Latvala bröt direkt i WRC-Tyskland, Opel-Tom inledde strålande, Åhman bröt, Capitos efterträdare från Hörby (??), AM Snapphanerally runt hörnet och familjefejder i DM4…
Då det stundar Rally-SM och AM Snapphanrally i Hässleholm om någon timme innebär det att WRC-äventyren i Tyskland får beskrivas efter att bara två av dagens fem sträckor är körda. Kan väl börja med att konstatera att oturen för Jari-Matti Latvala vägrar släppa greppet om Polo #2. För inte ens hans allra värsta belackare kan väl hävda att en rasad växellåda beror på att han är ”kass som chaufför” eller?
Nu kom Jari-Matti bara en dryg mil in på ”SS1 Mittel Mosel” innan rallyt var över för hans del. Visserligen ska han starta om i morgon enligt Rally 2-reglerna men väck är han. Fick en konstig känsla när jag tog del av katastrofen. Tror att Jari-Matti sitter i något helt annat när Rally Monte Carlo startar i januari 2017, bara en känsla alltså…
*
– Jag körde på någonting hårt på sträcka ett och knäckte fälgen, men tack vare mina Michelin-däck som stannade kvar på plats förlorade jag inget, konstaterade en lättad Mikkelsen. Någon som tror att detta hade hänt Latvala utan att hela hjulpaket lämnat karossen?
Mellan de bägge Polo-åkarna är så bäste Hyundai med Thierry Neuville som ändå inte säger sig vara nöjd med varken, körning, Hyundaien eller underlaget. Att då endast vara lite mer än två sekunder efter Mikkelsen måste nog betecknas som hyggligt!
För M-Sport har det inte börjat bra och direkt på SS1 försvann Eric Camilli när han åkte ner för en slänt och ”got stuck” och har brutit för dagen. Ott Tänaks nya DMACK-däck verkar funka bra och ligger femma som bästa Fiesta. Mads Østberg ligger sjua och redan 45 sekunder efter och var klart besviken efter inledningen.
– Massor av problem, något är fel med styrningen och handbromsen funkar inte, berättade Mads efter SS2.
*
I WRC 2 har Esapekka Lappi problem och känner inte igen sin Skoda vilket resulterat i två snurrningar och en tredje plats i VM-delen för R5-bilar. Precis före sig, utan möjlighet att få poäng ligger Pontus Tidemand (bilden). Leder WRC2 gör hemmaföraren Armin Kremer, även han i en Skoda och detta före spanjoren Suarez Miranda, Peugeot och trea då Lappi, 28 sekunder bak ledaren. En annan som drabbats av allt för lågt lutftryck är Skodas Jan Kopecky, åtta. För Teemu Sunninen som i likhet med Tidemand inte kör om VM-poäng räckte det som synes inte med att få lågt lufttryck…
*
”Pokkers også”. Bättre kan man inte sammanfatta Kristian Poulsen och Ole Frederiksens inledning med den röd/vita Skodan. Ole berättar.
– Pokkers også. Efter en rigtig god start fik vi en punktering på den første prøve. – Kører i mål med et tab på ca. 2,30. Skifter hjul og fortsætter til prøve 2. Her gentager det hele sig. Bortset at vi kun har 1 reservehjul med, hvilket betyder at vi må udgå for i dag. Vi starter om i morgen.
Till sist hälsar han också till alla danska rallyfans på plats.
– Tak for al støtten fra de mange danskere der har taget turen til Trier!
*
I WRC3 blev det ingen lyckad inledning för Ole Christian Veiby, åkte av och tappade 13 minuter och är tvärsist i klassen. Den hala sträckan överraskade Ole Christian.
– Vi kom upp på vägen igen och är fortfarande ”on the pace” men…
I Drive DMACK Trophy är det Osian Pryce i ledning medan Oscar Solberg/Patrik Barth fått 2 minuter i straff ligger sexa.
*
SMK Hörbys Tom Kristensson med småländske kartläsaren Timmy Berntsson inledde sitt livs största rallyäventyr strålande. Var snabbast på SS1 av förarna i ADAC Opel Rallye Cup och följde sedan upp detta med fjärde tid på SS2 vilket så här långt inenbär ledning bland Opel Adam-bilarna. Tvåa, 18 sekudner efter är hemmaföraren von Gartzen medan Adam-ledaren och favoriten Jari Huttunen ”bara” är fyra, 24,5 bak ”Der Volvo Drifter”.
Sämre inledning fick Pontus Åhman/Johan Johansson som annars var snabbast på shake down. Redan på första sträckan åkte man av i halkan och blev dessvärre kvar.
– Vi gav allt för att vinna och då är det små marginaler, tyvärr gick det över gränsen, sammanfattade Pontus.
– Nu återstår det att se om mekanikerna kan återställa bilen till imorgon då det är en ny tävling.
*
Igår avslöjades det att Volkswagen Motorsports Jost Capito lämnar sitt jobb efter helgens rally och ansluter till Formel 1 och McLaren. Vem som ska ersätta är fortfarande en väl förborgad hemlighet för de flesta men enligt uppgift dock obekräftade, ska det vara lastbilsåkaren Rolf Nilsson, Hörby som ersätter. I Trier träffades de två, för misstänker jag lägga upp planerna för resten av säsongen. Tänk Rolf i rollen som Volkswagen Motorsport Director, tanken svindlar…
*
Var ju på presskonferens igår inför dagens AM Snapphanerally och fick dåligt samvete efter att i dagens Kristianstadsbladet noterat att vårt automatiska redigeringssystem än en gång är obevekligt. Är texten för lång så är den, då klipps från slutet av texten. Just där jag skrivit om SM-ledaren för juniorernas trimmade klass, Pelle Willén/Martin Holmdahl från Strängnäs. Alltså inte mer än rätt att Toyota-duon får breda ut sig i Motorbloggen istället. Lite ovanligt så lovade inte Pelle att gå för seger utan att istället försöka bevaka sin SM-ledning och ta viktiga poäng inför de två avslutande SM-tävlingarna.
– Kör taktiskt och satsar på att ta fulla bonuspoäng på power stage, de kan bli viktiga framöver, konstaterade Pelle som numera sitter i Leif Peterssons gamla SM-vinnande Corolla.
Så här långt ser det stabilt ut med Hällefors Volvo-åkare Emil Karlsson på andra plats och i princip den ende som kan hota Pelles guld. Skiljer 15 poäng mellan de båda medan trean, värmlänningen Andreas Persson har 42 poäng fram till ledar-Toyotan.
*
Då är det dags för tipsen inför helgens fajter.
Trimmat 4WD.
1. PG Andersson Skoda
2. Jerker Axelsson Subaru
3. Mats Jonsson Ford
PG Andersson som har Emil Axelsson vid sin sida, uttryckte saken så här igår.
– Vi kör som vanligt det borde räcka. Man får inte glömma att ingen har kört så många tävlingsmil som jag, dessutom på hög nivå så vi ska vara snabbast…
Jerker Axelsson med Mattias Andersson i högerstolen konstaterade i sin tur enkelt.
– PG är svår, riktigt svår!
Trimmat 2WD.
1. Johan Green Golf
2. Tobias Söderqvist Toyota
3. Kristian Johansson Golf
I kraft av hemmaplan tror jag SM-trean Johan ”Kalle” Green/Mats Jönsjö blir svårslagen. Söderquist (bilden), den här gången med Jesper Johansson i högerstolen då brorsan Joakim istället meckar, är säkert smart och mer mån om att säkra SM-poäng inför avslutningen än att jaga på gränsen för seger…
Otrimmat 4WD.
1. Joachim Carlström Mitsubishi
2. Anders Karlsson Mitsubishi
3. Joakim Rydholm Mitsubishi
Rutinerade Carlström är på väg mot sitt första SM-guld och ett steg mot detta blir seger i Hässleholm.
Otrimmat 2WD.
1. Mattias Ledin Peugeot
2. Johan Holmberg Ford
Lite märkligt att bara kunna ha med två namn i den klass som jag menar borde vara en framtidsklass i SM. Tyvärr bevisar verkligheten något annat med bara två förare anmälda.
J-SM Trimmat.
1. Andreas Persson Toyota
2. Pelle Willén Toyota
3. Jonathan Johannesson Golf
Den här gången måste det lossna för Andreas och då blir han svårslagen, i synnerhet när Pelle säger sig satsa på säkerhet…
J-SM Otrimmat
1. Daniel Röjsel Ford
2. Erik Telehagen Peugeot
3. Sebastian Johansson Ford
Sveriges ende ”fabriksförare”, Ford Sveriges satsning på Daniel Röjsel måste få till det om det ska bli SM-medalj. Med sina Opel-rötter tror jag också att han fixar det.
*
Nytt för i år med AM Snapphanerally berättade tävlingsledare CG Wilke (detta dessutom för 25:e gången, respekt) är att det inte finns en enda av de åtta grussträckorna (egentligen fem, då tre körs två gånger) som körts i samma skepnad som nu. Detta till stor del beroende på det nya och hårdare synsättet från myndighetshåll för få lov att använda våra allmänna vägar. Dessutom har man dammat av en gammal Örkelljunga-sträcka, SS9 Algustorp med målgång strax utanför Röke.
Ett annat orosmoment inför den 48:e upplagan av rallyt är den stora hästtävlingen som pågår samtidigt och där fälttävlingsdelen rids ute på Hovdala. Detta har gjort att ”power stage” som även den körs på Hovdala, delvis har fått ny smalare, krokigare och långsammare sträckning. Något som gjorde att Jerker Axelsson sänkte sina vinstchanser ytterligare. Med två Snapphane-vinster i rad och då med extra bra ”push” just på Hovdala var detta menade Jerker på presskonferensen, möjligheten för honom att rå på PG. Men nya sträckningen som tvingats fram för att undvika kollision med hästfolket lär passa den längre Subarun sämre än PG:s kompaktare Skoda. Dock kunde inte Jerker klaga allt för mycket, dottern är nämligen en av orsakerna till nya sträckningen då hon rider i just Fälttävlans-SM samtidigt som pappa kör Rally-SM…
Ett problem uppstår dock då på Hovdala och då för rally publiken, all infart till fältet är avstängt via vanliga vägen in till Hovdala Slott.
– Publik som ska ut på Hovdala och SS10 måste använda sig av infarterna via Skyrup där det också finns tre publikparkeringar, berättar Wilke.
AM Snapphanerally startar i kväll fredag med att sträckan på Garnisonen körs två gånger med första start klockan 18.15. Lite skillnad mot när den går som Hässleholms GP, då använder man riktiga asfaltsdäck men i kväll kör alla på ”slitna grusdäck”. Något som ger sämre grepp och därmed också extra action…
Grusdelen då även RM-åkarna ansluter sig, med sin åtta sträckor inleds med SS3 Smörby norr om Hästveda har första start lördagmorgon klockan 09.18. Sista sträcka ute på Hovdala inleds strax före 16.30 och med målgång/prisutdelning på Stortorget beräknad till 17.00.
*
Min högst ovetenskapliga undersökning om hur stort suget från deltagarna i Rally-SM och RM med för den delen, är över att få några rader i Motorbloggen eller annan media? Kan konstatera att suget inte är så stort då endast fem av de drygt 60 anmälda hört av sig och den femte och sista blev Sebastian ”Buster” Johansson/Jonas Magnér från Gotland. Med #21 ligger man trea i Junior-SM Otrimmat och siktar uppåt berättar Sebastian.
– Det kommer att bli full attack från start, och vi kör för vinst.
– Både Jonas och jag börjar bli trötta på andra och tredjeplatser och den sista tiden har vi lyckats höja tempot ytterligare.
Med en halv poäng upp till andra placerade Ford-kompisen Jacob Jansson känns målsättningen realistisk.
*
När detta skrivs har första sträckan av Ulster Rally i BRC precis börjat rulla och där Fredrik Åhlin/Morten Erik Abrahamsen hoppas få uppleva slutmålet i Derry. Att komma till mål har annars varit en bristvara i den senare delen av mästerskapet för den svensk/norska duon. Nu känns det än så länge bra, berättar Fredrik.
– Vi testade igår för att hitta bra inställningar för både blött och torrt underlag. Vädret är svårbedömt så det är viktigt att vi kan anpassa oss till det med några enkla och snabba ändringar.
Det osäkra brittiska vädret försvårar även däckvalet men Fredrik litar på sin däckleverantör Pirelli. Något som innebar att arrangören i hällande regn beslöt att ändra på däckreglerna vilket de tävlande applåderade.
Fredrik var själv inblandad i nya designen på hans Ford Fiesta R5 i svart och guld.
– Jag hoppas bara att den är lika snabb som snygg, säger en avslappnad Fredrik med ett skratt.
*
”Recce” med förhinder blev det för Sindre Furseth och Jim Hjerpe som träffade på massor av Fåret Shauns kompisar under torsdagens notskrivandet. Hur skriver man detta i noterna, ”Vänster 5 får ytter, inner, mitt på vägen” eller?
*
Samtidigt med SM här hemma, VM i Tyskland, BRC på Irland så körs även danskarna ”DM4” med Sydhavsrally på Lolland. Här är det inte bara en kamp mot konkurrenter utan även vem i familjen som ska bli bäst. I Jacob Madsens Opel Adam R2 läser Line Lykke Jensen (bilden) noterna och en av parets störste utmanare är Rasmus Sørensen med Heidi Knudsen i högerstolen på den lilla ettriga Citroën R2. Till saken hör då att Line Lykke och Rasmus normalt är ett par, men i när det kommer till rally då delar man på sig.
Inte nog med detta för i en Suzuki Swift sitter Opel-Jacobs storebror Kenneth så även där är det kamp om familjeäran. Lite längre bak kör så även Line Lykkes pappa Tage Bo med mamma Anette i sin Citroën. Inte första starten för familjen, i över 30 har han part varit aktiva i rallysporten.
Mer familj och i Grupp E med nya Opel Corsa Cup är det bröderna Simon och Sune Valentin som tagit full pott i de två senaste DM-tävlingarna.
Ett trist återbud kan noteras och detta från John Frederiksen/Thomas Holm Hansen som skulle kört bland annat mot Kenneth Madsen. Man kommer inte till Sydhavsrally med den potenta BMW M3 Compact då svår njursten hos Fredriksen omöjliggör start.
Första start i kväll klockan 20.00.
*
Med AM Snapphanerally runt hörnet och då krock med min normala ”skrivtid” för Motorbloggen blev det alltså en tidig utgåva i dag. Än värre blir det på lördag då jag först är funktionär på SS5 och därefter blir rallyt en ”tjänsteförrättning” vilket gör det omöjligt at även hinna med Motorbloggen. Men på söndag ses vi och så önskar jag trevlig helg!
*
Dagens bilder: Volkswagen Motorsport – Skoda Motorsport – Opens&Tightens- Hans Maxe -Steffens foto.se – diverse förare/team och så även jag själv, Tommy Svensson.