VW satsar på nytt WRC-team, Fiestacup i ERC, tv + Rally-SM= succe och Sebastian SM-vinnare i rally 2025…

Mitt i natten om jag tänker rätt vill säga, drar deltävling tre i WRC igång med Rally Guanojuato Mexico och med det lilla käcka startfältet på totalt tjugosju bilar. Kan vara något att tänka på för ”dögrävarna” som hoppades(?) att Rally Sweden skulle åka ur VM-kalendern med sitt ändå betydligt större antal startande. Nu blev det inte så och det är bara att konstatera att tiden när Rally-VM drog startfält på både hundra och tvåhundra bilar är förbi och kommer aldrig tillbaka.
Toppåkarna är så klart på plats i Leon och detta fordrar förstås då ett ”experttips” här på bloggen. Kör detta helt utan skyddsnät och HANs.
1. Mads Östberg Ford
2. Miko Hirvonen Citroe´n
3. Jari-Matti Latvala VW
4. Sebastien Ogier VW
5. Evgeny Novikov Ford
Norrmanen visade i Värmland sin kapacitet och årets första seger väntar runt hörnet och det hörnet tror jag finns i Leon. Miko Hirvonen är optimist efter Portugaltesterna och det räcker för att ge honom säsongens första pallplats. Ogier får problem ( bara en magkänsla, det kan inte gå som ett urverk var gång…) och detta bäddar för Latvala som väljer samma taktik som i Rally Sweden ”safety first”.
Igår kom VW Motorsport med anmälan till FIA om att registrera ett B-team i WRC, med namnet Volkswagen Motorsport ll och med Andreas Mikkelsen som förare. Nästa deltävling i WRC är i Portugal och där kommer nya teamet att göra premiär. Med detta upplägget kan Mikkelsen ta poäng både i Förare och Märkes-VM plus att VW får mer testtid för Polon vilket lär gynna norrmannen. I annat fall hade han fått dela testtid med Ogier och Latvala och då hade nog 23-åringen fått minst tid av de tre för test tippar jag…
Nu släpper Ford nyheten att man storsatsar på en märkescup i samband med ERC (Rally-EM) och då med den ”billiga” R2-Fiestan. Fyra tävlingar i (på?) Korsika, Belgien, Tjeckien och Polen kommer att ingå i cupen. Vinnare får sedan chansen att köra en Fiesta S2000 i Rallye San Remo i oktober.
En liten hake är att bara fem förare kommer att kunna åka cupen döpt till Ford Fiesta Sport Throhy och detta för en kostnad av 70 000 pund/bil. M-Sport står bakom det hela, medan bilarna sköts av filialen i polska Krakow. I Krakow, varför hamnar inte sådant i Kristianstad?
Att kalla TV-sändningarna från Rally-SM och Sprint-SM för annat än succé vore totalt fel. Sprinten i Falun sågs i efterhand av 325 000 tittare vilket självklart är glada siffror.
– Det är ju jätteroligt att så många följer Rally-SM och att vårt budskap når en allt större publik. Vi har ju fortfarande mycket att jobba med men vi är helt klart på rätt väg, säger Olof Kånge, SM-koordinator.
Även i Österund Winter Rally är det fina siffror för t.ex ”rallyradion” med styvt sjuttontusen som följde tävlingen via webbradion. Från Sandviken kan TV4 Sport redovisa runt hundratusen tittare vilket självklart även detta är en strålande siffra. Nu måste man bara få ut budskapet till tänkbara sponsorer vilket inte är det lättaste.
Funderar en del på detta och undrar om inte SBF och distrikten borde starta en ”Sponsorskola”? För detta är inte världens enklaste sak och här kunde t.ex Ramona Karlsson och Janne ”Flash” Nilsson engagerats som förebilder. Vad man än säger om de här två, så tala för sin sak på ett smart, trevligt och framförallt proffsigt sätt kan dom…
Blir därför extra glad när jag får ett mejl från 16-årige Sebastian Bourghardt utanför Borås som trots sina unga år verkligen fattat hur viktigt det är med sponsorer. Sebastian som kör Folkrace när en dröm att bli rallyförare och har gjort ett proffsigt ” säljhäfte” för att locka till sig sponsorer för att förverkliga drömmen. Ur häftet har jag plockat följande, ”Min långsiktiga ambition är att bli en rallyförare av absolut topp klass. Jag har satt som mål att till 2020 köra en full säsong i Rally SM. Något som är mycket kostsamt både när det gäller ekonomi och tid. Men jag är fullt medveten om detta och är beredd att satsa helhjärtat på detta. Till 2025 är mitt mål att vara Svensk Mästare i Rally, vilket kommer bli en riktigt tuff utmaning. Och efter det är mitt sikte satt på att ta mig ut i världen…
För att nå mina mål krävs det att jag jobbar stenhårt och målinriktat, men också stort stöd av team och sponsorer. Jag ser alla mina mål och ambitioner som högst realistiska och jag kommer att ge allt för att nå dem…”.
Längre in i häftet står, ”Jag använder mig också av medier som Instagram, Twitter och jag har en egen sida på Facebook och jag har över 100 personer som följer mig och gillar mina uppdateringar. Min hemsida har strax över 1200 unika besökare i månaden. Jag tror starkt på att exponering på nätet är framtiden och satsar hårt på detta.
Till 2013 kommer jag att försöka göra video sammandrag från alla tävlingar som kan ses på min hemsida efteråt och om tekniker tillåter så kommer jag även att satsa på Live-TV sändningar på nätet från tävlingarna. Allt detta gör jag för att marknadsföra mig själv, mina sponsorer och min sport”.
Detta är alltså en 16-årig folkraceåakre som står för detta och hade hälften av de om åker Rally-SM haft samma ambitioner i sitt umgänge med media/sponsorer hade det sett helt annorlunda ut i de svenska dagstidningarna. Kvällspressen är tyvärr redan körd (väntar fortfarande på svar från Kvällspostens Martin Kroon) deras inställning till motorsport är så cementerat negativ att jag faktiskt inte vet hur den ska kunna förändras. Men lokaltidningarna de flesta i allafall, är fortfarande formbara bara dom får rätt input och det är jag säker på att Sebastian ger Borås Tidning t.ex.
Sebastian avslutar informationen med ” Kom igen, tillsammans tar vi ett steg mot världseliten!!” och sedan nästan med ett livsmotto ”Racing is life, anything that happends before or after is just wating”. Blir nästan tårögd och önskar verkligen Sebastian lycka till och ni som är i position att kunna släppa en eller annan krona till denne ambitiösa kille, gör det. Ni hittar honom på www.sbmotorsport.inc.se

4 svar på “VW satsar på nytt WRC-team, Fiestacup i ERC, tv + Rally-SM= succe och Sebastian SM-vinnare i rally 2025…

  1. Gillar din ide med sponsorskola…. jag tycker att forbundet måste jobba mer med att utbilda inom sponsor aktivitet, men också hur man lagligt kan driva rally som ett företag. båda dessa delar skulle få fler pengar till sporten och bidra kraftigt till utvecklingen som jo är en av forbundets uppgifter.

    1. Hej.
      Inte klokt vad vi är överens Erik! Tänk om en dansk och en svensk hade fått bestämma i fler frågor, så bra det skulle bli…
      MVH
      Tommy

      1. En heldag där man om förmiddagen pratar om sponsor och har med båda någon som har haft bra framgång, vår svenske rally profiler, men samtidig också ha med ett par av de företag som är sponsor och låta dom förklara vad som gjorde att dom var med. efter lunch tar man in ett par stycker som driver rally som företag och en expert på skat, regler osv.
        Då har vi en riktig bra dag som ska ligga någonstans under sommaren så man kan komma igång och prata med företag i august. innan dom spicker deras budget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *