Mitt fel, Östberg rullade och Ogier WRC-leder istället, PG bröt, STCC på gång och SBF-Schildt tror på omval!

Sorry Mads, mitt fel! På något annat vis kan jag inte tolka detta då Östberg med svenske co-drivern Jonas Andersson rullade och bröt i WRC-ledning på sträcka tre i Vodafone Rallye de Portugal. Så fort jag tippar andra segrare än Loeb eller numera Sebastien Ogier är det precis som f-n är lös, ingen annan ska tydligen få lov att vinna!
Även om Ogier var snabbast på första sträckan var det sedan Mads som kopplade greppet på sträcka två och såg även ut att gå mot sträckseger på tredje sträckan, men då gick det över styr. Efter tretton kilometer höll norrmannen allt för hög fart i en ”Vänster fyra minus” och se det tillät inte den portugisiska naturen som straffade tilltaget med en rullning.
– Detta är vad som händer när man åker på femmans växel när det borde varit fyran, konstaterade Mads oskadd men bedrövad och tillade tämligen onödigt.
– Känner mig ganska låg just nu…
Ledningen övertogs då av Sebastien Ogier som inte verkar så där hemskt illa däran i WRC Polon (var sjuksnacket kanske bara ett försök att mörka toppformen eller…) och efter fyra av dagens fem sträckor leder han men bara 2,4 sekunder före Dani Sordo. Tredje platsen håller Jari-Matti Latvala, 11,3 efter Polo-polaren i ledning. Hirvonen var bra med i början men tappade på sträcka två, ligger fyra med en bil som inte alls är så tillmötesgående som Miko önskar enligt kommentarerna.
Rallyt har inletts med tuffa sträckor där däckvalet varit lite av nyckeln då man inte haft någon service utan fått använda de däck man valde i morse. De flesta valde kombinationen två hårda och fyra mjuka som sedan skiftats runt lite på chans.

*
Om Mads var låg så var säkerligen PG Andersson och Emil Axelsson inte en millimeter högre. Till en början utklassade PG allt motstånd i WRC2-klassen trots sin usla startposition långt bak med ”Olles-Fiesta”. Detta innebar att han fick extra startmellanrum men ändå kom ikapp medtävlare och fick köra i deras damm. Dammet kunde han säkerligen acceptera men när en troligtvis dåligt spänd bult i bakvagnen föll bort på sträcka tre svors det nog på genuin värmländska i Fiestan. Hjälpligt försökte man fixa det på transporten och blev två minuter sen till TK:n. Men kort efter start på sträcka fyra var det slutkört för dagen åtminstone. Så här berättar PG på hemsidan.
– Det var en mutter till bakvagnen som lossnat.
– Antagligen var det inte ordentligt åtdraget från början från service så vi har tappat hjul och hela bakändan, mer eller mindre, berättar PG.


– Det känns lite tungt, men det har varit j-kligt kul. Vi får ta nya tag i morgon!
Därmed tog Esapekka Lappi över positionen som snabbaste WRC2-ekipage före Robert Kubica med Elfyn Evans på tredje platsen.

*
Inte heller Pontus Tidemand i JWRC har haft turen på sin sida, näst snabbast på första sträckan, vann SS2 och så på trean blev det något klydd med Fiestan som kostade fem minuter. Nu satt detta inte ner åkhumöret för på fyran var återigen SMK Eda i topp och nu ligger Pontus sexa, 2.48 efter ledaren.
Återstår av dagen gör bara superspecialen med start vi nitton-tiden.

*
Från WRC i Portugal till premiären av årets Bilorienteringserier är ju steget gigantiskt, enda likheten är väl att man använder bil? Hur som helst i morgon arrangerar SMK Hörby ”Hörby-Rundan” med tävlingscentra i Hallaröd utanför Höör. Drygt tjugo ”icke-vilsna” ekipage är anmälda och banläggare Valdi Puhv lovar lagom svåra banor. Hoppas nu bara storfavoriterna och fjolårsegrarna i både Hörby-Rundan och hela Bil-O Syd-serien Rune och Andreas Nilsson från Hässleholm hinner hem från Danmark där man kör Regularity tidigare på dagen…

*
Noterar att intresset för Lille Mats Rallysprint i början av maj är stort inte bara här hemma utan även på andra sidan Sundet. Hedelands MK har för avsikt att arrangera en busstur på söndagen från hemmabasen i Roskilde till Hässleholm. Bussen tar ”bara” 55 personer så det gäller att vara snabb om man ska få plats. Som vanligt säljes där ”öl og vand till fornuftige priser” på bussen.

*

Idag avtäckte Volvo Polestar Racing årets STCC-satsning under den årliga presentationen för partners och anställda vid Volvos högkvarter i Göteborg.

– Vi började tävla i STCC för exakt 17 år sedan och vi är mycket glada att kunna återvända igen efter att STCC och TTA enats om framtiden.
– Vi är redo för STCC 2013, säger Derek Crabb, MotorsportdirektörVolvo Personvagnar.
Nytt för årets säsong är att tävlingsbilarna har uppdaterats till nya Volvo S60 av modellår 2014.
Fem förare tävlar för Volvo i årets STCC i tre olika team: I Volvo Polestar Racing tävlar Fredrik Ekblom och Thed Björk, i Volvo Polestar Performance tävlar Robert Dahlgren och Linus Ohlsson och i Volvo Polestar tävlar Prins Carl Philip.
De tre olika teamen har egen unik design där Prins Carl Philip har står bakom designen på sin bil.
– Design är något jag brinner för och att få kombinera det med min racing är självklart riktigt kul. Nu ser jag verkligen fram emot den kommande säsongen tillsammans med mina teamkompisar, säger Prins Carl Philip.

*
Måste säga att jag finner det lite anmärkningsvärt att inte alla de konstiga turerna kring SBF och dera ”bankverksamhet” inte mer uppmärksammats i media. Hade samma sak skett i fotbolls eller hockeyvärlden hade detta varit en följetong helt klart. Idag uppmärksammade dock Värmlands Folkblad det stundande Rådsmötet som håll i Karlstad nu till helgen. En intervju med ordförande KåGe Schildt visar att att han verkar, föga förvånande lite trött av alla turbulens. Till VF säger KåGe på frågan om han tror han bli omvald.
– Tyvärr är det så…, suckar Schildt lite ironiskt.
Riktigt vad han menar med tyvärr förstår jag inte men Åstopsbon tror ändå på framtiden trots att året varit påfrestande.
– Ja, man kan inte säga annat. Men nu blickar vi framåt och tror på en ljus framtid.
Till saken hör även att SBF:s revisor nu anmälts till Revisorsnämnden för sitt agerande i samband med utlåningen av den dryga miljonen till en privatperson. Som sagt, kan bli ett luftigt möte…

*
Jag lovar, detta är säsongens sista inlägg om dubbdäck. Myten och dubbdäcksmotståndarnas favoritargument ”det blir aldrig vinter i Skåne” är ju definitivt punkterat efter årets ”vinter”. Den andra myten, den att dubben är slut efter femtiomils barmarkskörning skickar vi även den till destruktion. Kolla på bilden, mina dubbdäck med cirka 3500 mil bakom sig och där är i princip inte en enda dubb som har lossnat. Ska bli kul att höra vilka nya argument mot ”livräddarna” som ska mobiliseras till hösten…

12 svar på “Mitt fel, Östberg rullade och Ogier WRC-leder istället, PG bröt, STCC på gång och SBF-Schildt tror på omval!

  1. Hmmm tror inte de använder bultar för att skruva ihop bakvagnarna.
    Utan skruvar!!!!!

    Synd att mina bakdäck inte ser lika bra ut längre, det formligen sprutar ur dubb ur dem.
    På 1 och en halv vecka har det gått från fullt med dubb till ca 3-4 kvar per däck och gummit kokat upp.
    Fast det får jag beskylla kvinnan som inte uppmäksammade att jag stod stilla och skulle köra in i rondellen i Lund norra förra veckan.
    Hon satt väl och facebookade eller twittrade eller nåt sånt!

    Hjulbasen 7 mmm kortare på vänster sida.

    Så dubbdäckmotståndarna får inte vatten på kvarnen från mitt håll heller.

    Mvh Kennet

    1. Hej.
      Du måste tänka på att servicekillarna kom från Ukraina så viss språkförbistring kan uppstå mellan bult och skruv…
      Klarade inte Seaten en smekning av en Lundakvinna?
      MVH
      Tommy

      1. Jo en bult kan ha gängor, fast dock inte för att spänna ihop saker utan bara som en säkring för att bulten inte ska åka ut och då oftast ihop med nån form av sprint.

        1. Bult är en ”ogängad metallpinne med huvud för ihopfogning” 🙂 Men här kommer vi ingenvart, folk har kallat skruv för bult i 100 år kan väl fortsätta med det.

          Länkbult låses med sprint…

          1. Nä vi lär inte göra det verkar det som, men en bult kan visst ha gängor, dock som säkring som jag skrev innan..

  2. Inget fel på Tidemands fiesta, utan en annan deltagare som kraschat och blockerade vägen för nästan alla juniorerna, Tiderna har justerats, men kommer väl att justeras ytterligare då man valde att använda tiderna från ss1. Tiedemand leder med 26 sek efter denna justering.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *