PG till WRC-Hyundai trots allt, VW ber Latvala om ursäkt, Wilke tror på Ford, Todde sadlar om och när det går utför med rallyåkare!

Är det så att Hyundaibossen Nandan läser Motorbloggen och fått kalla fötter efter mitt ”krav” att PG Andersson borde få chansen i det nya koreanska WRC-teamet? Enligt VF Bloggen har nämligen Nandan gett PG muntligt löfte vid ett besök i Frankfurt att komplettera redan klara ”testtrion”, Hänninen, Bouffier och Atkinson. Om så är fallet är det bara att gratulera, först och främst Nandan som då får en komplett förare i teamet (okej, de andra väl kanske inga blåbär direkt men nu är man ju svensk…) men även PG ska ju ha ett grattis. Oavsett hur proffsigt AT Rally Team är så har man ändå inte samma kapacitet som ett riktigt fabriksteam, vilket med tydlighet visat sig både på Sardinien och i Finland

*
Sorry alla ”jag gillar inte Latvala” anhängare, VW-basen Jost Capito är ännu inte klar att sparka Jari-Matti Latvala. Tvärtom kan tyckas, efter det att han offentligt bett Latvala om ursäkt över att WRC-Polon inte höll måttet.
Bilen borde ha klarat smällen och det är andra gången som Jari-Matti får stå ut med teknisk brister, menar Capito.
Han lovar också att ingenjörerna ska förbättra Polon så att den kan ”ta en liten smäll utan att gnälla”!

*
Var på presskonferens igår inför AM Tryck Snapphanerallyt som startar på fredag. Firma ”Holm&Wilke” avslöjade dock inga hemligheter, jo möjligtvis att Wilke gjorde sitt första funktionärsuppdrag 1977 som starter på en sträcka. 1977, själv var jag sträckchef redan 1970 men sedan har min karriär gått i stå, har t.ex aldrig nått upp till den kompetensnivå som krävs för att bli tävlingsledare. Där körde CG om mig så det rök, han har väl bortemot hundra sådana meriter…
Pressade de båda på vem som vinner rallyt och där gick meningarna klart isär.
– Ramona Karlsson säger jag, kom det från Martin Holm.
Wilke tittade lite ner i bordet innan hans ”Fordinfekterade hjärna” reagerade.
Blir så klart en Ford och det hade varit roligt om Ingemar Svensson eller Hans Gustavsson vunnit kan jag tycka.
Som väntar ”formulär 1A” från Wilke, då var Holm lite längre ut med sin haka. På fredag kommer Motorbloggens tips och då blir det inga av dessa tre som toppar Trimmat 4WD om jag får bestämma…

*
Nu breddar han sitt kunnande, Thord ”Todde Bagare” Johansson och kastar sig in i folkrace-cirkusen. Vet inte om han fick inspiration av gårdagens SVT program om just Folkrace eller det är någonting annat som gör att han nu, tillfälligt får man hoppas byter tävlingsfordon? Todde är anmäld till Kristianstad Folkraceklubbs tävling i september och även då i en Volvo. Skönt kan jag tycka att han inte fått ett Opel-återfall just då. Vet inte men var gång jag ser Opel i Folkrace känns det som att svära i kyrkan, ingen respekt alls…

*
Dagen har gått till den årliga ”Ut i det blå utflykten” med grannen och den här gången blev det allra yttersta biten av Österlen och Sydkusten som blev målet. En enda Opel av äldre årgång hittade jag, hann dock inte fotografera då den stod i skuggorna inne på en gårdsplan. En 59:a Rekord, röd med vit tak höjde taxeringsvärdet på den fastigheten.
Hur som helst så kom vi plötsligt till vägvisaren ”Bästekille backar” och vem kan motstå att åka en av Simrishamns MK:s mest klassiska sträckor, så det gjorde vi. Bara att konstatera att den dj-la sträckan är minst sagt lömsk på slutet (fråga t.ex Christoffer Zeijlon…) där det går utför med kraftiga böjar. Stannade till framför den gräsmatta där jag, Roland och Silver-VOC:ens föregångare den röda med sollucka hamnade som föråkare 2011. Helt klart en ”mördarsväng” och i stort sett omöjlig att ta sig igenom. Visst där var väl drygt hundra andra som klarade gräsmattan men de måste ha kört för sakta eller så var det en kartläsarmiss i den ”röe VOC:en”…

*
Sista motorbloggsvärdiga som hände var att vi passerade OK Q8 i Brösarp och där stod f.d rallyvärstingen AJOPer Levin djupt nerböjd i ett motorrum, minns inte ens vad det var för bil. Trist när det går utför, förr en aktad rallyåkare nu enbart vältränad Vasaloppsåkare, terränglöpare och annat konstigt som enbart tär på kroppen. Som sagt trist, med det rätta flytet kunde han fortfarande suttit i en rallybil…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *