R5-bilar bjuder på getingbo i WRC, Tänak ”Årets Sportsman”, Mäkinen vill korta ner WRC och kommunbeslut hotar Hästved FRC.
I den ännu icke officiellt godkända anmälningslistan för WRC-premiären Rally Monte Carlo är det bara fransmannen Bryan Bouffiers start för M-Sport som är det enda som möjligtvis kan kallas lite överraskning i det elva bilar stora WRC-fältet.
Istället är det i WRC2 som vi svenskar även i år har stort intresse, dels med en guldförsvarande Pontus Tidemand och dels om det blir någon start för honom med Volkswagens nya R5-Polo. I Monte är det dock bara fem förare anmälda för poäng i WRC2-klassen och där R5-Fiesta är den dominerande bilen. Trion Teemu Sunninen, Eric Camilli och Kevin Abbring kör alla Fiesta med förhoppning att ta många viktiga poäng. Lite oväntat att just Abbring sätter sig i en Fiesta då han under 2017 varit knuten till den belgiska Peugeot-importören och kört deras R5-bil. Dessförinnan var det som testförare hus Hyundai holländaren var mest känd och gjorde då även enstaka WRC starter som till exempel 2015 i Rally Sweden (bilden) och Finland.
Men det är utanför poängplockarna i klassen som trion kan räkna med tuffast motstånd och även då från en trio som alla kör Skoda. Jan Kopecky, Kalle Rovanperä och Ole Christian Veiby kan alla mycket väl kämpa om seger även om det blir noll VM-poäng för detta. Fast att begära toppstrid av unge Rovanperä i sin första Monte-start är nog ändå att begära lite för mycket.
Då är det nog större chans att asfaltspecialisten med både racing och WRC-bakgrund, Stephane Sarrazin lyckas få till det i första starten med Hyundais nya R5-i20. För Sarrazin är det ändå inte i första hand placeringen som är viktig, istället mer att känna på bilen som framöver ska köras av Jari Huttunen i WRC2 och då under Hyundais fabriksflagg.
*
Är väl synd att kalla WRC3 för succé då det ända sedan klassen infördes endast varit de närmast sörjande som brytt sig. De framhjulsdrivna bilarna där Citroën dominerar lockar sällan mer än ett par tre bilar i samband med WRC-tävlingarna. Hur det blir i Rally Sweden är ännu för tidigt att sia om men det verkar det åtminstone bli en bil i WRC3-klassen, ukrainaren Yuriy Protasov. Han är redan bekant med Rally Sweden då han tidigare kört här men då med Fiesta R5 men nu tar han klivet ner till Citroën DS3 R3. Med tanke på tidigare utseende på hans bilar är det nog ganska säkert att det blir grönt som dominerar…
*
Nyblivne Toyota-föraren Ott Tänak utsågs i går till Estlands ”Sportsman of the year” vid deras motsvarighet till Idrottsgalan. Undrar vad som skulle behövas för att en svensk motorsportutövare där skulle få samma hedersbetygelse? Vinna WRC och kanske samtidigt vara dominerande i Formel 1 samt lite vid sidan om även bli världsmästare i rallycross. Då möjligtvis hade en motorsportare jämställts med att till exempel vinna någon av simningens otaliga mästerskap. Inne eller ute, kort eller lång bana, på rygg eller mage oavsett vilket så är det många möjligheter…
*
Har ingen koll på om Tommi Mäkinen och FIA:s rallydirector Jarmo Mahonen firat ”finsk jul” ihop och då under glöggens inflytande spånat lite om WRC:s framtid. Men jag misstänker att det är så efter Mäkinens uttalande i Ilto Sannomat (tänk bara att en av Finlands största tidningar skriver om rally precis som om det var fotboll eller ishockey). Här luftar Toyota Gazoo-basen sina tankar som rimmar väl med Mahonens ”sprint-tänk”.
Till exempel menar Mäkinen att WRC i framtiden ska avgöras på bara två dagar och med sträckor max 30 kilometer långa. Vidare menar han att rally inte längre ska vara någon uthållighetssport. Han är också mån om att teamen ska ha möjlighet till ”major rebuild every 2 events”.
Svaren från rallyfans och rallykrönikörer har inte låtit vänta på sig och på Twitter får han mothugg. Om man kokar ner mothuggen så kan dom sammanfattas enkelt, den sporten som Mäkinen/Mahonen söker finns redan och kallas rallycross…
*
Då har första namnet trillat in till SM-premiären Rally Vännäs och det blev smålänningen Viktor Karlsson som var först att anmäla sig. Viktor med kartläsare Jonas Magner kör för Vimmerby MS och i Junior-SM Otrimmat med en Ford Fiesta R2. Kan vi hoppas att detta är lite proppen ur och att det blir ett välfyllt startfält 2-3 februari…
*
I fjor erbjöds Hästveda Folkraceklubb att få 3 500 ton asfaltkross av Skanska till sin anläggning Harabacken. Något som klubben tacksamt tog emot och använde dels till att förbättra banan och dels att hårdbelägga depån. Tråkigt nog missade klubben att söka tillstånd för detta vilket inte gillades av Miljönämnden i Hässleholms Kommun. Nämnden anmälde klubben till Mark och miljödomstolen som nu fattat beslut att asfalten ska rivas upp och forslas bort. Ett beslut som klubben föga överraskande överklagat. Om deras överklagan avslås blir det extremt kostsamt för Hästveda Folkraceklubb och klubben räknar på en summa kring halvmiljonen för att bryta upp och forsla bort den nylagda asfalten.
Att samma typ av asfalt använts på liknande sätt i andra kommuner väcker ingen förståelse i Hässleholm. Nu kan kommunen istället driva den annars så miljöprisade klubben till avveckling då man redan förklarat att pengarna som krävs för att efterleva beslutet, inte finns i klubbkassan. Snyggt jobbat Hässleholms Kommun kan jag tycka…
*
Till sist ett litet tips, fryser du om öronen så skriv lite om Volvo 240 Appendix K då blir dom garanterat varma. Jag vet detta av egen erfarenhet…