Bouffier kör för M-Sport, Smeets berömmer M-Sport i WRC, Kenth irriterad 240-fantast och Dalahästgodis i USA.

Även om den officiella anmälningslistan för WRC Rallye Monte Carlo inte offentliggjorts så har jag ändå snusat upp en lista som är mer eller mindre officiell. #1 har som förväntat M-Sports världsmästare Sebastien Ogier och #2 är vikt för det nya Ford-teamets andre förare Elfyn Evans. #3 tillhör också M-Sport men här står än så länge ”TBA”, men franska källor har idag avslöjat att det blev precis som jag misstänkte, Bryan Bouffier som blir officiell M-Sport/Ford representant.
Känns onekligen som ett klokt drag av Malcolm Wilson att anlita den snart 40 årige Monte Carlo-vinnaren 2011. Visserligen då inte ingående i VM utan i förlagan till dagens ERC, nämligen IRC. Men att Bouffier är snabb på asfalt är oomtvistat, tre år i rad vann han polska mästerskapet och har även vunnit det franska asfaltmästerskapet. Då är frågan om detta räcker för att ”The Wilson boys” ska få den flygande start på säsongen som man önskar. Jag blir inte förvånad om det blir precis så, men vill samtidigt varna för Citroën. Jag menar att Mattons gäng jobbar hårt och någon gång måste även dom ha turen på sin sida…

*
Om någon inbillat sig att Volkswagen Motorsport director Sven Smeets gjorde vågen när koncernledningen meddelade att WRC-satsningen skulle avvecklas då trodde man helt fel. Smeets var så klart helt i klorna på VW-höjdarna och kunde inte mer än verkställa order. I en intervju i Motorsport News står detta tämligen klart där Smeets öser beröm över Malcolm Wilson och M-Sport som han menar mer eller mindre själva räddat hela WRC när andra övergav serien. Han menar att det Wilson åstadkommit i år, är helt fantastiskt och belöningen för att man stannade kvar när andra valde bort.
Malcolm höll mästerskapet vid liv när det bara var fyra fabriksbilar och där Citroën var enda utmanaren, förklarar Smeets och lägger till.
Jag är riktigt djupt och ärligt glad för hans och M-Sports del!
Att det var VW:s gamle stjärna som lyckades ta en femte VM-titel gjorde att Smeets kände sig lite delaktig i guldet men slår än en gång fast.
Det som Seb och Malcolm gjort var helt fantastiskt!

*
Fick återkoppling från Kenth Östlund med anledning av att jag menade att det inte skulle funka med en Volvo 240 på en affisch för ett anrikt rally som Rallye Monte Carlo Historique. Då menade jag att en Ford Zephyr passade mycket bättre. Dessutom står jag fast vid att ”resultathysterin” i klassisk bilsport har tagit allt för dominerande former, långt i från ursprungstanken. Denna handlade om att återspegla rally eller racinghistorien och där ledstjärnan var att visa hur det tävlades under olika epoker. Här har racingen lyckats mycket bättre än rallysidan där ”kulturbevarandet” i stort sett utraderats, istället gäller det att satsa på en vinnarbil. Kenth håller inte med och skriver, ”Jag ville bara skriva några rader angående det du skrev om tävlingshetsen i klassiska och historiska bilar samt den avoga inställning till Volvo 240 som du tyvärr delar med Historiska Utskottet. Låter vi bara dessa herrar i HU fortsätta med vad dom anser gagna rallysporten så lär nog ändå dom flesta som tävlar med 240 ge upp, för vi lär ju inte få uppleva något drev mot SAAB åkare, diskussioner om vad fanns och inte fanns på Ford Escort och så vidare. Så länge det även i Klassiska tävlingar går ut på att åka X antal kilometer på kortast tid och dom flesta som utövar sporten inte har ekonomi att genom ett samtal beställa sin 1,3 miljoners Escort så är väl 240 ett bra alternativ för en femtedel av pengarna , så enkelt är det”.
Åsikten om Historiska Utskottet får Kenth stå för, men jag köper inte resonemanget att det är ”att åka X antal kilometer på kortast tid” som styr bilvalen i klassiskt rally. Istället menar jag att att åka X antal kilometer med tidstypiska bilar borde vara det som stod i främsta rummet. Men Kenth har en point i att en Volvo 240 Appendix K är billigaste vinnarbilen (men visst är en Amazon som denna i händerna på Thomas Theorin mer ”klassisk”?), detta är odiskutabelt. Men måste alla tvunget vinna, kan man inte köra rally för att det är kul istället? Sedan tycker jag dessutom att det är synd att det är snudd på exakt samma bilar i Grupp H-klassen som det är i Appendix K

*
På tal om Grupp H så borde jag läst anmälningslistan till Romjulsrally på fredag bättre för jag missade ju ett verkligt hett namn, rallycrossåkaren Thomas Bryntesson som här gör rallydebut. Bryntesson kör för NMK Trøgstad och vid sin sida i den mest äkta svenska rallybilen som finns, Volvo 240 sitter välkände Kim Sevius. Blir det klasseger direkt?

*

Fick en liten julhälsning från Björn, min utkik i Kalifornien. Han skriver ” Var på Pick your part i Wilmington i onsdags morse. Nu förtiden är där mest 80-  90- och 2000-talsbilar. Men nu var det annorlunda 3 GM-bilar och en Ford, alla mer än 50 år gamla. Svenskt gele-godis är tydligen populärt här, både fiskar och dalahästar finns.
God Jul/Björn”.

Vet inte ens om det finns ”Dala Horse-godis” här hemma?

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *