Poloåkarna vassast i WRC shake down, Tidemadn bäst i WRC2, Solberg skriver i Motorbloggen, ”Kalle” Green siktar på toppstrid på hemma plan!

BloggLatvalaFredag klockan 10.00 drar så ADAC Rallye Deutschland igång och ska man döma av WRC-gängets insatser på shake down blir det dött lopp mellan Andreas Mikkelsen och Jari-Matti Latvala. De bägge Poloåkarna som klockades för exakt samma tid och detta halv sekunden före spanjoren Dani Sordo som därmed blev snabbaste Hyundai. Som fyra rullade Sebastien Ogier in, knappa sekunden långsammare. Ott Tänak som nu premiärkör DMACK:s nyutvecklade asfaltdäck blev bara näst bästa Ford, då Eric Camilli var något snabbare. Däremot har jag ingen aning trots efterforskningar vad Mads Østberg sysslade med under shake down. Satte sin bästa tid som faktiskt var långsammast i av WRC-åkarna i första försöket. I det andra tillbringade han tio minuter längre tid på sträckan för att i tredje omgången sätta ungefär samma tid som i första. Avslutningskörning fyra så var det återigen tio minuter längre tid och varför har jag ingen aning om.

*
BloggKopeckyI WRC2 visade Esapekka Lappi att han vill vara med i toppen dock om aldrig hans tid upp på den officiella skärmen. Delade andra tiden med Skoda-kompisen Armin Kremer men ännu vassare var Jan Kopecky exakt sekunden snabbare. Kan också konstatera att Skoda ”äger” på den tyska asfalten och av de tio snabbaste på shake down körde sex tjeckiskt. Inte en enda Ford Fiesta på tio i topp.BloggTidemand

Lite kul var att Pontus tidemand faktisk var allra snabbast av alla R5-bilar, fe tiondelar bak Kopeks. Attans att han inte kör om VM-poäng…
Precis utanför samma tio-lista placerade sig Kristian Poulsen/Ole Frederiksen och den röd/vita danska Skodan var sju sekunder från den snabbe tjecken i topp.
I WRC3 satte Ole Christian Veiby bästa tid och värste konkurrenten Simone Tempestini hade fjärde tiden.

*
Då kör vi WRC-tipset till ADAC Rallye Deutschland.
1. Sebastien Ogier
2. Thierry Neuville
3. Andreas Mikkelsen
4. Jari-Matti Latvala
5. Mads Östberg
I WRC2 kör som bekant Pontus Tidemand/Jonas Andersson utan möjlighet att ta VM-poäng men om jag ändå skulle tippa deras placering i WRC2-gänget, då blir det som trea.
WRC2.
1. Esapekka Lappi Skoda
2. Jan Kopecky Skoda
3. Fabian Kremer Skoda
4. Yoann Bonato Citroén
5. Armin Kremer Skoda

*
BloggCapitoVolkswagens hemmatävling blir också Jost Capitos tack och farväl till WRC och efter söndag blir det Formel 1 för hela slanten. Belgiens GPSpa den 28 augusti blir hans första som teamchef hos McLaren. Vem som ska ersätta vill Volkswagen ännu inte avslöja.

*
BloggTomHar inte fått så mycket information från ”di svenske” i ADAC Opel Rallye Cup men har noterat att SMK Hörbys Tom Kristensson fick finbesök i sitt servicetält när Emil Bergkvist och Joakim Sjöberg i brist på R5-Citroén dök upp hos Opelgänget. Från Motorbloggen kommer stora ”LYCKA TILL” åt Tom Kristensson/Timmy Berntsson och Pontus Åhman/Johan Johansson och ta nu finnen!!!!

*
Ingen i den här kretsen har väl missat vad som hände Petter Solberg vid senaste VM-deltävlingen i Rallycross borta i Kanada där han fick Anton Marklunds Polo i häcken. I dag skriver Petter i Motorbloggen själv om vad som händer med nästa deltävling i Frankrike och Loheac som väntar runt hörnet.
Här kommer Petters egen ”blogg i bloggen”.BloggPetter
” Vi går en kamp mot klockan
Det som finns kvar av min rallycrossbil har återvänt från Kanada. Nu står jag och mitt team framför vår största utmaning någonsin för att få bilen tävlingsklar och kunna försvara ledningen i världsmästerskapet.
I skrivande stund är det 16 dagar kvar tills tävlingen i franska Loheac går av stapeln. Bilen blev illa tilltygad av smällen som jag fick efter målgången i Kanada för lite mer än en vecka sedan. Det är extremt mycket jobb men vi gör vårt bästa för att hinna få bilen klar i tid.
Min sponsor Bertel O. Steen som är en av Norges största bilfirmor visade sig vara en otroligt partner. Direkt efter olyckan ringde deras VD och meddelade att de skulle göra allt som stod i deras makt för att hjälpa oss att få bilen klar till nästa tävling. Enligt min mening kan det vara helt avgörande för att kunna försvara världsmästartiteln.
Vi hade ingen möjlighet att analysera alla skador noggrant i Kanada, men så mycket såg vi att om den ska vara startklar till tävlingen i Frankrike första helgen i september så måste vi flyga den hem, då allt från förarsätet och baköver måste bytas ut helt och hållet. 
Vid frukostbordet morgonen efter händelsen i Kanada började vi planera hur vi skulle göra för att få bilen körklar till nästa tävling. En sak är säker; i mitt team existerar inte ordet ”omöjligt”. Alla startade direkt och organisera och planera vem som skulle göra vad och hur vi skulle lägga upp allt för att kunna bli klara i tid. 
I lördags förmiddag blev bilen hämtad i Amsterdam av en tidigare anställd som erbjöd sig att hjälpa oss i denna besvärliga situation. Bilen var på plats i vår verkstad i Torsby på söndagseftermiddag, mekanikerna startade direkt med att strippa ner bilen och kl. 05:00 på måndagsmorgonen var chassit på väg till Bertel O. Steen i Oslo.   
Idag var jag till Bertel O. Steens skadeverkstad i Oslo och såg bilen för första gången efter att jag lämnade den i Kanada. Jobbet som mitt team har gjort hittills är helt otroligt och vi ligger ganska bra till i tidsschemat, men nästa vecka kommer att bli avgörande för oss. Mina mekaniker och våra vänner på Bertel O. Steen har några långa dagar och nätter framför sig med jobb.
Efter omständigheterna mår jag bra, lyckligtvis fick jag inga frakturer men ryggen fick sig en ordentlig smäll, men jag blir bättre och bättre för varje dag som går. 
Nu håller vi tummarna för att vi ska kunna starta och köra obehindrat i Frankrike och försvara ledningen i VM, som vi återtog i Kanada.
Petter Solberg”.

*
Har som bekant efterlyst info från deltagarna i morgondagens AM Snapphanerally i Hässleholm och det går väl så där. Nummer tre som hört av sig är hemmaföraren Johan ”Kalle” Green med Mats Jönsjö i högerstolen på Grupp H-Golfen. Inför storsatsningen på hemmaplan ligger Kalle och Mats trea i Trimmat 2WD där ledaren är Tobias Söderquist på smått fantastiska 99 poäng. Trea raka segrar och en andra plats i SSR har alltså burit mycket frukt för Toyota-åkaren som till helgen stoppar in småländske co-drivern Jesper Johansson i bilen. Tvåa på 61 poäng är Kinds Kristian Johansson/Fredrik Livh med Golfen och detta på 61 poäng, exakt 20 mer än Kalle.BloggGreen
Idag meddelar Kalle/Mats är Golfen är uppdaterad. ” Vill upplysa vad som händer hos Johan Green Motorsport. Allmän översyn är ju obligatorisk. Det sköter vår meckare Mikael Persson suveränt. Nya Öhlinstötdämpare har monterats så nu blir det ett spännande test hos en annan rallyfantast Sune Jönsson imorgon eftermiddag (idag torsdag alltså).  Med viss support kommer det säkert bli kanon.
Vi hoppas allt kommer att fungera i helgen. Blir spännande på garnisonen på fredag där jag vet att familj o vänner kommer att heja på oss. Lördagen blir ännu mer intressant med Hovdala som avslutning. Hoppas på powerstage-poäng och bra placering.”.

*
BloggJerkerNummer fyra att höra av sig är tvåan i Trimmat 4WD och regerande mästaren i Rally-SM, Jerker Axelsson, som vanligt med Mattias Andersson vid sin sida. Paret har ett bra cw inför helgens rally då de två senaste åren har totalsegraren hetat just Jerker Axelsson. Jerker längtar efter åt att återigen få sätta sig i Subarun
Det skall bli kul att komma igång igen efter ett långt uppehåll sedan South Swedish Rally i början av maj. Vi körde ju även sprinten under sommaren som var en riktigt kul tävling och fick med oss en andraplats där, men det är ju i skogen vi helst vill köra, berättar Trollhätteföraren.
Rallyt inleds som vanligt med två körningar på Garnisonens asfalt/betong/gatsten medan lördagen består av åtta grussträckor, men det gäller att vara med från början.
Det brukar vara väldigt mycket folk på Garnisionen så det är viktigt för rallysporten och snabbt går det ju där också så det gäller att vara på tårna direkt, är ju totalt 15 km som skall köras redan på fredagen.
I Jerkers klass leder som bekant PG Andersson och det ska mycket till för att han ska missa guldet med den hyrda WRC-Skodan.
PG är en svår nöt att knäcka men det är bara att se och lära av honom, han är ju en fruktansvärd duktig förare och borde egentligen köra VM istället, menar Jerker.
Vi hade häng på ett par sträckor i South Swedish Rally så det är väl att bara att försöka igen och se fall vi kan närma oss honom tidsmässigt och hålla de andra bakom oss! 

*
Bort på Irland håller Mattias Adelsson och Andreas Johansson i Vauxhall Motorsport Junior Rally Team på med ”reccen” inför Ulster Rally i helgen
Vi är mycket laddade inför tävlingen. Minnet från förra deltävlingen när vi var snabbast dag två som avgjordes på asfalt gör att vi känner oss mycket sugna på att tävlingen ska starta, menar Mattias och lovar ”plattan i mattan”.
Vi kommer att gå för fullt och göra vad vi kan för att sätta riktig press på de andra men det är alltid svårt första gången man kör en tävling. Nu gäller det bara att ta chansen och våga gå för full!
Leder gör teamkollegan Robert Duggan på 96 poäng medan norrmannen Sindre Furuseth med svenske co-drivern Jim Hjerpe ligger tvåa på 71 poäng. I Göteborgs-Vauxhallen har man kört ihop 65 poäng med två tävlingar kvar att åka.

*
BloggSaabsportHittade en riktigt fin Saab Sport som var ute till försäljning och enligt Blocket-annonsens renoverad för 20 år sedan av ”Sveriges skickligaste Saabkännare”. Övrig info är ”Full ägarehistorik, Allt i originalskick, Speedpilot monterad, Aldrig tävlingskörd”.
Noterar att det i landet bara finns strax över 50 Saab Sport kvar och av dessa enbart knappt 30 i trafik. Inte konstigt att prislappen är därefter, strax över trehundratusen begärs av den skånske säljaren…

*
BloggSubaruTycker man att detta är för lite pengar att lägga på en entusiastbil så är Colin McRaes ”Subaru Werkswagen” till salu för fyndpriset 28 000 euro. Bilen med chassinummer 3 kördes i Rally Monte Carlo 1997 av legenden men redan året därpå var bilen såld till polacken Krzysztof Holowczyc. Han körde i sin tur fyra WRC-tävlingar med bilen, därefter ägdes bilen av en privatåkare innan den totalrenoverades och sedan 2008 enbart varit ett samlarföremål. Bilen är dock ”ready for action” och till bilen kan köpas ett stort reservdelspaket. Den f.d McRae-bilen finns hos MOTORWORLD i tyska Böblingen. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *