Polack snabbast i ERC:s Q-stage, R5-Peugeot i Stockholm, vassaste Golfen till Skåne och när ”kartis-Jonny” skötte ratten själv!

I förmiddags kördes ”The Q-stage” till ERC-premiären Jänner-Rallye, en knappt två kilometer lång snö och istäckt asfaltsträcka strax utanför Freistad. Allra snabbast blev polacken Kajetna Kajteanowicz som nu får välja startposition först av de femton toppseedade ekipagen. Med sin Lotos-sponsrade R5-Fiesta var han futtiga 0,07 sekunder snabbare än överraskningen, fransmannen Robert Consani som kör en äldre Peugeot 207 med Super 2000-specifikationer. Att han verkligen tog i vittnade den snöfyllda Peugeot-fronten om då Consani snurrade ner i idket precis efter att han apsserat mållinjen. Trea kom Alexey Lukyanuk även han i en R5-Fiesta trots bara två testmil med den nya Forden.
Favoriten Craig Breen valde fel däck till sin Peugeot 208 T16 och kom in med sjunde tid, något irländaren och fjolårets ERC-trea inte var nöjd med.
Vi startade med isdäck och det var absolut inte rätt. Nu fick jag kämpa för att hitta rätt rytm, så detta var högst mediokert…
Besviken var även ERC Junior champion Stéphane Lefebvre som endast lyckades knipa trettonde tid med nya Citroén DS3 R5.
Rallyt startar i morgon med första bil i väg från Freistadt klockan 10.30.

*
BloggPeggaUppenbarligen bubblar det lite runt om i landet vad gäller nya ”R-bilar” och entusiasten Andreas Sigfridsson, Växjö har även öppnat egen grupp på Facebook,Vi som kör R-bilar”. En som satsar på en ”R-bil” är stockholmaren Björn Adolfsson som redan i oktober hämtade hem en Peugeot R5:a från Frankrike (bilden). Därmed blir väl Björn först i landet med att åka Peugeot 208 T16. Vad som händer med den gamla WRC-Skodan är oklart.

*
En som är väldigt långt borta från ”modern” R-bil är Christian Gustavson som istället valt att åka ”Ur-Golf” alltså en MK1:a. Samma Christian som inom kort flyttar bopålar, sambo, husdjur, elva bilar och Golfen till Satserup utanför Hörby. Detta är alltså killen jag skrev om häromdagen som bytt klubbadress från Ludvika MS till SMK Hörby. Christian slog igenom med dunder och brak när han slutade sexa i SM-premiären 2014 med sin i sammanhanget blygsamma 1800-kubikare. Detta kompenseras med en duktig chaufför och välbyggd driftsäker bil, låt vara att den är runt fyrtio år gammal men i SM räckte den till. Vad ska duon Christian/Golf då kunna åstadkomma i Södras DM?BloggGolf I maj ägnades fem sidor i Bilsport Rally & Racing åt Christian och hans minst sagt extrema Golf. På alla skåningars vägnar säger jag därför, välkommen ner Christian.

*

Några närmare detaljer hur det förlöpte vid landslagsträningen i Sveg har jag inte nåtts av. Emil Bergkvist var en av de som tränade i halkan men inte med en Opel Adam utan Emil fick låna en Grupp H Corsa istället. Ett lån som slutade med att bromsarna strejkade och det sista jag såg av Corsan var på en film där ett snömoln indikerade någon form av ”väglämning”…

*
På fredag den 9 januari går anmälningstiden ut för Finnskogsvalsen, premiär för VOC Mekonomen Rallys Sverige-Serien. Vet inte om det är det lite osäkra väderläget som gör att det bara finns 34 namn i anmälningslistan så här långt? Av dessa är 21 av de anmälda ”VOC:are”. Kollar på yr.no och ser att det ska bli snö i fyra av de tio dagar som långtidsprognosen om fattar. Dessutom minusgrader alla dagar utom en så nog verkar vädergudarna göra sitt för att det ska bli rally den 17-18 januari. Nu är det bara upp till er förare/co-drivers…

*
För många ja säkert de allra flesta, är Jonny Johansson synonymt med kartläsarsysslan hos Mats Jonsson. Paret har kamperat ihop i massor av år men dessförinnan hade Jonny även en egen förarkarriär och bland annat innebar detta tävlande i Bil-Orientering. Bilden är från 1977 när SMK Hörby och Lunds AC samarrangerade första deltävlingen i SM med start och mål i Höör. Tävlingen vanns av välkända duon Anders Kulläng/Bruno Berglund som även körde hem SM-guldet när året var till ända.
BloggJonnyI de djupa skogarna kring Hallaröd hade banläggarna hittat en väg som troligen slutade trafikeras någon gång kring artonhundratalets slut. En knappt synlig stig ringlade sig mörkret mellan granarna och sträckan blev utslagsgivande. I knapp styrfart försökte de tävlande bland annat  med hjälp av handstrålkastare hitta rätt i granskogen och visst ser det lite panikslaget ut hos Jonny och kartläsaren Jan Alriksson. Av skicket på Asconan tror jag inte att Jonnys tävlande inskränkte sig till orientering, den verkar även märkt av lite snabbare former…

*

Igår putsades 740:an och upptäckte då att den behöver kompletteras, bland annat saknas cigarettändare. Dessutom är de svarta Volvomärkena på navkapslarna lite slitna. Någon som har tändare och märken, då finns det en Volvo 740 GL som skulle bli väldigt glad…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *