Kubica missbedömde greppet, Delecour vill köra mer Porsche, Kevin E. i Supercar och VOC-koll på Sturup!

Med både Rally-SM, WRC i Frankrike och RS med Silver-VOC:enSturup så kändes det som att helgens rallykorg var snudd på överfull. Märktes också på bloggen, helt enkelt allt för mycket för min lilla hjärna att greppa. Robert Kubicas trista sorti från den Franska VM-tävlingen uppmärksammade jag inte fullt ut förrän i dag. Polacken var på väg mot sin största WRC-framgång och höll fjärde platsen med Hyundai-Sordo på betryggande avstånd, elva sekunder med 19-kilometer ”power stage” kvar att köra. BloggKubicaMen kort efter start på sträckan, som nu kördes för andra gången dessutom tog det roliga slut.
Med sexans växel och knappt två kilometer avverkat rullade Kubica ner i ett dike via en höger kurva.
– Missbedömde greppet på ett vått parti och när jag på sträckan före kände att jag var allt för försiktigt. Men här var oturligt nog massor av grus på vägen och ”I didn ´t make it”!
Efter detta följer lite ursäkter på wrc.com men Kubica erkänner även.
För att vinna måste du komma i mål och det fixade inte vi…

*
Lite utanför VM-fajten körde Francois Delecour med en bil för nya WRC-klassen 2015, R-GT-klassen.Tuthill-Porschen fick han sista dagen fick allt att stämma med 911 RGT-bilen och klassvann alla sträckorna. OLYMPUS DIGITAL CAMERADagen före var det inte lika glatt i Porschen då man fick bryta med kopplingsproblem. Sista dagen däremot ylade boxer-sexan som den skulle och Delecour var lycklig.
Jag blev så glad när Richard (Tuthill min anm.) berättade att bilen var okej och att vi skulle köra som planerat på söndagen, varje tillfälle att köra den här bilen är underbart.
Att den gamle franske WRC-kämpen var eld och lågor gick inte att ta fel på.
Nu kommer jag att jobba stenhårt för att komma till start i nästa års R-GT Cup, jag vill verkligen tävla i det här mästerskapet!
Kul med Tuthills inträde i WRC/ERC och att man utvecklat sitt tävlande från tidigare enbart historiskt till nya R-GT Cup. Det var ju också Tuthill som höll Patrik Sandell med vinnarbilen i årets Midsommarrally. Även då var ägaren Richard Tuthill lyrisk och entusiastisk över Sandells sätt att förvalta chansen. Vem vet, kanske kanske kan Porsche bli Sandells biljett in i de stora rallysammanhangen igen?

*
Läser på Autosport.com att Kevin Eriksson ska göra VM-debut i Supercar-klassen och detta i Argentinafinalen nästa månad. Starten är priset för segern i RX-Lite Cup och det blir så klart i en OlsbergsMSE-Fiesta.
En dröm går i uppfyllelse och detta har varit målet hela säsongen. Blir så häftigt att tävla i ett av dessa monster i finalen, berättar Kevin.
Nu har Kevin redan testat ”monstret”.
Dessutom två gånger, berättar Kevin.
Första gången var som pris i fjol och nu senast i Strängnäs kvällstävling, men aldrig på full gas…
Han ser framemot att få möta nye världsmästaren Petter Solberg.
– Kommer att bli riktigt coolt att möta Petter, men alla förarna är så klart riktigt snabba i World RX!

*
I min dagliga ”nyhetskoll” infår att kolla in lite ”gästböcker” och annat. Hittade ett inlägg från årets vinnare av Klassiska Rallycupen, Leif B Andersson, ett inlägg som jag tror gör alla Skånes rallyarrangörer lite stolta. Inte minst oss i SMK Hörby som svarade för årets enda KRC-tävling, TV-Svängen. Leif B skriver, ” Angående vår avslutningstävling i cupen ” Rally Sigtuna ” en otroligt bra tävling, bra och snabb besiktning snabba tider och de OTROLIGA sträckorna med luriga svängar, krön mm., passar våra klassiska bilar. Man kan konstatera att man inte behöver åka ända till Skåne för att hitta krokiga, roliga och spännande vägar. Hoppas vi får komma igen till Rally Sigtuna !.”.
På alla skånska rallyarrangörers vägnar tackar och bugar jag för detta positiva omdöme.

*
I Svedala MK:s RS-tävlingSturup råkade jag ut för något som aldrig tidigare hänt mig i rallysammanhang, Silver-VOC:en togs ut till ”Teknisk efterkontroll”. Detta har aldrig hänt och då ska man veta att första rallytävlingen kördes redan januari 1971. Först steg statuskammen på huvudet, i min värld så brukar det vara de snabbaste som plockas in för koll. Insåg snart mitt misstag när jag hade sällskap av såväl Anders med ”Snövit” och Roland i ”den svarte”, så var det med den statusen alltså. Nåväl teknikergänget Gert Andersson & Co, som vanligt vänliga och trevliga ville kolla så att vi inte plockat bort krockskydden i dörrarna, att katalysatorn var okej samt att identiteten stämde mot fordonshandlingen. Kanske till någons förtret, men jag kan ändå meddela att alla tre VOC:arna var helt enligt reglementet, vilket så klart inte förvånade. Enda som var lite oklart var Rolands ”Vagnbok” som inte hade riktigt alla rader ifyllda vilket Gert påpekade. För att Roland skulle förstå så höll han dessutom fram ett föredöme till Vagnbok frmaför näsan på Roland.
– Så här ska det se ut, sa Gert och gav mig sedan åter tillbaka ”min Vagnbok”.
Roland, att det ska vara så himla svårt att ha koll på grejorna…

*
På lördag körs det Bilorientering i Hässleholm, eldsjälarna BloggRuneRune och Andreas Nilsson antar jag ligger bakom detta till stor del. Extra intressant då samma ”2xNilsson” även ligger bra till i SM-tabellen inför sista deltävlingen i Norrtälje. Rune håller femte platsen som förare medan Andreas är snäppet bättre i kartläsartabellen, ligger trea.

*
BloggKartBer även att få gratulera Alexander Jeppsson från Tomelilla, tävlande för Kristianstad Karting klubb. Tolvåringen vann klassen Junior 60 i helgens Grande Finale på hemmabanan.
Det känns otroligt skönt att få avsluta säsongen med en seger och dessutom sätta nytt banrekord på Åsum Ring, säger Alexander.
Alexander har tävlat flitigt och hunnit med 23 tävlingar i år och där det blivit sju segerkransar och totalt fjorton pallplatser. Seger i Kart Cup Väst, 3:a i SKCC samt 3:a i Aspen Race Fuel Cup.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *