Nya WRC-Toyota helt nytt koncept, party på Panzerplatte, Åhlin vill vinna ”Isle of Man”, V8-Lindberg siktar på seger och tänkvärt från Norrland!

BloggToyotaEnligt Autosport kommer Toyota inom kort att presentera ett helt nytt koncept för WRC när man gör comeback till nästa år, allt enligt tekniske chefen. Nya Yaris-WRC har testats i en kaross från en ”gatbil” medan den slutgiltiga designen kommer att se helt annorlunda ut enligt Tom Fowler som säger till Autosport.
Konceptet är tämligen olikt våra konkurrenters, säger han utan att vilja precisera närmare vad som skiljer.
Så mycket avslöjar Fowler att det enbart är kostymen som skiljer mot test-Yarisen och under skalet är det inte så stor skillnad mot övriga WRC-bilar. Den stora skillnaden mot dagens bilar menar Fowler är att man kommer att lägga mer krut på aerodynamiken, ungefär som man tänker i Formel 1. Han konstaterar också att Toyotas enda riktiga fördel inför sin come back var att man började med ett blankt papper. Övriga har mer eller mindre haft nuvarande WRC-modell som utgångspunkt och då inte bara ur teknisk synvinkel. En del av tidigare lösningar har varit så dyra att konstruera att man nu av ekonomerna tvingas använda samma ”gamla” lösningar även i de nya bilarna…

*

Sébastien Ogier (F), Julien Ingrassia (F) Volkswagen Polo R WRC (2015) WRC Rally Germany 2015

Nu börjar nedräkningen på allvar inför ADAC Rallye Deutschland och på torsdag är det dags. På ”Arena Panzerplatte” och dess tuffa asfalt (bilden) ryktas det redan nu om ”Party atmosphere” dit tusentals rallyfans förväntas ta sig. BloggPanzer2Här kan man till exempel åka ”Rally Taxi ” med legenden Markku Alén bakom ratten, följa rallyt via storbildskärmar när hela fem sträckor avgörs ute på övningsfältet Baumholder.  En som kommer att få sitt livs resa är tyske boxningsvärldsmästaren Marco Huck som byter av Julien Ingrassia och sätter sig vid sidan av Sebastien Ogier på shake down.

*

Kenneth Eriksson, Peter Diekmann Rally Neuseeland 1986

För att fira sina 50 år i motorsport låter Volkswagen Motorsport  sin testförare och tidigare flerfaldige tyske mästaren Dieter Depping köra ”0-bil” i rallyt med en likadan Golf GTI 16V som Kenneth Eriksson/Peter Diekman vann VM med för Grupp A-bilar 1986.

*
BloggOpelSjälvklart vill Opel Motorsport visa upp sig inför hemmapubliken och har anmält sina tre ”works-drivers” till ADAC Rallye Deutschland. Chris Ingram, Marijan Griebel och Julius Tannert håller toppen i ERC Junior och som uppvärmning inför Barum Czech Rally Zlín nästa helg kör man så i Trier med omnejd.

*
BloggPoulsenSka bli spännande att följa danske racingföraren #52 Kristian Poulsen med flitige co-drivern Ole Frederiksen i den svensksponsrade R5-Skodan i WRC2-klassen i Tyskland. Lastbilssäljaren Scanvo i Varberg är bland de som gör starten möjlig och det blir tufft som vanligt konstaterar Ole efter reccen.
”I dag har vi lavet recce på de prøver vi skal køre fredag og søndag. Gode krævende prøver men precis som normalt, menar Ola.
Vi føler selv at vi har fået lavet gode noter. Vort mål at at ha det sjovt og måske tage en hæderlig placering. Der er langt fra LeMans til vinmarkerne ved Mosel…”.
Bara att hålla med Ole, det är långt mellan Le Mans och Mosel

*
BloggUlsterI skuggan av WRC i Tyskland körs det även BRC Irland med Ulster Rally och där Fredrik Åhlin ska försöka rädda andra platsen i mästerskapet. 25-åringen inledde mästerskapet bra med en tredje plats och en seger innan det mesta började strula. Att nå ledaren M-Sports Elfyn Evans är fortfarande teoretiskt möjligt, det skiljer 45 poäng mellan de bägge Fiesta-förarna och Åhlin kan maximalt komma upp i 50 i de två tävlingar som återstår. Då krävs det två vinster för värmlänningen medan Evans bli poänglös…
Tredje platsen är dock mer realistisk, där Tom Cave utgör största hotet, sex poäng före Fredrik.
Till Värmlands Folkblad säger dock Fredrik att han inte bryr sig om han blir trea eller fyra, istället är målet att vinna svintuffa finalen som körs p å Isle of Man. Men först är det Ulster Rally på Irland menar Fredrik i VF.
Det är 32 R5:or med och det är många riktigt snabba asfaltsåkare med. Konkurrensen här är stenhård. VM är i en klass för sig men jag skulle säga att det är hårdare än i EM eftersom Elfyn är med.

*
BloggJonasI går berättade jag om Dennis Rådströms tankar inför helgens Rally-SM, AM Snapphanerally, idag är det Opel Ascona-fantomen från Karlskrona, Jonas Åkesson med Joakim Karlsson vid sin sida. Efter succén i South Swedish Rally med tredje platsen ligger ”Asconan” sexa i Trimmat 2WD. Jonas och Joakim hälsar inför helgen, ”Hej på er alla!
Vissa gillar att samla Pokémon, vi gillar att försöka samla SM-poäng! Imorgon bär det av ner till Hässleholm för att köra Snapphanerallyt. I söndags körde vi ett test inför tävlingen tillsammans med Robin Sandberg och bilen känns kanon.
Följ oss som vanligt här på Facebook under tävlingen och håll tummarna!”.
Livstecken nummer två från de drygt hundra anmälda till helgens tävling…

*
I helgen intar även V8 Thunder Cars Falkenbergs Motorbana och nya Brith Memorial. Senast på samma bana var det Alexander Graff, Memphis Racing som hade flyt och med två segrar kopplade ett starkt grepp om mästerskapsledningen.
– Den räkmackan tänkte jag fortsätta åka på, säger Graff.
–  Det har gått otroligt bra med tre segrar på sex race i år och teamet har gjort ett fantastiskt bra jobb. Vi har ingen annan avsikt än att fortsätta på samma vis.
Efter tre raka andraplatser är det nog inte helt osannolikt att Stein Frederic Akre, tvåa i tabellen efter en stadigt uppåtpekande formkurva, är en som siktar på seger.

Mattias Lindberg, Vankiva kör V8 Thunder Cars på Lungbyhed för Bryntesson Motorsport.
En som inte räds att sticka ut hakan är Mattias Lindberg från Vankiva och kör för Bryntesson Motorsport.  Efter Västkustloppet var han bedrövad där viktiga poäng gick förlorade.
Jag ligger inte jättelångt efter men jag måste vara före Graff, säger Lindberg.
Blir det torrt tror jag att jag vinner båda heat, och blir det regn har vi hittat en del grejer i bilen från förra gången som gör att jag tror att det kommer att gå bättre om det blir blött igen.
Brith Memorial, som tävlingen heter, har fått sitt namn efter den närmast legendariske funktionären och eldsjälen Brith Eklöf som gick bort för en tid sedan. En minnesfond för att stötta unga motorsporttalanger har upprättats enligt hennes sista önskan.

*
BloggtopI går det premiär för nya ”Top Gear” på SVT1 med nya programledarna Matt LeBlanc och Chris Evans och jag kollade, med nöje dessutom. Dock är fortfarande originalet bäst och jag saknar spänsten i tugget som fanns mellan originalets Jeremy Clarkson, Richard Hammond och James May. Nu blev det lite mycket USA vs. GB, kul men ändå lite för mycket. Dessutom kändes det som att man kidnappat ”The Stig” från sina f.d vårdnadshavare. Hade jag fått bestämma skulle jag gjort mer nytt, inte kört på i samma hjulspår som tidigare då man hela tiden sitter och jämför. Nu kändes det mer som ännu ett ”Top Gear USA” som jag aldrig tyckt lyft till alls samma höjder som ”toktrion” i  GB-varianten…

*

Avslutar med tänkvärda ord från Nedre Norras Bilsportsförbund.BloggNorra

*

Dagens bilder: Toyota GMBH – Volkswagen Motorsport- Steffens Foto.se-Tommy Svensson-BBC

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *