PG bröt WRC2 debuten igen, Ogier leder i Portugal, flytta KRC till Kongen och Östen kör vinnarbilen från -73 igen!

Det är fullständigt solklart att ”chefen där uppe” inte vill se svensk framgångar i WRC , fråga mig inte varför men så är det. Ta PG Andersson t.ex som fick en gratischans med ”Olles” Fiesta och visade direkt att han visste att förvalta sitt pund. Tre raka sträcksegrar sedan lossnade den ”lilla grejen” som håller ihop bakvagnen (nämner inte vad den kallas med tanke på gårdagens kommentarer). Med en bakvagn som hellre ville ha semester än åka rally var det bara för PG och Emil att parkera. Under natten skruvade mekarna ihop bakvagnen och Fiestan verkade fit for figth och de tio minuterna man fick som straff verkade inte omöjliga att åka in. Men i h-e heller, på väg ut till sträcka sex lördagens första började motorn gå lite illa. Trots detta startade PG och kom ganska exakt hundra meter in på sträckan innan motorn tog slut.
– Det var en ventil som gått sönder, så det blir ingen omstart, konstaterar P-G besviket får man förmoda.

*
Pontus Tidemand leder Junior-WRC delen och gårdagens ”dåliga tid” berodde på stopp på sträckan och tiden justerades sedan. Ingen som helst tvekan utan att Pontus är klassens snabbaste förare och ser ut att kunna ta sin första seger för året bland de lite större pojkarna. Kan bara hoppas att ”chefen” inte har stenkoll på JWRC och Tidemand för då ska han väl dj-las även här…
Efter nio sträckor, två återstår av lördagsetappen men jag är av sociala skäl tvungen att blogga redan nu (sambon har liten, för att inte säga extremt liten förståelse för vikten av bloggen…). Ogier leder så här långt vann även sträcka nio och verkar inte alls må så dåligt som han gav sken av före start. Leder före Jari-Matti Latvala som dock bara är arton sekunder bak. Tror ni jag tänker fel om är tveksam till att Latvala ger allt för att komma ikapp teamkompisen?
Då är det säkert tuffare bakifrån där Miko Hirvonen pressar drygt tretto sekunder bak sin landsman. Tidigare tvåan Dani Sordo lyckades inte hålla ihop paketet, gled för långt ut i en vänsterkurva på sträcka sex och slog sönder höger bak. Startar troligtvis om på söndag, men så klart långt från allt vad pallplatser heter. Samma sak med Mads Östberg som tryckt ut bucklorna från igår, ja nu blir det ju inte så mycket bucklor i plast men ni förstår säkert vad jag menar och startade om. Ligger just nu och sniffar Tidemand i hasorna alltså långt ner i fältet.

*
När Götenerundan fick flyttas från den 27 april till den 17 augusti på grund av vinterväder ställde det till problem för Klassiska Rallycupen som tänkt begå gruspremiär här. Nu letar tävlingsanvariga i KRC efter en ersättningstävling vilket inte på långa vägar kan jämföras i svårighet med att leta efter en nål i en höstack. På samma datum kör nämligen Kristianstads MK Kong Christian Race, ett välbekant vattenhål för törstiga rallyklassiker sedan förr så varför inte ersätta Götene med Kongen, lätt som en plätt? Dessutom är detta premiär för TINTER Classic Rally Cup vilket redan lockat tjugoett bilar och som självklart välkomnar ännu fler klassiker…

*
När vi ändå är inne på Kong Christian Race så finns där i år ett jubileum som heter duga. 1973 vann Östen Andersson från Eslöv (har en son som heter Mats och gillar asfalt) Kongen totalt. Inte så konstigt då Östen med fru Christina i högerstolen vid den här tiden var en av distriktets verkliga fortåkare med den vita Saab V4:an, så en seger i Kristianstad var helt i sin ordning. Nu fyrtio år senare kör Östen (har fyllt sjuttio…) och Christina Kongen igen och detta i samma bil som man vann med 1973. Ingen ska beskylla Östen för att av ”vrasat” med rallybilar. Tror (detta är fritt ur huvudet, inget dj-la googlande) att han började med en VW 1500S och då under Eslövsklubbens MK Gnistans färger i mitten av sextiotalet. Efter detta blev det en V4:a av allra första årsmodellen en gul 66:a som sedan byttes till samma vita av årsmodell 1969 som ska köras den 27 april. Under vintern har den genomgått viss förädling, tack och lov ingick även en omlackering från ”fulsvart” till ”snyggvit”. FYF 300 som bilen heter numera har verkligen varit med om mycket, från både grusvinnare till samma titel på asfalt. En rallycrosskarriär har Saaben också hunnit med innan nu cirkeln sluts med start i Kongen nästa lördag igen. Jag som trodde att det bara var ”Folkvagnar” som ingen visste riktig hur gamla de kunde bli…

*
Noterar att F1-åkaren Mark Webber diskas från Kinas GP på grund av soppatorsk. Hört talas om reservdunk Mark?

*
Avslutar med en smygbild på Sebastien Loebs Pikes Peak Cittra som han ska köra i hop med Red Bull, ser faktiskt häftig ut. Tror ändå inte att han når upp till samma hårresnings faktor som Ari Vatanen och Walter Rörhl åstadkom när vi körde deras åk i klubbens CD-spelare i torsdags. Som någon av sofftittarna konstaterade när Audin och Peugeoten balanserade på stupkanten.
– Faktiskt riktigt manligt, ungefär som att åka VOC!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *