Polsk ledning i snöig ERC-premiär, Seel historisk, F1-legendar har ”gått i mål” och tilltufsad Krabba-140:a”!

”Heavy snow” präglade inledningen av österrikiska Jänner Rallye, ERC-premiären och detta syns också på sträcktiderna. Leder efter sju av dagens tio sträckor gör polske rallymästaren 2010-13, Kajetan Kajetanowicz och detta med bred marginal. Tvåan, Robert Consani i Super 2000-Peugeoten är nästan exakt en och en halv minut efter den polska R5-Fiestan. Sedan är det nästan dags för almanacka, trean tjecken Jaromir Tarabus är över fyra minuter bakom ledaren. Fyran, bulgaren Lukyanuk har ännu längre väg att köra, 6.48 skiljer till ledaren.
Citroéns framtidshopp Lefebrve tvingades stanna inne på en av de snöfyllda sträckorna för att plocka bort snö ur fronten och ligger nu femma, men 7.44 efter.
Rena katastrofstarten fick hårdsatsande irländaren Craig Breen som åkte av direkt på sträcka ett med sin Peugeot 208 T16. Fastnade i en snövall och kunde inte komma loss utan startar om i morgon och lång, långt borta från pallplats.
– Andra ”loopen” var riktigt bra för både oss och bilen, menade ledaren Kajetanowicz.
Det bitvis ymniga snöfallet vållade alla stora problem och polacken berättade att där var mycket lös snö på vägen och det var bitvis otroligt halt.
Ändå lyckades vi köra i över 160 km men vi var ”going sideways at the same time. Believe me, it is very exciting for us!
I felt a bit like an alpine skier in giant slalom…
Dagens sista sträcka startar klockan 19.30 och etappuppehållet i Freistadt nås två timmar senare. Eurosport sänder ett sammandrag från etapp 1 med start klockan 23.30.

*
BloggSeelÄven om Annie Seel bara lyckades köra in som 92:a efter första dagens etapp av Dakarrallyt är hon redan historisk som första kvinna att avsluta en etapp i det legendomspunna rallyt som kört både bil och mc ( Svenska Dagbladet tänk på detta när Bragdguldet ska delas ut). På Facebook skriver Annie, ”En historisk dag. Äntligen går en dröm i uppfyllelse.Första dagen avklarad, och det känns toppen!
Vi körde lugnt omkring i dammet, vi hade fått order av bossen att invänta våra teamkamrater som startade efter oss. Vi måste vara beredda att assistera dem om det blir problem. Vår servicebil kör en annan väg de första dagarna.
Jag koncentrerade mig på att hitta en bra körkänsla och undvika eventuella faror i dammet.
Paul såg alldeles nöjd ut, så även jag mådde bra.
Nu är jag officiellt den första svenska kvinnan som kör bil i Dakar-rallyt.”.
Starkt gjort Annie!

*
Nu har jag lite svårt att gå igång på den här typen av rally ungefär för mig som med Formel 1. Noterar dock att min gamle WRC-favorit Nasser Al-Attiyah såg ut att leda tills en förarglig fortkörning på en fartbegränsad sträcka gav två minuters tidstillägg. Istället är det hans teamkompis, Orlando Terranova som leder rallyt. Han jagas närmast av amerikanen Robby Gordon som troget varje år återvänder till Dakarrallyt.

*
Har som sagt lite svårt för Formel 1 men det är lite skillnad mot när Ronnie flängde runt, då hade jag lite koll. En av de förare som jag minns är fransmannen Jean-Pierre Beltoise, som tog BRM’s sista seger i Monaco 1972. Nu har Jean-Peirre gått i mål för gott, 77-år gammal fick han två hjärnblödningar i sitt sommarhus och hans liv gick inte att rädda.
Beltoise började som road racing förare, tog elva franska mästerskap innan han sadlade om till fyra hjul. En våldsam krasch i Reims 1964 höll på att sätta stopp för karriären, men trots en svårt sargad vänsterarm som aldrig blev helt bra tog sig Jean-Pierre tillbaka. 1974 la han F1-ratten på den s.k hyllan och började med sports/touringcar racing, provade även på rallycross. Han gifte sig med den i brand förolyckade F1-föraren Francois Ceverts syster Jacqueline och fick två söner som även de är involverade i racing.

*

Fortsatt trögt i anmälningslistan till Finnskogsvalsen, nu är man 35 anmälda och senast i raden är min egen klubbkompis Christian Juhlin med 940-VOC:en. Kollade hur man kommenterade det klena antalet på VOC Mekonomen Rallys egen Gästbok och såg där ett inlägg i syfte, antar jag att locka fler att köra. I min värld blev jag istället mörkrädd och ställer mig frågan om det är den här utvecklingen av rallysporten vi eftersträvar? Inlägget löd ” Hallo alla vocare, anmäl er nu till vinterns snabbaste rally. Kanske säsongens snabbaste rally och detta på snöväg 🙂 om ni törs”…

 

Ännu en skåning i anmälningslistan till RM-delen av Vinterpokalen i Sandviken. Okej, skåning och skåning, bor man i Kristianstad men har licensen i Vetlanda RRC får väl ändå bostadsorten avgöra. Det är vilde/snabbe och just nu ”time outande” VOC-åkaren Anders Strömbecks gamle kartis Palle Palmberg som sätter sig i Robert Bertilssons, även han Vetlanda Grupp F-850.

*
Gjorde ett snabbt överslag i min rallybildshög och om jag plockar en bild om dagen till Motorbloggen lär jag få hålla på till jag blir runt åttio år innan högen är avbetad. Gårdagens bild på Jonny Johansson i bilorienteringen tog inte lång stund för Jonny att kommentera. ”Läste din blogg, häftigt. Resan gick till vägs ände, slutade med en lånad såg av en bonde och några fällda träd för att komma ut på en åker och därifrån.”. Segt ”virke” (lägg märke till ordvitsen) i Lindesbergare

*
BloggAsconaGamle Opel-skruvaren Rune Nilsson från Hässleholm skickade en bild med tre Ascona B och skrev, ”För omväxlings skull får de en ”bakändesbild”. En trevlig trio, vad månde det bliva av detta?? God fortsättning önskar 2XNilsson”.
Vad är det för konstigt med detta? Det är väl på bakändan Volvoåkarna känner igen en Ascona…

*
Åter till min egen bildhög och där trillade ut en bild med ett härligt gäng Hörbyförare poserande på en minst sagt använd Volvo 142. Året är 1981 och SMK Hörby körde då en RS-B med start och mål i Tollarp, Hörby-Specialen dessutom en fredagkväll.BloggKrabba I B-förare Special utvecklades en stenhård fajt mellan klubbkompisarna Christer ”Krabba” Håkansson med Bo ”Kasper” Nilsson till höger och en av nuvarande säkerhetsansvariga vid TV-Svängen, Leif Svensson. Han i sin tur hade vitvaruhandlare Göran Olofsson att sköta tidkort och sådant skit medan han själv skötte spakarna i sin ”ettförtia”. Krabba startade ursinnigt och var på första sträckan bara två sekunder långsammare än slutlige segraren Stig Kristiansson med Roland Brorsson som kartläsare ( håller med, fråga inte mig hur detta kunde fungera?). Leif låg lugnt kvar i ”vinnarhålet” och på sträcka tre ”Törastorp” gick det överstyr för Krabba. Rullningen tog inte så lång tid, Volvon ställde sig på hjulen men vägrade att starta efter den omilda behandlingen. En hel minut försvann och därmed låg vägen öppen för Leif och Göran som glatt poserar på taket till den tillstukade och så småningom åttonde placerade Krabba-Volvon. Som tack för besväret fick bilägaren dagens ”Överraskningspris”. Sedan blev det jäktigt i garaget, på lördagen körde Höörs MK sin Cashman-Pokalen där samma gäng var anmält. Men detta är en helt annan historia…

*
BloggMatsI dag för tolv år sedan omkom vår klubbkamrat och kartläsare Mats Åkesson i samband med en olycka i Bergslagsrallyt. I dödsannonsen lovade vi i klubben att ”Vi glömmer dig aldrig”. Därför var det i förmiddags dags att infria löftet och minnas Mats med en blomma. Vid ceremonin deltog Roland Brorsson, Lars Servin, Bertil Gunnarsson, Kurt Andersson och undertecknad.

*
BloggLicensDå är det klart, Svenska Bilsportförbundet och jag har slutet nytt kontrakt för 2015 och idag kom beviset med posten. Så Tyko, Roland, Robin, Johnny, Jim, Tom,Anders, Andreas och alla andra som känner sig kallade, Silver-VOC:en och jag/Stefan är redo, så bara ”bring it on”(jag är ju alltid snabbast innan start)…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *