gånger mot tidigare år då man fått åka tre. Dessutom till samma avgift som tidigare och Wilke svarar så här på ”kritiken”.
” Du ( Motorbloggaren menar CG) skrev att ”du vet inte hur Wilke tänker” och Erik tycker att jag inte tänker på ”bredden”!
Jag tänkte så här inför Jubileumstävlingen i år:
Eftersom det är jubileumsår (50 år) så skall det vara något speciellt – alltså 2 dagar (samma gjorde jag 2003). I fjol kunde inte alla tas med (160 anmälda – vi kunde bara ta med 130 p.g.a. tidsschemat)
I år skall ALLA få köra. Men vi måste ju bygga upp allt på fredag kväll och lördag förmiddag som vi annars har hela lördagen på oss att göra.
Därför kan vi inte starta förrän efter lunch. För att då få med alla så kan vi bara köra 2 SS. Det är ändå 1,6 mil SS.
Så tänkte jag om lördagen.
DM eller inte DM?
Nä, jag behöver inte DM för tävlingen, MEN de tävlande vill att den skall ingå där. (Vad jag hört). Gäller kanske inte alla…
Men varför kan den inte få ingå? Jag vill gärna att den får ingå.
CG Wilke”
Svårt att säga att CG tänker fel men det stärker bara min åsikt att tävlingen skulle stå utanför RS-DM. Då kunde klubben haft vilket upplägg som helst.
Det är inte heller svårt för mig att förstå att främst VOC och Grupp E-gänget är lite sura. I fjol var snabbaste VOC:are 56:a totalt och hade därmed inte fått vara med på söndagens ”shot out”.
Ingen hemlighet att Trafikverkets nya motorväg mellan Hörby och Linderöd fått lite fiaskostämpel över sig. Beläggningen påminner om den som fanns på det östtyska vägnätet före Berlinmurens fal. Detta är kanske inte vad man som bilist förväntat sig i Sverige 2013?
Värst är bron vid ”Hörby Norra” som nu satt sig så rejält att man tvingats sänka hastigheten till 50km/t över bron. För en gångs skull är jag överens med myndigheten, femtio kiilometer är precis lagom över detta ” mini-Colins Crest”.
I morse på väg till jobbet bromsade jag lydigt in när jag närmade mig ”Colins” men i backspegeln såg jag en gråmetallic VW Polo som inte alls hade samma tanke. I gått och väl hundra kilometer blev jag omkörd av kvinnan bakom ratten i åldern 40 plus. Vet inte om Capito och ingenjörerna på VW Motorsport har något med fjädringen att göra även på en vanlig Polo, men bilen klarade luftfärden förvånansvärt bra. Landningen blev dock ganska högljud och vad jag förstod på tempot efter bron förstod nog kvinnan som körde inte riktigt vad som hänt. Hon tuffade på mot Linderöd i max åttio och med knogar som vitnat kring ratten. Hade nog varit bättre både för henne och Polon om hon lytt myndighetens uppmaning…
Jag körde den sträckan häromveckan med ett bra lass bakom bilen…har nog inte studsat så mycket på Stänkelösa ens
Hej
Då är inte Stänkelösa värsta vägen i Skåne längre…
MVh
Tommy
Nä vägen är katastrof.
Kan bara vänta mig 30 snart.
Smäller rätt bra i bilen även i 50.
Hej.
Egentligen en våt dröm hos Trafikverket, tänk en motorväg med 30km/t som högsta hastighet…
MVH
Tommy
Ska nog inte skriva här vad Herr Tingvall hade gjort då.
Forstår att Wilke vill göra något speciellt och det är jo bra med tävlinger som står ut i mängden, det behöver sporten. Det jag är mot är att vi sänker antal SS km. Personligt tycker jag redan dom flesta tävlinger liggar lågt, 1,6 mil SS är inte mycket. före året hade vi en tävling under 1 mil. Som jag skrev sist, så är det inte bara dom tävlande jag tänker på, de kan jo lämna bilen i garagen om dom vil. men tycker vi missbrukar alla funktionärer, de är hjärtat i vår sport och i år har vi 14 RS tävlinger som jag tycker hade varit bättre att reducere till 7 och ha dubbelt så många SS km per tävling. (vet att det kanske inte är praktisk möjligt), men vad händer den dag att funktonärer tröttnar på att vara på plats för att vi ska köra i 14 min.
Hej Erik.
Mycket kloka ord, kunde inte sagt det bättre själv. Förstår inte hur RS-arrangörerna fått för sig att de tävlande önskar så många DM-tävlingar? Ingen jag har frågat har tyckt att detta är bra. Kontentan av deras svar tolkar jag som ”hellre färre och bättre tävlingar”…
MVH
Tommy