2014 sista året med WRC i Rally Sweden (?), inga rally på sommaren om kommungubbe får råda och dagens Opel!

Idag kom ännu en rallybomb och den här gången var det definitivt inget positivt, WRC i Rally Sweden kan vara över efter 2014 års upplaga. Du läser rätt, det är ”over and out” om Svenska Rallyts VD Glenn Olsson får rätt i sin dystra profetia som han ventilerar i en artikel i Nya Wermlands Tidningen. Förhandlingarna har strandat i frågan om ett långsiktigt avtal med ”rallyägarna” Red Bull Media House och Sportsman Media Group som har rättigheterna till Rally-VM.
– Det är stor risk att vi inte är med efter 2014!
– Vi kan inte ta hur stora ekonomiska risker och utmaningar som helst. Vi har inte resurser för att skriva på det nya långsiktiga avtalet. Det ser väldigt osäkert ut. Absolut, medger Svenska Rallyts vd Glenn Olsson i artikeln i NWT
BloggSvenskaRedan nu har Svenska rallyt börjat titta på en framtid utan VM, avslöjar Glenn Olsson.
Vi står inte och faller med VM-tävlingen. Vi kan satsa på våra andra verksamheter, som den historiska tävlingen och Midnattssolsrallyt sommartid i stället.
Nu vet jag inte riktigt hur Glenn tänker här? Den historiska tävlingen som jag utgår från att han syftar på är den som kördes första gången i år som ”Rally Sweden Historic”. Den tror jag inte ett smack på om man förlorar draghjälpen av WRC-delen. Visst där finns säkert en klick förare ”med börsen i ordning”, men att denna klick skulle bli mer än maximalt trettio-fyrtio bilar betvivlar jag. Klart är att Midnattsolssrallyt som redan är etablerat kan bli en bättre räddningsplanka, men även här tror jag intresset ”peakat” och att vi framöver får se mer hanterbara startfält. Tyvärr, Glenn dom här nödutgångarna är nog blockerade…
Anledningen till att Rally Sweden förmodligen tappar WRC-stausen är så klart pengar. I år fick Glenn punga ut med 2,7 miljoner, en ökning med en ”mille” mot i fjol och detta bara för att få lov att arrangera. Framöver rusar kostnaderna än mera i höjden enligt Glenn Olsson i NWT
– Nu kräver promotorn en ökning med mycket mer pengar än så i det långsiktiga avtalet och vill dessutom krympa våra kommersiella rättigheter.
– Som jag ser det får länder där staten och regionen inte går in med mycket pengar svårt att fortsätta som VM-arrangör. Det är i stort sett bara Sverige, Finland, England och Tyskland som inte har statligt eller regionalt stöd.
I andra länder betalar staten kalaset men i Sverige är detta helstängt. Här har man förklarat att det enda som staten kan tänkas stötta ekonomiskt är en OS-satsning.
Tävlingskalendern för WRC 2014 presenteras inom kort.
– De styrande kräver att det långsiktiga avtalet ska vara påskrivet innan säsongen börjar, men jag tror inte att de kan plocka bort oss ur kalendern med så kort varsel. 2014 är nog tryggat för vår del, säger Glenn Olsson.
Men sen är det förmodligen slutkört, allt enligt NWT.
Måste säga att detta känns fruktansvärt trist och att jag skulle överleva Rally Sweden trodde jag faktiskt aldrig. Vill inte ens tänka tanken på hur negativt detta påverkar rallyintresset i landet? För ända ner till ”Nisse Gasfot” i Knäckebröhults MK har man kunnat rida på WRC och Rally Sweden när man jagat sponsorer. Om Glenns farhågor besannas blir det ännu tuffare att hitta sponsorer framöver och då inte bara för SM-åkarna utan även för Nisse!

*
Lite motigt, eller rättare sagt mycket motigt för de värmländska rallyåkarna. För bara någon vecka sedan förklarade något skogsbolag, har glömt namnet att det var sluttävlat på deras vägar av av väldigt diffusa orsaker. Nu rasar även Anita Gunnarsson i Kils MK i en artikel i Värmlands Folkblad. I helgen kör Kils MK sin traditionella tävling ”Killingen” och normalt brukar tävlingen ingå i någon sorts jippovecka i värmlandsmetropolen men så icke i år Man har istället flyttat hela rasket till Grums och bara en enda av de fem sträckorna körs i Kils kommun. Njugghet och ointresse från bland annat kommunan har gjort att man tvingats flytta då de inte släppt till sina vägar för rallyt. Ordföranden i Tekniska Nämnden Berndt Björkman håller dock inte med Anita.
Vi har verkligen inget emot rallysport och upplåter vägar för rally när vi kan. Men vi kan inte göra det med nygrusade och nydikade vägar – då säger vi nej för att bevara vägarnas kvalitet. Vi kan inte ta beslut om att lägga pengar på att förbättra vägar, och sen köra sönder dem…
Som avslutning skickar samme Björkman en passning till oss sydlänningar.
– Sen är det överlag svårt att arrangera rally på sommaren. Det sätter djupa spår i vägarna, på vintern är det lättare.
Okej, vet inte om man skall lyda Björkman och skippa den fyrtionionde upplagan av TV-Svängen den 31 augusti och istället satsa på en vinterupplaga…

*
Fick igår samtal från eldsjälen Lennart Lilja i SMK Örkelljunga och han ville ha Motorbloggens hjälp med att få ut följande.
– Vi har ändrat besiktningen i Skyttesvängen den 18 augusti från B-besiktning till A-besiktning efter mångas önskemål, hälsar Lennart som vill se många fler än de 36 ekipage inklusive Silver-VOC:en som redan är anmälda.

 

*

BloggYdreFick SMS från Peter Jonasson i Ydre MK som helt klart var funktionär vid klubbens ”måndagsrally” Klappjakten . Han vill göra mig uppmärksam på att det inte är enbart ”gamla gubbar” som står ute i skogen.
– Vi var tre funktionärer under 25, plus mig själv och en till runt 55 år!
Det finns hopp!

*
BloggAnnonsDagens ”Opel-Spotting” kommer från rutinerade Hässleholmkartisen Morgan Green som enligt uppgift lär vara en riktig sann Opel-vän. I gårdagens nattlektyr hittade han följande sanningsenliga annons som förklarar ”Lugn i stormen! En Opel är så lättkörd att även er fru kan köra den!”. Ingen direkt nyhet, men kanske ändå något som en del rallyåkare skulle ta till sig. Tänker på de som ständigt brottas med vilt sladdande Volvobilar och sedan tillbringar mycken tid i garaget med plåt jobb. Det finns hjälp att få…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *