Mäkinen vill hyra ut Yaris WRC, skånskt i Rally Sweden, Öppen klass i Torsby och klockren historieanalys från 1985!
Det stormade rejält efter Tommi Mäkinens uttalande om att både korta ner WRC-tävlingarna till två dagar och även korta sträckorna. Har faktiskt inte sett en enda kommentar som stöttat denna vision om rally på högsta nivå. Då är det nog lättare att få lite ”gilla-tryck” för Mäkinen när han i samma artikel konstaterade att det under andra halvan av 2018 kommer att dyka upp privatteam med Yaris WRC. Toyota Gazoo Racing kommer att hyra ut årets bilar till utvalda och redan nu lär det enligt Mäkinen finns flera som är intresserade.
*
Spekuleras lite om att Skoda skulle ta upp Volkswagens fallna mantel med WRC-tävlande och bygga en Fabia WRC. Om detta någon gång blir verklighet så kan WRC-versionen kanske se ut så här och upphovsmannen visar också vem som kör, Kalle Rovanperä.
*
Idag fylldes anmälningslistan till Rally Sweden på med två nya namn varav en besättning kan köra med röd/gula flaggor på sidorutorna. SMK Hörbys Sune Larsson har nu fått sin egen Mitsubishi Mirage R5 efter att under halva detta året kört Wengs ”låne-bil”. Nu tar rörmokaren från Stehag nyförvärvet och sätter som vanligt Håkan Oddshammar i högerstolen för att köra den nationella delen.
Även i WRC2 fylldes det på i dag och detta genom hårdsatsande Johan Holmberg och Christoffer Bäck i Mads Østbergs f.d R5-Fiesta.
*
Med runt sju veckor kvar till Rally Sweden, start på Färjestad torsdagen den 15 februari ser vädret onekligen lovande ut. Kollade på yr.no och kunde se mer snö i Torsbytrakten under kommande tiodygns period och på tisdag smäller det till med 13 minusgrader. Har sett flera bilder från olika sträckor och alla försedda med mycket snö och hyggligt höga snövallar vilket också snödjupskartan visar.
Med mitt perspektiv sedan första ”Svenska” 1975 har alltid vädret varit något som satt sin prägel på vårt VM-rally. De första åren var det aldrig frågan om det skulle finnas snö och kyla i Värmland, frågan var istället hur djupt snötäcke som fanns och hur dj-la kallt det skulle bli. Har faktiskt inget minne av att det någonsin fanns oro för vädret fram till 1982 då det var första året med enstaka plusgrader och grus uppblandat med snömodd på sträckorna. Då vann Stig Blomquist med en privatanmäld Audi quattro och när han upprepade segern två år senare även då med Audi quattro, var det också lite grusigt i spåren. Inramningen båda åren var dock vinterlik med snövallar längs sträckorna.
1987 var det riktig vinter vilket Erik ”Eken” Johansson (bilden) fick erfara när han åkte av med sin Audi Coupé. Klart är att en sådan Audi är väldigt tung att bärga ur snövallens grepp.
Första väderbakslaget kom 1990 då tävlingen ställdes in och man körde enbart en kort sprintsträcka (kanske något Mäkinen och Mahonen gillat?) ute på numera nedlagda I 2 strax utanför Karlstad centrum.
Sedan har vädret varit ganska lugnt, oftast med riktiga vintervägar även om det funnits år där gruset kommit fram tidigt. Ibland har det ändå varit bra med snö vid sidan av vägen vilket gett en snygg inramning.
I år (höll på att skriva ifjor) blev det riktigt bra vinter även om den kom precis före rallystarten och nu gäller det att hålla tummarna att det blir så även i februari. 2018 ligger Rally Sweden en vecka senare än normalt och låt oss bara hoppas att Glenn Olsson & Co prickat in vinterväder lika bra nu som senast…
*
Passar bra att gå direkt till Finnskogsvalsen som körs i samma område som Rally Sweden och med Torsby som centralort den 13 januari. MK Ratten och tävlingsledare Sven Täppers bjuder på åtta mil specialsträcka, uppdelat på fem sträckor där två körs i mörker.
Nu har man även gjort klart med en ”öppen klass” i Finnskogsvalsen. Men till skillnad från Rally Blekinge som så föredömligt hade detta i höstas, vänder man sig inte till ”motionärer” utan mer till elitåkare som vill göra egna noter. Vore kanske på sin plats framöver att kalla klasser med så olika förutsättningar något annat än ”Öppen klass” för att undvika missförstånd. Detta då jag tvivlar på att en elitåkare med vass 4WD-bil och egna noter vill riskera att få en motionerande Grupp E-förare framför sig. Därför låt ”Öppen klass” vara till för dom som nu MK Ratten vill locka och låt rallyåkare utan vinnarambition framöver köra i ”Motionsklassen”.
Sven Täppers förklarar varför man kör en öppen klass.
– Det finns många åkare som efterfrågar recce och möjlighet att få träna egen notskrivning i dagsläget. Detta är ett sätt att till godo se deras önskningar.
Den öppna klassen kör utom tävlan, men är en bra möjlighet för genomkörning innan exempelvis Rally Sweden som körs i området under februari. Täppers lovar även en klassisk tävling med nya sträckor men som tidigare använts i Rally Sweden.
– Det kommer bli lite som ”Rally förr”, säger Sven Täppers.
– Ingen nattkörning då mörkret kommer relativt tidigt i januari men alla förare i startfältet kommer få känna på mörkerkörning, något vi inte är alltför vana med i dagens rallyskog vilket blir en utmaning för förare och kartläsare!
Med en vecka kvar anmälningstiden är där nu knappt 60 anmälda bland dessa Hässleholms Toyota-åkare Johan Green och Kevin Athley.
*
Onekligen bra fart på Facebook i den tråden där det diskuteras Appendix K och då i synnerhet Volvo 240. Eftersom mina öron fortfarande känns ljumna behöver dom inte mer värme, men fick idag fick jag ändå en kul grej från Göran Sprinchorn (han håller faktiskt hur konstigt det än låter, med mig i mina åsikter) och han bifogar ett klipp daterat över 30 år tillbaka. Även om det egentligen handlar om racing så är det klart överförbart även till rallyskogen, saxar ur klippet, ” Historisk racing har en alldeles egen särart. Den är inte ett alternativ till ”riktig” racing. Ett race har egentligen bara en enda funktion, att producera en vinnare. En historisk tävlingsbil får inte bara bli ett verktyg för att uppnå detta enda mål. Bilen måste upplevas med alla sinnen, med sina brister och sina förtjänster. Då ger den både utövaren och betraktaren glädje och det är väl detta det handlar om. Vid jämvikt mellan tävlingsmoment och känslan för en historiskt riktig bil blir vi alla vinnare, även de som aldrig kommer först över mållinjen.” Redan 1985 skrev Lars-Göran Widenborg och Jan Nilsson dessa rader men lika aktuella då som nu.
Trevlig helg