PG klassegrade i Rally Finnskog, WRC-Miko tog rubbet och kamp mot klockan för tv från Värmland!

Det blev ett minst sagt lyckat genrep för PG Andersson och Emil Axelsson när man vann S2000 klassen i norska Rally Finnskog. Speciellt om man betänker att som tvåa slutade IRC-mästaren Andreas Mikkelsen med sin för vinterrally fullpreppade Skoda. För P-G och Emils del var det däremot första tävlingen på snö med Proton-bilen.
– Jag är riktigt riktigt nöjd med dagen, säger P-G.
– Det har varit en riktigt bra genomkörare inför Rally Sweden. Både körmässigt och väghållningen har verkligen känts mycket, mycket bra!
Totalsegrade högst väntat dessutom, gjorde Miko Hirvonen och vad jag vet första Citroénsegern för Miko men säkerligen inte sista. Kanske nästa redan väntar runt hörnet…
Annars kretsar det mesta kring om det blir tv eller ej från Rally Sweden. I Karlstad jobbas det för högtryck och bara för några minuter sedan kom ett mejl från rallyhögkvarteret med senaste nytt.
– Svenska Rallyt AB arbetar för fullt med att lösa finansieringen av en högkvalitativ TV-sändning från Rally Sweden 9-12 februari, säger företagets VD Glenn Olsson.
Glenn Olsson fortsätter.
– Finska Filmworks, som producerat TV-sändningar från rally-VM i fem års tid, står redo att komma hit, men vi kan inte ta något beslut om produktionen förrän intäkterna är på en rimlig nivå kontra kostnaderna.
Nu har man fram till tisdag lunch sedan måste där komma ett beslut. Håll tummarna för att Glenn och gänget får ihop det!
En som inte behöver bry sig om varken tevesändningar eller rally överhuvudtaget på ett tag är Matthew Wilson som skulle kört den ena av Go Fast Energy World Rally Teams WRC-Fiestor. Matthew var ute på en träningsrunda hemma i England när han halkade på en isfläck och bröt vänster ankel. Så det kan gå, men häng inte med huvudet pappa Malcolm. Slå det här numret 070-3383073 så svarar Patrik Flodin i andra ändan och jag tror att han kan offra sig och ta över Fordratten. Malcolm som jag brukar säga, se möjligheterna…
I går var det premiär för Suzukicup i ett smällkallt Grängesberg och Dan Anderssons minne. Cupgeneral Ola Strömberg kastade in handsken direkt då motorn inte ville vara med och leka. Nu blev det istället Niklas Östmark som vann premiären före sin namne med efternamn Pettersson.
Lite som väntat hade de två skånepågarna Andreas Andersson, Hörby och Marcus Svensson, Hässleholm svårt att hänga med i Ungdomsklassen. ”Andy” slutade tia medan Marcus körde sin som tolva. Trots allt gick det bättre än för Bengt Thorsell ättelägget Ida som rullade på sträcka två.
Måste även nämna Kim Andersson från Årjäng som vann Ungdomsklassen och som han vann sen. Med sin lilla VW Polo 1,4 presterade han tider i toppklass och totalplaceringen sjua av 106 startande säger det mesta om vilken talang Kim besitter. Lär få se mer av honom framöver!
Gamle SM-åkaren från Västerås Ola Axelsson gjord lite av come back i Dalarna med en gul Appendix K Volvo 242. Dock tycker jag det är lite märkligt att arrangörerna lottade in honom i Grupp H 2WD-klassen och där fick han dessutom starta sist. Vad jag vet är det helt förbjudet att blanda in den internationella klassen Appendix K i en nationell klass. Grejen är att Ola om jag är rätt informerad vill säga, inte skulle fått köra alls i Grängesberg då där inte fanns Appendix K i tävlingsinbjudan och dessutom uppfyller inte ”Klassiker-Volvon” Grupp H reglementet. En bagatell, men ändock…
Fick häromdagen ett hett tips att Jonas Kruse köpt på sig en WRC-Toyota. Uppenbart stämde inte tipset för bilen det handlade om Örebroaren Staffan Bergdahls, är återigen ute på begagnatmarkanden.
I veckan skrev jag att hårdsatsande och superambitiösa Ramona Karlsson toppade första sidan på Dagens Industri. Efter detta menade jag att den miljon hon så gärna ville ha för VM-satsningen, snart skulle vara i hamn med den här exponeringen. Tyvärr visade det sig att jag än så länge hade fel. Så här skriver Ramona på sin hemsida:
” Jag vill börja med att ge all cred till Tommy Svenssons Motorblogg som skriver om – och uppmärksammar – motorsporten på ett mycket bra sätt. Keep up the good work säger jag bara! Han uppmärksammade bland annat ett fint reportage i DI om oss häromdagen, men jag kan tyvärr intyga att det ännu inte har inneburit att jag kan luta mig tillbaks och låta den sista miljonen trilla in (jag testade detta för en liten stund som ni ser, men det funkade inte…;-) Publiciteten vi har fått det senaste är dock verkligen guld värd – både för vår satsning och för sporten. Hoppas det kan gynna andra också som kämpar.”
Håll ut Ramona och Miriam, det fixar sig!

4 svar på “PG klassegrade i Rally Finnskog, WRC-Miko tog rubbet och kamp mot klockan för tv från Värmland!

  1. Ang. Ola Axelssons åkning i DAM, det var väl ingen ”GrH”-klass, det var A2WD om man läser res.listan, och då vet jag inte vad som hindrar Ola i sin AppK-240:a att åka där?

    1. Hej.
      Som jag skrev, jag är inte säker. 
      Men oavsett om man kallar den Grupp H eller A2WD så är det väl ingen internationell klass? I Södra BF har det åtminstone inte tidigare, varit tillåtet att slå samman Appendix K med annan klass, kanske ändrat. Någon som vet?
      T.ex har man inte kunnat åka RS-DM i Södra tidigare med en App. K-bil av just den här orsaken, ingen klass=ingen start. Från och med i år ska alla RS-arrangörerna därför bjuda in klassen och då är det inte längre några problem.
      MVH
      Tommy
      PS. Som jag skrev en bagatell, men ändå…

  2. Du får slå ihop klasserna hur som helst, bara dom prisbedöms separat, däremot så skulle han inte fått starta alls om klassen inte var med i inbjudan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *