Prodrive bygger ”WRC-Golf”, Solberg skippar lucia i Värmland och geting orsakade VOC-krasch!

Helt i skymundan har engelska Prodrive jobbat fram en helt ny Golf rallybil med klart WRC-stuk. Dock betonar Prodrive, är detta ingen bil som är ämnad för WRC utan riktar sig till andra serier. I förra veckan kördes en sista check och i dag började man hårdtesta i Wales.
Testförare är Terry Kaby och det verkar också bli han som sitter bakom ratten när bilen för första gången ska tävla i nästa månad.
– Ett spännande projekt för oss, något som vi jobbat med i snart ett halvt år, berättar ”motorsport basen” hos Prodrive John Gaw för autosport.com.
Helt klart är det ingen WRC-bil med sin två-litersmotor, men resten av Golfen är byggd helt och hållet i samma anda som en WRC-bil!
– Både växellåda och fjädring följer helt FIA:s regler och även utsidan är exakt lik en bil som tävlar i dagens WRC.
Jost Capito och VW Motorsport känner till ”sidoprojektet” men har inte på något sätt deltagit i den engelska ”rally-folkan”. Allt har skötts av Prodrive i Banburry.
Gaw är imponerad av sina ingenjörer som fått fram en bil så här snabbt att man redan nu kan börja köra grustester.
Härligt att få se bilen körklar och måste skryta och säga att Prodrive gjort ett fantastiskt jobb.
Även om Golfen byggts för rally menar Gaw att det inte alls är omöjligt att även bygga en rallycross-version.
Helt klart möjligt och det skulle bara behövas lite små ändringar för detta…
Känns egentligen ganska naturligt att det även kommer en ”Rally-Golf” med 4WD. En bil som kan bli intressant för lokala marknader som har återförsäljare med rallyintresse. Detta då möjligheten att köpa en begagnad WRC-Polo i princip är noll. Inga bilar med ”Till salu lär stå och skrota hos VW Motorsport.

*
Senast Petter Solberg deltog i Race of Champions var 2007, men nu kände arrangören( tro f-n det), BloggPetter1att det var dags igen. Dubble världsmästaren åker därför till Barbados och tvingas därför skippa luciafirandet hemma i Värmland, tävlingen körs den 13-14 december.
Att Solberg är stolt över sitt rallycross-guld sticker han inte under stol med.
Att köra en sex-mila sträcka i WRC är inga större problem, men fyra varv i rallycross med andra galna förare surrande runt dig, är som att få en hjärtattack!
Jag hoppas den här erfarenheten hjälper mig på Barbados…
Övriga förare som är klara är bland annat F1-åkaren Romain Grosjean som vann tävlingen 2012 och V8 Super Car-vinnaren Jamie Whincup. Indy 500-segraren Ryan Hunter-Reay kör också och samma sak med danske Le Mans-vinnaren Tom Kristensen.

*
Upp och ner i Formel 1. Samtidigt som FIA-basen Jean Todt rapporterar att Michael Schumachers kondition förbättrats avsevärt, svävar Jules Bianchi fortfarande mellan liv och död om man får tro alla rapporter efter olyckan på Suzuka-banan. Tillståndet för den 25-årige Marussia-föraren betecknas som ”kritiskt men stabilt” efter att han kraschat in i en hjullastare i färd med att bärga en annan bil körd av Sutil. En talesman för arrangören menar också att det inte var en arrangörsmiss som orsakade olyckan.
Funktionärerna viftade med ”dubbel gulflagg” efter Sutils krasch vilket betyder att övriga förare ska sakta ner till en fart som innebär att de kan stanna bilen tvärt, menade man.
Just i det ögonblicket fick Bianchi vattenplaning och kanade hjälplös rakt in i traktorn.
Många är också kritiska att man inte tog hänsyn till regnovädret som drabbade Suzuka, antingen ställt in eller kört loppet tidigare på dagen då vädret var något bättre. Banchefen Masamichi Miayazaki och talesperson för Suzuka avvisar dock detta.
– Det regnade och vägen var blöt men inte våt nog för att stoppa loppet och jag anser att arrangören tog rätt beslut!


Jean Todt och Schumacher blev vänner när tysken körde Ferrari där Todt då var teamchef och i helgen var han på besök hos ”Schumi”. Todt har berättat att han gjort stora framsteg och att den förre världsmästaren troligen kommer att kunna leva ”ett normalt liv” framöver. Dock säger han till RTL.
Michael kommer troligen aldrig mer att kunna tävla…

*
Många konstiga anledningar till avåkningar ha man ju hört genom åren och en del så fantastiska att man gärna drar paralleller till ”när storfiskaren talar om… ”. Men när VOC-general Roger Fransson med sambo Lotta Holmqvist vid notblocket lämnade vägen i lördagens tävling i Boden, handlade det inte om fiskar utan en geting. Roger berättade detta redan i söndags för mig och i dagens nummer av lokaltidningen Norran uppmärksammades den ovanliga ”kraschanledningen i en stor artikel,BloggRger2 BloggRoger1 ” Allt kan hända i rally. För Roger Fransson och Charlott Holmqvist slutade Kanonrundan i Boden med en rejäl krasch efter att en höstilsken geting bitit Lotta och fått henne att komma fel i noterna.
– Redan kort efter starten på första sträckan kände jag att något bet mig i halsen, men jag bet ihop och läste vidare, berättar Lotta.
Men längre in på sträckan blev det värre. Efteråt konstaterades att hon fått fem getingstick. Till följd av detta kom Lotta fel i noterna.
– Betten gjorde att jag tappade koncentrationen och kom en rad fel. Roger fick not för en mycket svag vänsterkurva där man går på full gas på fyrans växel, i själva verket var det en mycket kraftig kurva och avåkningen var bara att konstatera.
Tack vare bilens säkerhetsutrustning klarade sig Roger och Lotta utan skador, bara ömma och lite blåslagna.
– Så himla surt! Vi var så väl förberedda för Bodens snabba sträckor efter framgången på jättesnabba vägar i Finland förra helgen. Vi inledde i ett fantastiskt tempo. Men ändå slutar allt i ett antiklimax.”.
Roger kommenterade själv till mig, ”Helt okej med Lotta efter getingsticken och smällen. Jag har knäckt ett revben… absolut ingen fara!
På 940:n måste det tyvärr till ett takbyte. Ett träd tog uppe på taket då det tog stopp. Det första getingsticket klarade Lotta bra, bara bet ihop och läste vidare – jo, jag har en tuff sambo! Men längre in på sträckan då getingen stack fyra gånger i snabb följd så tappade hon koncentrationen och kom en rad fel… jag fick en vänster 6 när det i verkligheten var en 2 minus. Och buskar på båda sidor om vägen gjorde att det inte gick att se. Gick in fullt på fyran… inte särskilt bra i en 2 minus :-)”.
Motorbloggen önskar alla inblandade dock inte getingen, god bättring och att ni snart är tillbaka på banan igen.

*
Kristian Lindberg skickade en hjärtskärande bild i förra veckan på en Opel-massaker i Tomelillas Stjärnsvängen 1985. Tre illa tilltygade Asconor i skamvrån, där Kristian visste att en körts av Rickard Björklund. BloggOpelI lördags kom ytterligare en pusselbit i ”utredningen”.
En av Asconorna kördes av Sune Jönsson från Sösdala, det vet jag bestämt för jag köpte bakaxeln från vraket.
Oden kom från ”likskändaren” Jan Nilsson i Hörby som hade helt klart för sig. I söndagens tävling på Sturup kom ytterligare tre personer fram och bekräftade Jans berättelse. Men vem var då den tredje olycksfågeln? Någon som vet…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *